Έλλειψη ανταγωνισμού στους διαγωνισμούς προμήθειας φαρμάκων. ------------------------------------------ Σχετικά με την έλλειψη ανταγωνισμού στους διαγωνισμούς προμήθειας φαρμάκων, η ΕΛΕΓΚΤΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ αναφέρει ότι απέστειλε στον Υπουργό Υγείας επιστολή με ημερ. 23.1.2017, στην οποία καταγράφονται ενδεικτικά παραδείγματα διαγωνισμών των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών, στους οποίους, από τους ελέγχους που διεξήγαγε η Υπηρεσία στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων της, διαπιστώθηκε ότι έχει αρχίσει να εμφανίζεται και πάλιν το φαινόμενο της έλλειψης ανταγωνισμού και οι μονοπωλιακές καταστάσεις, οι οποίες οδηγούν στην αύξηση – υπερβολική μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις - των τιμών, εις βάρος των συμφερόντων του δημοσίου.
Ενόψει των πιο πάνω διαπιστώσεων μας και λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα σχετικά με τις τιμές φαρμακευτικών προϊόντων από φαρμακαποθήκες, καθώς και τις διαδικασίες που απαιτούνται για την έκδοση εδικών αδειών ή/και αδειών παράλληλης εισαγωγής, όπως περιγράφονται πιο πάνω, η Υπηρεσία μας εισηγήθηκε όπως το Υπουργείο Υγείας εξετάσει το συντομότερο τη λήψη μέτρων για αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων, μεταξύ των οποίων: (α) Την αλλαγή του μηχανισμού καθορισμού της Μ.Χ.Τ. των φαρμάκων, για την οποία γίνεται αναφορά πιο πάνω. (β) Την τροποποίηση της σχετικής με την αδειοδότηση φαρμάκων νομοθεσίας, έτσι ώστε σε περιπτώσεις όπου εταιρείες κατ’ επανάληψη και, χωρίς τεκμηριωμένη αιτιολογία, δεν λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς του δημοσίου για σκευάσματα των οποίων είναι κάτοχοι άδειας, να τους αφαιρείται η άδεια. (γ) Να μην επιτρέπεται η κατοχή άδειας για πέραν από ένα ανταγωνιστικό φάρμακο, από τον ίδιο ή/και σχετιζόμενο με αυτόν οικονομικό φορέα. (δ) Μείωση των απαιτήσεων και απλοποίηση των διαδικασιών εισαγωγής φαρμάκων με παράλληλη εισαγωγή, με στόχο την αύξηση του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με την έκθεση του ΓΕ, ο Υπουργός Υγείας, με την επιστολή του ημερ. 7.3.2017, πληροφόρησε την ΕΥ ότι όσον αφορά τον ένα από τους διαγωνισμούς που ενδεικτικά είχαμε παραθέσει ως παράδειγμα της συμπεριφοράς ή/και της δυνατότητας που παρέχεται στους προμηθευτές από τη νομοθεσία στη διατήρηση των υπερβολικά ψηλών τιμών, ενόψει του γεγονότος ότι ο προσφοροδότης δεν αποδέχτηκε μείωση της τιμής του αποφασίστηκε από το Συμβούλιο Προσφορών κατακύρωση του, με την αναθέτουσα αρχή να ασκεί το δικαίωμα της για μείωση στην ποσότητα που θα αγοραστεί κατά 30% (δηλαδή περιορισμός στην ποσότητα αλλά στην ίδια ψηλή