ΤΗΣ ΑΝΝΙΤΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Σε «αναμμένα κάρβουνα» βαδίζει η Παιδεία σήμερα με κίνδυνο να «καούν» πρώτα και κύρια οι μαθητές αφού όπως όλα δείχνουν τα απεργιακά μέτρα που εξήγγειλαν και θα εφαρμόσουν την Τρίτη και Τετάρτη οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων είναι μόνο η αρχή. Εκπαιδευτικοί και Κυβέρνηση αν δεν βρουν δίαυλο επικοινωνίας και να καθίσουν ξανά σε διάλογο, τότε το πρόβλημα θα διαιωνίζεται με αρνητικότατες συνέπειες για τους χιλιάδες μαθητές μας. Ένα κομβικό σημείο της πλήρους ρήξης που επήλθε είναι το θέμα των απαλλαγών των εκπαιδευτικών. Αυτό όμως το καθαρά συνδικαλιστικό θέμα, μοιάζει με παρανυχίδα στα τόσα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Παιδεία. Μέσα σε όλα αυτόν τον κυκεώνα που έχει δημιουργηθεί, υπάρχει και μια μερίδα μαθητών που το Υπουργείο Παιδείας έχει αποκλείσει από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα στερώντας τους το δικαίωμα για μάθηση. Για ακόμη μια φορά τα παιδιά με αναπηρίες βιώνουν τον διαχωρισμό και την άνιση αντιμετώπιση τους από το Υπουργείο Παιδείας. Βιώνουν τον αποκλεισμό τους από το γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη μη δημιουργία συστήματος ενιαίας εκπαίδευσης και τη μη παροχή εύλογων προσαρμογών για την ίση πρόσβαση και συμμετοχή τους στο γενικό σχολείο. Φέτος η σχολική χρονιά ξεκίνησε με κάποια παιδιά να μην έχουν πλέον τον συνοδό τους μετά από απόφαση του Υπουργείου Παιδείας ενώ σύμφωνα με το πλάνο του υπουργείου, τέσσερις συνοδοί αναλαμβάνουν 11 παιδιά ενώ σε άλλη περίπτωση ένας συνοδός είναι υπεύθυνος για τέσσερα παιδιά. Ακόμη, σε τρία παιδιά δεν επιτράπηκε η φοίτηση στην Ενιαία Εκπαίδευση με αποτέλεσμα να μένουν εκτός σχολείου. Η Ομάδα Πρωτοβουλίας Γονέων και Φίλων Παιδιών με Αναπηρίες, εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για αυτή την αντιμετώπιση του Υπουργείου Παιδείας απέναντι στα παιδιά τους, και ζητούν την άμεση εφαρμογή της κυρωθείσας από την Κυπριακή Δημοκρατία Σύμβαση του ΟΗΕ με τρόπο που να διασφαλίζει στα παιδιά τους το δικαίωμα να είναι σε ένα σύστημα Ενιαίας Εκπαίδευσης. Οι γονείς παιδιών με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες, είναι έτοιμοι να καταγγείλουν την Κυπριακή Δημοκρατία για Παραβίαση των Δικαιωμάτων των παιδιών τους και να αρνηθούν τρόπους φοίτησης που καταπατούν τα κεκτημένα Δικαιώματα των Παιδιών τους οι οποίες προωθούν την διάκριση τους από τους άλλους μαθητές σε οποιοδήποτε επίπεδο αφορά την εκπαίδευση μέσα και έξω από την τάξη, στο σχολείο, τις σχολικές δραστηριότητες και όλο το σχολικό και μαθητικό γίγνεσθαι. Οι γονείς ζητούν την άμεση παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας για την οριστική επίλυση των παραβιάσεων που έγιναν σε βάρος των μαθητών με αναπηρίες η/και