ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ «Papa ela na me piaseis pou to sxoleio thelo na fio Kapios mou ipen oti exo sindromo down kai ouloi arkepsan na geloun ka na me peripezoun Xoris na tous kamo tipota thelo na alaxo sxolio thelo na fio Ela na me piaeis plz». Το πιο πάνω μήνυμα, το έχει λάβει η κ. Ζαχαρούλα από το παιδί της. Ένα πρωινό και όπως αντιλαμβάνεστε εκείνη την ώρα όπως κάθε γονιός τα αισθήματα που την κυρίευσαν ήταν η αγωνία και η προστασία του παιδιού της.
Όπως μας είπε η κ. Ζαχαρούλα, τον σχολικό εκφοβισμό τον έχει ζήσει και με τον μεγαλύτερο γιό της σε πολύ έντονο βαθμό, που είχε ως αποτέλεσμα να αλλάξει το παιδί της σχολείο αφού δεν μπορούσε να διαχειριστεί όλη αυτή την κατάσταση στο σχολικό του περιβάλλον. Όταν λαμβάνεις ένα τέτοιο μήνυμα από το παιδί σου, δεν είναι και ότι καλύτερο. Ο σχολικός εκφοβισμός στα σχολεία ήταν και είναι ένα θέμα που απασχολούσε και απασχολεί πολλά παιδιά. Κάποια από αυτά, μπορούν να το αντιμετωπίσουν, κάποια άλλα όχι, με αποτέλεσμα αυτό το αίσθημα της αποξένωσης και του διασυρμού της προσωπικότητας τους, να τους ακολουθεί για την υπόλοιπη ζωής τους. Δυστυχώς, η κοινωνία μας είναι σκληρή και ακόμη πιο σκληρή η κοινωνία του σχολείου. Ποια είναι όμως ρίζα του σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς bullying; Ο φόβος της μάνας Με έντονα συναισθήματα, η κ. Ζαχαρούλα, όταν έλαβε αυτό το μήνυμα, πήγε αμέσως στο σχολείο. «Σήμερα αντιμετώπισα ένα από τους μεγαλύτερους μου φόβους σαν μάνα. Έπρεπε να σταθώ η δύναμη και ο βράχος του παιδιού μου - μόλις 12 χρονών- επειδή έγινε θύμα σχολικού εκβιασμού. Μόλις έλαβα το μήνυμα από τον σύζυγό μου, πήρα και άναψα. Φόρτωσα! Και πήγα στο σχολείο, έτοιμη για μάχη. Όπως εγώ δεν επιτρέπω στο παιδί μου να εφαρμόζει τακτικές εκφοβισμού, με καμία δύναμη δε θα επιτρέψω να τις ανεχθεί. Πήγα στο σχολείο, είδα όλα τα αρμόδια άτομα, ακολουθήθηκε η νενομισμένη διαδικασία. Τα παιδιά ήρθαν αντιμέτωπα με το περιστατικό, αλλά δε θα πιστέψετε το τι αντιλήφθηκα όταν ο «θήτης» αντιμετώπισε την κατάσταση. Κατ’ αρχή πιστέψετε με, δε θα το επαναλάβει, επειδή του έγινε η παρατήρηση πολύ νωρίς και δώσαμε βαρύτητα στο πόσο πολύ πληγώνετε το «θύμα», αλλά συνειδητοποίησα ότι ο «θήτης» ήταν και ο ίδιος «θύμα» τέτοιου είδους εκφοβισμού, από άλλους συμμαθητές του και λόγω του ότι οι δικές του συνθήκες ίσως επέτρεψαν τέτοιες καταστάσεις, αυτόματα θεώρησε ότι είναι επιτρεπτό. Η ψυχή μου πόνεσε για το δικό μου παιδί, αλλά πόνεσε που ένα άλλο, περνά τα ίδια. Φυσικά και δεν ζητήσαμε επιβολή «τιμωρίας». Ζητήσαμε όμως οι γονείς να ενημερωθούν, ότι ίσως το παιδί τους περνά δύσκολα. Φεύγοντας από το σχολείο, ακόμη φορτισμένη και πιο σοφή, είπα στο δικό μου παιδί: «Εγώ είμαι η φωνή σου όταν δεν μπορείς να εκφραστείς, εγώ είμαι η δύναμη σου όταν εσύ δεν μπορείς να αγωνιστείς, εγώ είμαι ο βράχος