τιμή), ο δεύτερος είχε ακυρωθεί, ενώ για τον τρίτο, ο οποίος αφορούσε φαρμακευτικό προϊόν το οποίο προστατεύεται με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μέχρι τις 30.8.2019, βρισκόταν σε εξέλιξη η διαδικασία διαπραγμάτευσης. Ο ΓΕ αναφέρει στην έκθεση του ότι ο Υπουργός Υγείας πληροφόρησε επίσης την ΕΥ ότι οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες διαβεβαιώνουν ότι καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για διασφάλιση της επάρκειας φαρμακευτικών προϊόντων, με γνώμονα πάντοτε το δημόσιο συμφέρον και την ορθολογιστική χρήση των δημοσίων δαπανών, εντός του νομικού πλαισίου και των νενομισμένων διαδικασιών. Όσον αφορά τη σωρεία στοιχείων τα οποία ζητούνται για την έκδοση αδειών κυκλοφορίας από το Συμβούλιο Φαρμάκων, ο Υπουργός Υγείας ανέφερε ότι σκοπός της είναι η διασφάλιση της ποιότητας, ασφάλειας και αποτελεσματικότητας των φαρμακευτικών προϊόντων και, τα στοιχεία είναι σύμφωνα με αυτά που απαιτούνται σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη βάση των Ευρωπαϊκών Οδηγιών και των κατευθυντήριων γραμμών του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκων. Όσον αφορά την έκδοση άδειας κυκλοφορίας σε έναν οικονομικό φορέα, ο Υπουργός Υγείας ανάφερε, σύμφωνα με την έκθεση, ότι πηγάζει από τη σχετική νομοθεσία, χωρίς να παραθέτει συγκριτικά αναλυτικά στοιχεία για τις άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να τεκμηριώσει την απάντηση του. “Αναφορικά με τις παράλληλες εισαγωγές, μας πληροφόρησε ότι παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία μας προνοεί την έκδοση αδειών παράλληλης εισαγωγής από το Συμβούλιο Φαρμάκων, έχει παρατηρηθεί ότι δεν γίνεται εκτεταμένη χρήση, λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος από τους ίδιους τους οικονομικούς φορείς, αναφέροντας μας ότι από το 2004 μέχρι σήμερα, το Συμβούλιο Φαρμάκων έχει λάβει 63 αιτήσεις, διευκρινίζοντας το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η κάθε μια από αυτές”, προσθέτει η έκθεση του ΓΕ. Αναφέρεται επίσης ότι για τις πιο πάνω περιπτώσεις, ζητήσαμε από τον Υπουργό Υγείας περισσότερες λεπτομέρειες με επιστολή μας ημερ. 31.3.2017 και “μας πληροφόρησε για το κόστος υποβολής μιας τέτοιας αίτησης και, ότι τα παράλληλα εισαγόμενα φαρμακευτικά προϊόντα λαμβάνουν την ίδια τιμή με τα προϊόντα αναφοράς και, ως εκ τούτου, οι ασθενείς δεν επωφελούνται από τις χαμηλότερες τους τιμές”. Σχολιάζοντας την πιο πάνω αναφορά του Υπουργού, ο ΓΕ αναφέρει ότι με την πιο πάνω επιστολή του ημερ. 31.3.2017 “επισημάναμε ότι οι κάτοχοι των εν λόγω αδειών, μπορούν να υποβάλουν προσφορά σε χαμηλότερες τιμές για τα προϊόντα τους, σε διαγωνισμούς – τουλάχιστον –του δημοσίου, ή/και να δώσουν στα Φαρμακεία καλύτερες τιμές, προς όφελος των ασθενών. Η ΜΧΤ δεν απαγορεύει την υποβολή χαμηλότερης τιμής, κάτι το οποίο γίνεται συχνά στις προσφορές του δημοσίου, όταν υπάρχουν ανταγωνιστικά φάρμακα”. Αναφέρεται επίσης ότι “ο Υπουργός Υγείας πληροφόρησε μεταξύ άλλων, ότι ο μηχανισμός υπολογισμού της ΜΧΤ γίνεται από τον Ιούνιο 2015 μέχρι τον Δεκέμβριο 2016 στη βάση των εισηγήσεων σχετικής μελέτης του LSE, ως αποστολή του ΠΟΥ, η οποία διενεργήθηκε και ολοκληρώθηκε το 2014” και ότι “μια από τις εισηγήσεις της πιο πάνω μελέτης, αποτελεί η οριζόντια μείωση των τιμών των φαρμάκων κατά 8,5%, η οποία είχε εφαρμοστεί στις 29.6.2015”. “Η εισήγηση ωστόσο αλλαγής του καλαθιού των χωρών που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της ΜΧΤ δεν υιοθετήθηκε, καθώς θεωρήθηκε ότι υπήρχε κίνδυνος απώλειας φαρμάκων από την αγορά. Επισημαίνουμε ωστόσο ότι αυτό είναι το βασικό επιχείρημα των προμηθευτών και δεν αντιλαμβανόμαστε τους λόγους της υιοθέτησης του αντί της εξεύρεσης τρόπων αντιμετώπισης του”, αναφέρεται και προστίθεται ότι με “με την πιο πάνω επιστολή μας ημερ. 31.3.2017, ζητήσαμε από τον Υπουργό Υγείας να μας πληροφορήσει/δώσει οδηγίες να μας αποσταλεί η τεκμηρίωση της πιο πάνω απόφασης, σημειώνοντας ότι μια τέτοια σοβαρή απόφαση (για απόρριψη ουσιαστικά της έκθεσης του ΠΟΥ), απαιτεί τεκμηρίωση της, κατόπιν μελέτης ειδικών”. “Ζητήσαμε επίσης όπως μας αποσταλεί η έκθεση/ανάλυση που έγινε από τον Τομέα Καθορισμού Τιμών των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών επί των εισηγήσεων της μελέτης του ΠΟΥ, η οποία ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο 2014 – όπως μας ανέφερε στην πιο πάνω επιστολή του – και η οποία κατέδειξε τη δυνατότητα μείωσης των τιμών των φαρμάκων, εφαρμόζοντας κάποιες ή συνδυασμό εισηγήσεων του ΠΟΥ, με βάση την οποία είχε προεγκριθεί από τον τέως Υπουργό Υγείας η μείωση των τιμών των φαρμάκων κατά 8,5% (ζητώντας να μας αποσταλεί και αντίγραφο της προέγκρισης και της απόφασης του τέως Υπουργού Υγείας για μη αλλαγή του καλαθιού χωρών αναφοράς)”, προστίθεται στην έκθεση του ΓΕ. Επιπλέον, ο ΓΕ αναφέρει ότι ο Υπουργός Υγείας “μας πληροφόρησε ότι ασκώντας τις εξουσίες που του παρέχει η σχετική νομοθεσία, αποφάσισε την έκδοση διατάγματος ώστε να καταστεί εφικτή η εφαρμογή της νέας τιμολογιακής πολιτικής στα φαρμακευτικά προϊόντα που ήδη διέθεταν τιμές και ότι υπό το φως των πιο πάνω, διαφαίνεται ότι έχουν διεξαχθεί μελέτες και έχουν υλοποιηθεί αποφάσεις με Διατάγματα και Γνωστοποίηση”. “Μας πληροφόρησε επίσης ότι τον Δεκέμβριο 2016, ασκώντας τις πιο πάνω εξουσίες του, έχει αφαιρεθεί η πρόνοια για μείωση κατά 