εκπαιδευτικές ανάγκες για να μπορέσουν να ξεκινήσουν την σχολική χρονιά σε ισότιμη βάση με τους συμμαθητές τους. Η Γιούλα Πιτσιάλη, Εκπρόσωπος Πρωτοβουλίας Γονέων και φίλων παιδιών με αναπηρίες σε συνέντευξη της στην εφημερίδα μας, αναφέρει τα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα τα παιδιά με αναπηρία καθώς και τα αιτήματα τους ως γονείς απέναντι στα παιδιά τους. - Έχει προκύψει ένα σοβαρό θέμα με τους συνοδούς παιδιών με αναπηρίες στα σχολεία κυρίως για την Μέση και Τεχνική Εκπαίδευση. Ένας συνοδός για δύο παιδιά. Θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε ποια ακριβώς είναι τα προβλήματα, εάν επικοινωνήσατε με τους αρμόδιους του Υπουργείου και τι σας έχουν απαντήσει. Ποιος είναι ο λόγος που μειώθηκαν οι συνοδοί και αναγκάζονται τώρα οι συνοδοί να εξυπηρετούν δύο παιδιά; Το θέμα με τους συνοδούς είναι περισσότερο στη Δημοτική εκπαίδευση παρά στην Μέση γιατί ο αριθμός των συνοδών στην Μέση μειώνεται στο μισό περίπου επειδή πολλά παιδιά με αναπηρίες, με τα κενά που δημιουργούνται λόγω της φοίτησης τους σε ειδικές μονάδες ή της μη επαρκούς στήριξης στους στο δημοτικό, εγκαταλείπουν την εκπαίδευση ή πάνε σε ειδικά σχολεία. Για να καταλάβετε την έκταση του προβλήματος παραθέτω στοιχεία που έδωσε πέρσι ο Υπουργός Παιδείας. Σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, το 2013 στη Δημοτική εκπαίδευση τα παιδιά με αναπηρία ήταν 461 και στη Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, 161. Το 2014 στην Δημοτική ήταν 471 και στην Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, 161. Το 2015 στην Δημοτική ήταν 486 και στην Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, 169. Το 2016 στην Δημοτική εκπαίδευση 536 και στην Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, 207 και το 2017 στην Δημοτική εκπαίδευση 566 και στην Μέση Γενική και Μέση Τεχνική Εκπαίδευση, 227. Φέτος έχουμε πολλές ελλείψεις σε συνοδούς και πολλή κακομεταχείριση του θεσμού που λέγεται σχολικός βοηθός. Έχουμε καταγγελίες ότι οι γονείς δεν γνωρίζουν ποιος συνοδός θα συνοδεύει τα παιδιά τους στο σχολείο, τι προσόντα έχει και μάλιστα πολλές ήταν οι περιπτώσεις που ούτε καν καλέστηκαν οι γονείς να πουν την γνώμη τους, όπως πρέπει βάση της νομοθεσίας στην επιλογή των συνοδών ( Εφορία Στροβόλου ). Όταν ρωτήσαμε το Υπουργείο τι συμβαίνει μας είπαν ότι αποφάσισαν ότι πλέον δεν θα έχουμε ατομικούς συνοδούς γιατί, όταν ένας συνοδός είχε στην επίβλεψη του ένα παιδί και δημιουργείτο ανάγκη για φύλαξη ενός άλλου παιδιού ο συνοδός αρνείτο να βοηθήσει !! Αυτή η δικαιολογία φυσικά δεν μας ικανοποιεί, γιατί υπήρχαν άλλοι τρόποι να λύσουν αυτό το εργασιακό θέμα, με το να γράψουν για παράδειγμα στα συμβόλαια των συνοδών μια απλή υποσημείωση. Ο πραγματικός λόγος που έχουν πάρει αυτή την απόφαση είναι για εξοικονόμηση