Η τοποθέτηση του Άντονι Μπλίνκεν για τον East Med, που δεν προκάλεσε καμία έκπληξη στην Λευκωσία – Επικαλέστηκε οικονομικούς και περιβαλλοντικούς λόγους για την τοποθέτηση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ για τον αγωγό φυσικού αερίου «Εξηγηθήκαμε» είπε ο Ιωάννης Κασουλίδης για τη συζήτηση που έκανε με τον Αμερικανό Υπουργό Εξωτερικών για τον αγωγό East Med. Και όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, πράγματι υπήρξε ένα επεξηγηματικό ξεκαθάρισμα κατά τη συνάντηση που είχαν οι δύο στην Ουάσινγκτον το μεσημέρι (τοπική ώρα) της Τρίτης. Σύμφωνα με την τοποθέτηση του Άντονι Μπλίνκεν όσα αναφέρονται στο εσωτερικό έγγραφο του Στέιτ Ντιπαρτμεντ για τον αγωγό, αποδίδονται σε στοιχεία και υπολογισμούς που έγιναν για την οικονομική βιωσιμότητα του έργου και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Αυτό δεν απέχει από τη θέση που εξ αρχής είχε εκφραστεί από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, τα οποία σε κάθε στάδιο της προεργασίας τόνιζαν ότι η κατασκευή του αγωγού εξαρτάται από τα οικονομικά δεδομένα που θα ισχύουν όταν θα ληφθεί επενδυτική απόφαση. Όπως έλεγαν ότι «τον τελευταίο λόγο θα έχουν οι επενδυτές». Να σημειωθεί ότι στο εσωτερικό έγγραφο διατυπώνονται επικρίσεις και εκφράζεται έντονη ανησυχία για τη συμπεριφορά της Τουρκίας στην περιοχή. Κινήσεις που οι ΗΠΑ καταδικάζουν με κάθε ευκαιρία. Βήματα και νοήματα Εφόσον η μελέτη της IHS CERA έδειχνε ευοίωνες προοπτικές (επιβεβαίωσε το 2016 την οικονομική ανταγωνιστικότητα του έργου), οι Κυβερνήσεις Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ – Ιταλίας αποφάσισαν το 2016 να προετοιμάσουν το έδαφος σε πολιτικό επίπεδο. Για αυτό και προχώρησαν στην υπογραφή συμφωνιών, για να μπορεί το έργο να υλοποιηθεί όταν θα ωριμάσουν οι συνθήκες. Η λογική της συνεργασίας αποτυπώνεται στο Μνημόνιο Συναντίληψης που υπέγραψαν οι υπουργοί Ενέργειας των τεσσάρων χωρών, τον Δεκέμβριο του 2017 στη Λευκωσία. Μέσω της συμφωνίας είχε εκφραστεί η πρόθεση για συνεργασία «ώστε να καταστεί δυνατή και να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η υλοποίηση του Έργου του Αγωγού EastMed, ως μια βιώσιμη και στρατηγική επιλογή, καθώς και ως υποδομή ειδικού ενδιαφέροντος τόσο για κράτη που είναι παραγωγοί φυσικού αερίου όσο και για την ΕΕ» σύμφωνα με Κοινή Δήλωση. Αντίστοιχα μηνύματα είχαν σταλλεί τον Ιανουάριο του 2020 όταν είχε υπογραφεί στην Αθήνα η Διακρατική Συμφωνία των Κύπρου – Ελλάδας – Ισραήλ. Τα συμβαλλόμενα μέρη είχαν επαναλάβει πως στρώνουν το χαλί στους επενδυτές που θα αναλάβουν την υλοποίηση του έργου. Είχαν προηγηθεί οι προκαταρκτικές μελέτες της διαχειρίστριας εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών, σύμφωνα με τις οποίες «το έργο συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη». Την ίδια περίοδο η βρετανική «Financial Times» έγραφε ότι ο στόχος ήταν με το έργο να καλυφθεί το 10% των ευρωπαϊκών αναγκών σε φυσικό αέριο από τις ανακαλύψεις στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Τα δεδομένα άρχισαν να ανατρέπονται όταν οι τιμές του φυσικού αερίου διεθνώς άρχισαν τα σοβαρά σκαμπανευάσματα. Σε συνδυασμό με την αλλαγή πλεύσης του πλανήτη στα περιβαλλοντικά και τη «στροφή» στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν σήμερα ότι το έργο δεν αποτελεί μια συμφέρουσα επιλογή, χωρίς όμως ακόμη να έχει οριστικοποιηθεί κάτι. Σίγουρα όχι για πολιτικούς λόγους ή γιατί προκαλεί… αναστάτωση στην Τουρκία.
0 Comments
Leave a Reply. |
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
APXEIO
May 2024
|