8,5% από την τιμολογιακή πολιτική, με παράλληλη καθήλωση των τιμών εκεί και όπου οι τιμές παρουσίαζαν αύξηση από την άρση του μέτρου αυτού. Παράλληλα, μας πληροφόρησε ότι στη νέα μελέτη που θα διεξαχθεί το 2017 και η οποία βρίσκεται ήδη στο στάδιο σχεδιασμού, θα ληφθούν υπόψη οι εισηγήσεις της Υπηρεσίας μας για χρήση των 5 φθηνότερων Ευρωπαϊκών χωρών για τον υπολογισμό της ΜΧΤ στην Κύπρο”, προστίθεται. Αναφέρεται επίσης ότι “η αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας από εταιρείες οι οποίες κατ’ επανάληψη και, χωρίς τεκμηριωμένη αιτιολογία, δεν λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς του δημοσίου για σκευάσματα των οποίων είναι κάτοχοι άδειας, δεν προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία, η οποία είναι εναρμονισμένη με τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία και, τυχόν εφαρμογή του μέτρου αυτού θα θέσει σε κίνδυνο τη διαθεσιμότητα και την επάρκεια φαρμακευτικών προϊόντων στην αγορά, αλλά και θα στερήσει τις επιλογές συνταγογράφησης των ιατρών και την πρόσβαση των ασθενών στον ιδιωτικό τομές, σε φαρμακευτικές θεραπείες”. Κάτι τέτοιο ωστόσο δεν εμποδίζει, σύμφωνα με τον ΓΕ, την τροποποίηση της νομοθεσίας και τη λήψη και άλλων κατάλληλων μέτρων. Σύμφωνα με την έκθεση, ο Υπουργός Υγείας ανέφερε ότι “η άρνηση έκδοσης άδειας κυκλοφορίας σε φαρμακευτικό προϊόν, όταν ο κάτοχος άδειας κυκλοφορίας (ΚΑΚ) είναι ο ίδιος ή ανήκει στον ίδιο όμιλο εταιρειών με εταιρεία η οποία είναι ΚΑΚ προϊόντος με την ίδια ή παρόμοια ουσία, δεν επιτρέπεται από τη σχετική νομοθεσία, δεδομένου ότι πληρούνται όλες οι άλλες προϋποθέσεις για την έκδοση της άδειας κυκλοφορίας” και ότι “σε πολλές περιπτώσεις οι ΚΑΚ φαρμακευτικών προϊόντων που έχουν την ίδια δραστική ουσία, είναι διαφορετικές οντότητες, αλλά μπορεί να επιλέξουν κοινό τοπικό αντιπρόσωπο”. Ο ΓΕ αναφέρει ότι “η πιο πάνω απάντηση, δείχνει και πάλι ότι αφενός χρήζει τροποποίησης η νομοθεσία και, αφετέρου, το Υπουργείο έχει γνώση του τι γίνεται αλλά επιλέγει να μην ενεργήσει” και προσθέτει ότι “για τις πιο πάνω περιπτώσεις, ζητήθηκαν περισσότερες πληροφορίες (ονόματα των οντοτήτων και των φαρμάκων με την ίδια δραστική ουσία καθώς και τα ονόματα των αντιπροσώπων στην Κύπρο) με την πιο πάνω επιστολή μας ημερ. 31.3.2017”. “Επίσης, μας πληροφόρησε ότι το Συμβούλιο Φαρμάκων, κατά την έκδοση ειδικών αδειών, λαμβάνει υπόψη την ύπαρξη αδειοδοτημένου φαρμακευτικού προϊόντος με την ίδια δραστική ουσία, από την ίδια εταιρεία”, προστίθεται. Με την πιο πάνω επιστολή μας ημερ. 31.3.2017, ζητήσαμε περαιτέρω στοιχεία (πρακτικά αποφάσεων του Συμβουλίου Φαρμάκων κ.