συνοδών, για να αφαιρέσουν το δικαίωμα επιλογής του γονιού και για να εξυπηρετούν ( με ανεπάρκεια όμως) περισσότερες ανάγκες. Ως αποτέλεσμα αυτό έχει πολλοί γονείς να νοιώθουν ανασφάλεια, μιας και δεν γνωρίζουν ποιος έχει την ευθύνη για το παιδί τους, ποια προσόντα έχει αυτό το άτομο και πόσες ώρες το παιδί θα εξυπηρετείτε κατά την διάρκεια του σχολείου. Έχουμε καταγγελίες ότι οι συνοδοί έχουν αναλάβει περισσότερα παιδιά από ότι μπορούν να αναλάβουν και μάλιστα πολλές είναι οι περιπτώσεις που μοιράζονται και μεταξύ νηπιαγωγείου και δημοτικού, σε άλλες δηλαδή κτηριακές εγκαταστάσεις. Οι γονείς φυσικά προτιμούν να κρατούν τα παιδιά στο σπίτι για την ασφάλεια του, ή ακόμη ζητούν να συνοδεύουν οι ίδιοι τα παιδιά τους κάτι το οποίο δεν τους το επιτρέπουν. - Υπάρχουν ωστόσο και παιδιά που φέτος δεν έχουν πάει ακόμη σχολείο. Γιατί; Ο ένας λόγος είναι οι συνοδοί και ο άλλος λόγος είναι επειδή οι επαρχιακές επιτροπές δεν τους επιτρέπουν την φοίτηση στην ενιαία τάξη , στέλνοντας τα σε ειδικές μονάδες κάτι δηλαδή που θα τους στερήσει το δικαίωμα σε ίση πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση. Οι γονείς που είναι ενημερωμένοι για τα δικαιώματα των παιδιών τους βάση της Σύμβαση των Ηνωμένων εθνών αρ. 24 , την οποία η Κυπριακή Δημοκρατία οφείλει να ακολουθήσει, δεν δέχονται αυτή την λύση και δεν θέλουν να διαχωρίσουν τα παιδιά τους από τα υπόλοιπα παιδιά, έτσι αρνιούνται να τα στείλουν στις ειδικές μονάδες και ζητούν από το Υπουργείο να τα δεχτεί στις τάξεις, με τις εύλογες προσαρμογές που αυτά δικαιούνται για να μπορέσουν να φοιτήσουν, σε ισότιμη βάση με τα άλλα παιδιά. - Πόσα παιδιά σήμερα παρόλο που μπορούν να φοιτήσουν σε ενιαίο πλαίσιο εκπαίδευσης με συνοδό, στάλθηκαν σε ειδική μονάδα; Και γιατί; Στην αντίληψη μας έχουν έρθει 6 παιδιά, αλλά υπάρχουν και άλλοι γονείς που ίσως δεν ενημερώθηκαν και κάνουν μόνοι τους τον αγώνα για να βγάλουν τα παιδιά τους από τις μονάδες. Αυτό μπορούν να μας το πουν οι επαρχιακές επιτροπές, από τις ενστάσεις που έχουν από γονείς. - Πριν λίγες ημέρες ήρθε στην αντίληψη μας μια μονάδα ειδικής εκπαίδευσης «κλουβί» στο Α’ Δημοτικό Αραδίππου και μάλιστα στέλνουν και ένα παιδί με ΔΕΠΥ εκεί χωρίς την συγκατάθεση των γονιών του. Ναι , αυτό φαίνεται να είναι το όραμα που έχουν όσο αφορά τα παιδιά με αναπηρίες, δυστυχώς, και βγαίνουν και λένε ότι αυτή η αποθήκη επειδή βάφτηκε και στολίστηκε εσωτερικά, τηρεί τις προδιαγραφές. Τραγικό! Ε λοιπόν εμείς τα παιδιά μας δεν τα οραματιζόμαστε αποκομμένα από το σύνολο και σε τέτοιες συνθήκες. Τα παιδιά μας έχουν δικαίωμα να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σχολικής κοινότητας χωρίς διακρίσεις. - Έχετε στείλει επιστολή στον αρμόδιο Υπουργό με κάποια αιτήματα σας; Ναι, κάποια από τα αιτήματα μας είναι να νομοθετηθεί η