σου από όπου μπορείς να στηριχθείς. Για πάντα!». Είδα την ανακούφιση στα μάτια του και αυτή ήταν και η δική μου». Το παιδί που ασκούσε τον σχολικό εκφοβισμό, ζήτησε συγγνώμη και όπως είπε, το έκανε για αστείο χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι κάτι τέτοιο θα στεναχωρούσε τον συμμαθητή του. Πολλές φορές τα παιδιά, συμπεριφέρνονται επιθετικά χωρίς να σκέφτονται τις συνέπειες μιας τέτοιας συμπεριφοράς. Ο ρόλος των γονιών Εδώ ίσως να είναι σημαντικός και ο ρόλος των γονιών. «Πρέπει να είμαστε κοντά στα παιδιά μας» τόνισε η κ. Ζαχαρούλα. «Πρέπει να ξέρουν ότι είμαστε κοντά τους και θα τους βοηθήσουμε σε ότι χρειαστεί. Τα παιδιά σε αυτές τις ηλικίες πιστεύουν ότι δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα και το αντιλήφθηκα αυτό όταν είδα στα μάτια του παιδιού μου την ανακούφιση όταν τον βοήθησα να ξεπεράσει αυτή την δύσκολη στιγμή. Τα παιδιά που δέχονται σχολικό εκφοβισμό, φοβούνται, προτιμούν να μη μιλήσουν μήπως και τα κάνουν χειρότερα. Προτιμούν να σωπάσουν πιστεύοντας ότι θα περάσει για να μην γίνουν στόχος», ανέφερε η κ. Ζαχαρούλα. Ποια είναι όμως η ρίζα του σχολικού εκφοβισμού; Όλα ξεκινούν από τους γονείς και το οικογενειακό περιβάλλον. Οι γονείς είναι αυτοί που θα σταματήσουν τον σχολικό εκφοβισμό. Αναφερόμενη στην περίπτωση του πρώτου παιδιού της, η κ. Ζαχαρούλα, μας είπε ότι όταν επικοινώνησε με κάποιους γονείς για να τους ενημερώσει για το συμβάν στο οποίο εμπλέκονταν τα παιδιά τους, η απάντηση κάποιων ήταν «Παιδιά είναι θα τα βρουν μόνα τους» ενώ κάποιοι άλλοι αδιαφόρησαν. Κοντά στα παιδιά Απευθυνόμενη στους γονείς η κ. Ζαχαρούλα, τονίζει ότι είναι σημαντικός ο χρόνος που περνούν με τα παιδιά τους. «Πόσο νωρίς ξεκινάτε να εκπαιδεύετε το παιδί σας, για ανεπίτρεπτες συμπεριφορές μέσα στο κοινωνικό σύνολο; Νομίζετε ότι, σαν μικρά παιδιά που είναι, επιτρέπετε να «ψιλό κοροϊδεύουν» τους άλλους χωρίς συνέπεια; Νομίζετε ότι αν προσπεράσω ένα απλό «διακοσμητικό επίθετο», δε θα επηρεάσει την αντίληψη του παιδιού, στο το τί είναι επιτρεπτό και το τι όχι; Υπάρχουν γονείς οι οποίοι είναι περήφανοί, όταν τα παιδιά τους ξεστομούν τις πρώτες «βρισιές» επειδή νομίζουν ότι ο εγκέφαλος τους άρχισε να «ωριμάζει» και αποκαλούν το παιδί «έξυπνο». Και εδώ αγαπητοί μου αρχίζουν τα προβλήματα, που καταλήγουν αργότερα στον εκφοβισμό στα σχολεία, στο bullying. Όλα αρχίζουν από τον λεκτικό εκφοβισμό, ο οποίος αν δεν κοπεί νωρίς, στην ρίζα, τότε το πράγμα χοντραίνει, και φτάνει μέχρι την σχολική βία». Εκπαίδευση … εκπαιδευτικών Για τον σχολικό εκφοβισμό, υπάρχει σχετική εγκύκλιος από το Υπουργείο Παιδείας. Το Υπουργείο, έχει αναπτύξει πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών δημοτικής και Μέσης με θέμα την «Αναγνώριση και διαχείριση του Σχολικού Εκφοβισμού» . Η επιμόρφωση πραγματοποιείται στην κάθε σχολική μονάδα που αιτείται το θέμα