λπ.) τα οποία να τεκμηριώνουν την πιο πάνω αναφορά. (δ) Αναφορικά με τις άδειες παράλληλης εισαγωγής, μας πληροφόρησε ότι είναι δύσκολο να διασφαλιστούν από παράλληλους εισαγωγείς οι οποίοι προμηθεύονται φάρμακα από φαρμακαποθήκες, ο χρόνος ζωής των προϊόντων και η υποβολή Πιστοποιητικών Ανάλυσης και Απελευθέρωσης Παρτίδας. Ο ΓΕ αναφέρει ότι με την πιο πάνω επιστολή του ημερ. 31.3.2017, ζήτησε “περαιτέρω στοιχεία στα οποία βασίζεται – και πώς τεκμηριώνεται – η πιο πάνω δήλωση/αναφορά” και, όπως πληροφορηθεί από πού επιβάλλεται και ποια είναι η ανάγκη/χρησιμότητα των Πιστοποιητικών Ανάλυσης και Απελευθέρωσης Παρτίδας, για τα ίδια φαρμακευτικά προϊόντα που έχουν άδεια κυκλοφορίας και κυκλοφορούν σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. “Οι απαντήσεις/επιπρόσθετα στοιχεία τα οποία θα ληφθούν σε απάντηση της πιο πάνω επιστολής μας ημερ. 31.3.2017, θα περιληφθούν/σχολιαστούν στην επόμενη έκθεση μας σχετικά με το υπό αναφορά θέμα”, σημειώνει. Τέλος, ο Υπουργός Υγείας πληροφόρησε την ΕΥ “ότι το Υπουργείο Υγείας έχει λάβει υπόψη τις εισηγήσεις μας και οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες, εκεί και όπου είναι εφικτό, θα λάβουν μέτρα για τη βελτίωση των διαδικασιών που ακολουθούνται εντός των νομικών πλαισίων που ισχύουν”. Σχετικά με την έλλειψη ανταγωνισμού στους διαγωνισμούς προμήθειας φαρμάκων, η ΕΥ απέστειλε στον Υπουργό Υγείας επιστολή με ημερ. 9.2.2017, με την οποία “ζητήσαμε όπως μας πληροφορήσουν τους λόγους οι οποίοι επέβαλαν την εφαρμογή των προνοιών των παραγράφων 5, 6 και 7 της Γνωστοποίησης Αρ. 4858 καθώς και τους λόγους οι οποίοι επέβαλαν την αφαίρεση/διαγραφή τους στη Γνωστοποίηση Αρ. 4980, οι οποίες αναφέρονται σε περιπτώσεις κατά τις οποίες θα έπρεπε να εφαρμόζονται μειώσεις/αφαιρέσεις ύψους 8,5% από την ανώτατη χονδρική τιμή φαρμακευτικών προϊόντων, υπό συνθήκες οι οποίες καθορίζονται στις παραγράφους αυτές”. “Επίσης, ζητήσαμε να πληροφορηθούμε, αφού γίνει σχετική διερεύνηση των προσφορών που προκηρύχθηκαν από τις Φαρμακευτικές Υπηρεσίες κατά την περίοδο ισχύος των προνοιών των πιο πάνω παραγράφων 5, 6 και 7 της Γνωστοποίησης Αρ. 4858, κατά πόσο οι Φαρμακευτικές Υπηρεσίες εφάρμοζαν τις προβλεπόμενες από τις πιο πάνω παραγράφους μειώσεις στον υπολογισμό της ανώτατης χονδρικής τιμής των εν λόγω διαγωνισμών, έτσι ώστε να ελεγχθεί/επιβεβαιωθεί ότι δεν αγοράστηκαν φαρμακευτικά προϊόντα σε τιμές ψηλότερες των αντίστοιχων μειωμένων ανώτατων χονδρικών τιμών”, αναφέρεται στην έκθεση της ΕΥ. Ο Υπουργός Υγείας, με την επιστολή του ημερ. 27.3.2017, μας πληροφόρησε, σύμφωνα με την έκθεση, ότι τον Νοέμβριο 2014 ολοκληρώθηκε από τον Τομέα Καθορισμού Τιμών των Φαρμακευτικών Υπηρεσιών η ανάλυση των εισηγήσεων της μελέτης του