αυτό. Κατά τη φετινή σχολική χρονιά έχουν γίνει αιτήματα για επιμόρφωση από 67 σχολεία. Από τον Σεπτέμβριο 2017 μέχρι τον Μάιο 2018 αναμένεται να εκπαιδευτούν 1260 εκπαιδευτικοί. Μεταξύ άλλων, θα εκπαιδευτούν στην «Αναγνώριση και Ευαισθητοποίηση γύρω από τον σχολικό εκφοβισμό» και στην «Διαχείριση του σχολικού εκφοβισμού στο Δημοτικό Σχολείο. Το Υπουργείο έχει ετοιμάσει ένα ωρολόγιο πρόγραμμα με μηνύματα ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό καθώς και την διεξαγωγή διαγωνισμού με θέμα «Καλές πρακτικές πρόληψης της βίας στο σχολείο» ο οποίος διοργανώνεται εδώ και δέκα χρόνια. Επίσης, την διεξαγωγή διαγωνισμού έργου τέχνης ενάντια στον σχολικό εκφοβισμό. Το Παρατηρητήριο του Υπουργείου, στην προσπάθεια του να στηρίξει τα σχολεία να αναπτύξουν ένα δίκτυο συνεργατών διοργανώνει τον Μάιο έκθεση προγραμμάτων πρόληψης της βίας στα σχολεία. Στην έκθεση θα παρουσιάσουν διάφοροι κρατικοί και μη οργανισμοί τα προγράμματα που διαθέτουν και τα όποια μπορούν να αξιοποιηθούν από τις σχολικές μονάδες όλων των βαθμίδων. Παρέχονται επίσης, εκπαιδεύσεις γύρω από το θέμα και στους γονείς. Κατά τη φετινή σχολική χρονιά έχουν γίνει σχετικές επιμορφώσεις σε 10 ομάδες γονέων μαθητών δημοτικών σχολείων σε όλες τις επαρχίες. Ηλεκτρονικά περιστατικά Για σκοπούς μέτρησης της έκτασης και των μορφών βίας στο σχολείο και ειδικότερα του φαινόμενου του σχολικού εκφοβισμού το Παρατηρητήριο έδωσε τη δυνατότητα στα σχολεία να καταχωρούν ηλεκτρονικά τα περιστατικά σε πλατφόρμα του ΥΠΠ, συγκεκριμένα στο ΣΕΠ (Σύστημα εκπαιδευτικού Προγραμματισμού). Η καταγραφή αυτή είναι δομημένη με τρόπο ώστε συλλέγονται στοιχεία που αφορούν τη συχνότητα εμφάνισης των περιστατικών, τη μορφή εκδήλωσης βίας, το φύλο και την ηλικία των εμπλεκομένων, το χώρο εκδήλωσης περιστατικού, τους τρόπους διαχείρισης από το σχολείο. Τα στοιχεία αυτά διαβιβάζονται στο Παρατηρητήριο για σκοπούς έρευνας, χαρτογράφησης της κατάστασης με στόχο τον προγραμματισμό στοχευμένων δράσεων. Το Υπουργείο, διεξάγει επιστημονική έρευνα για τη βία στα σχολεία, συλλέγοντας τις απόψεις των μαθητών Ε΄ δημοτικού, Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου, Β΄ Τεχνικών Σχολών. Το Παρατηρητήριο ανέλαβε επίσης, συντονιστικό ρόλο στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη της εθνικής στρατηγικής ενάντια στη βία στο σχολείο. Η Στρατηγική στοχεύει σε μια εθνική συμμαχία για την προαγωγή και διατήρηση ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος για όλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς. Το Υπουργείο Παιδείας, έχει δημιουργήσει ιστοσελίδα στην οποία οι γονείς μπορούν να ενημερωθούν μεταξύ άλλων και για την πολιτική του ΥΠΠ για το θέμα: http://www.moec.gov.cy/paratiritirio_via/.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
May 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|