ΠΟΥ, τα συμπεράσματα της οποίας κατέδειξαν τη δυνατότητα μείωσης στην τιμή των φαρμάκων, εφαρμόζοντας κάποιες ή συνδυασμό εισηγήσεων του ΠΟΥ και, η Επιτροπή Ελέγχου Τιμών Φαρμάκων (ΕΕΤΦ) με απόφαση της ημερ. 30.7.2014, εισηγήθηκε στον τότε Υπουργό Υγείας, μεταξύ άλλων επιλογών, την οριζόντια μείωση των τιμών των φαρμάκων κατά 8,5%. Ο ΓΕ αναφέρει ότι με την πιο πάνω επιστολή του ημερ. 31.3.2017, ζήτησε από τον Υπουργό Υγείας όπως δώσει οδηγίες να μας αποσταλούν τα πρακτικά της απόφασης της ΕΕΤΦ, η οποία λήφθηκε στη συνεδρία της ημερ. 30.7.2014, με όλα τα έγγραφα/στοιχεία τα οποία είχε ενώπιον της η Επιτροπή κατά τη λήψη της εν λόγω απόφασης” και όπως πληροφορήσει την ΕΥ “τους λόγους για τους οποίους, ενώ όπως αναφέρεται πιο πάνω, η εισήγηση της ΕΕΤΦ προς τον τότε Υπουργό Υγείας για μείωση των τιμών κατά 8,5% έγινε στις 30.7.2014, η εν λόγω μείωση εφαρμόστηκε τελικά – όπως αναφέρεται στην πιο πάνω επιστολή – στις 29.6.2015, δηλαδή 11 μήνες μετά”. Ζητήσαμε επίσης, σύμφωνα με τον ΓΕ, να πληροφορηθούμε τα ακόλουθα, σε σχέση με την πληροφόρηση που μας είχε δοθεί από τον Υπουργό Υγείας για το υπό αναφορά θέμα: (α) Την ημερομηνία που δόθηκαν – και από ποιόν – οι οδηγίες στις Φαρμακευτικές Υπηρεσίες για τη θεσμοθέτηση μηχανισμού παρακολούθησης (για τον οποίο γίνεται αναφορά στην επιστολή του) της διασφάλισης στην Κυπριακή αγορά της διαθεσιμότητας καινοτόμων φαρμακευτικών προϊόντων και της γρηγορότερης προσβασιμότητας των Κυπρίων ασθενών σε νέες θεραπείες, καθώς και κατά πόσο έχει θεσμοθετηθεί ο μηχανισμός αυτός και πότε. (β) Τους φορείς εκείνους με τους οποίους έγινε η συμφωνία (για την οποία γίνεται αναφορά στην επιστολή του) ότι για τα φαρμακευτικά προϊόντα τα οποία, αφού τύχουν επικαιροποίησης, παρατηρηθεί αύξηση στη ΜΧΤ, λόγω μη εφαρμογής της μείωσης του 8,5%, θα παραμείνει η ΜΧΤ του τιμοκαταλόγου, αποστέλλοντας μας αντίγραφο της εν λόγω συμφωνίας. (γ) Τους λόγους για τους οποίους προέκυψε η ανάγκη να ζητηθεί από τους οικονομικούς φορείς – και ποιους – η προσκόμιση διορθωμένων τιμολογίων ή πιστωτικών σημειωμάτων, κατά την περίοδο ισχύος των προνοιών των πιο πάνω παραγράφων για μείωση του 8,5%, για τα οποία γίνεται αναφορά στην πιο πάνω επιστολή του, καθώς επίσης να δοθούν οδηγίες όπως μας αποσταλούν αντίγραφα των τιμολογίων ή των πιστωτικών αυτών σημειωμάτων. Τέλος, ο ΓΕ αναφέρει στην έκθεση του ότι “οι απαντήσεις/επιπρόσθετα στοιχεία τα οποία θα ληφθούν σε απάντηση της πιο πάνω επιστολής μας ημερ. 31.3.2017, θα περιληφθούν/σχολιαστούν στη επόμενη έκθεση σχετικά με το υπό αναφορά θέμα”. (ΚΥΠΕ/ΚΣΤ/ΓΧΡ)
0 Comments
Leave a Reply. |
ARXEIA
April 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|