έγκαιρη και συστηματική αξιολόγηση από ομάδα ειδικών, ανεξάρτητων από το Υπουργείο Παιδείας οι οποίοι θα μπορούν να εισηγηθούν τι χρειάζεται το παιδί, πριν ακόμη φοιτήσει στην Α΄ τάξη του Δημοτικού, και την δέσμευση του Υπουργείου Παιδείας ότι θα παρέχει όλες τις βοήθειες που χρειάζεται το παιδί βάση της αξιολόγησης του, έγκαιρα . Αυτή η αξιολόγηση θα πρέπει να επαναλαμβάνεται και να καταγράφεται η πρόοδος του παιδιού καθώς και να υπάρχει εποπτεία κατά πόσο εφαρμόζεται σωστά το ατομικό πρόγραμμα του παιδιού. Σκοπός της αξιολόγησης θα πρέπει να είναι η περαιτέρω ενδυνάμωση και ενίσχυση του παιδιού στην κατεύθυνση της ενσωμάτωσης στη γενική τάξη και ποτέ η οπισθοδρόμηση δηλαδή η μεταφορά του σε διαχωριστικό σύστημα εκπαίδευσης. Επίσης, η εκπαιδευτική Υπηρεσία να μπορεί να είναι ευέλικτη στους διορισμούς και σε συνεννόηση πάντα με το Υπουργείο Παιδείας για να μπορούν να τοποθετούνται δάσκαλοι και καθηγητές, εύστοχα βάση των αναγκών του κάθε σχολείου και της κάθε τάξης. Η πρόσληψη προσοντούχων σχολικών βοηθών ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχή συμμετοχή των μαθητών με αναπηρίες στην Ενιαία Εκπαίδευση. Άμεση αλλαγή της διαδικασίας πρόσληψης Συνοδών καθώς και η εξασφάλιση τους σε απογευματινά ή καλοκαιρινά προγράμματα που οργανώνονται στα πλαίσια του Σχολείου. Ακόμη, το Υπουργείο να υιοθετήσει τις αρχές καθολικού σχεδιασμού εκπαίδευσης (UniversalDesignforLearning) , λαμβάνοντας υπόψιν τις ανάγκες όλων των παιδιών. Η εκπαιδευτική ύλη να είναι προσβάσιμη δηλαδή για όλα τα παιδιά. Μέχρι να γίνει αυτό θα πρέπει να δίνονται σαφείς οδηγίες από την ΕΕΕΑΕ για διαφοροποίηση της ύλης και των εξεταστικών δοκιμίων σε μορφή που να μπορούν τα παιδιά με αναπηρίες να μάθουν και να εξεταστούν βάση του δικού τους εκπαιδευτικού προφίλ και δυνατοτήτων τους (μεταφρασμένα σε συμβολογράφο, σε απλή γλωσσική διατύπωση , ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, προφορική εξέταση κ.α). Επίσπευση των διαδικασιών παροχής όλων των απαραίτητων βοηθημάτων και υποστηρικτικής τεχνολογίας που θα επιτρέψει σε αυτά τα παιδιά να ενταχθούν και να συμμετέχουν στην σχολική κοινότητα. Ο εξοπλισμός θα πρέπει να παρέχεται κατά την πρώτη μέρα φοίτησης τους στο Δημοτικό και όχι σε ένα ακαδημαϊκό έτος όπως γίνεται τώρα. Η εκπαίδευση και χρήση λογισμικών βοηθημάτων και υποστηρικτικής τεχνολογίας για την όσο δυνατή αυτόνομη πρόσβαση του μαθητή στο μάθημα και στην κοινότητα θα πρέπει να αποτελεί μέρος των εκπαιδευτικών στόχων του μαθητή σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής ύλης. Χρειάζεται επίσης ειδικός εξοπλισμός σε τάξεις με προτεραιότητα και σε σχολεία που φιλοξενούν παιδιά με αναπηρίες, (διαδραστικοί πίνακες, ειδική μικροφωνική, μονώσεις δωματίων, ευρύχωρες –προσβάσιμες αίθουσες, προσβάσιμοι χώροι δραστηριοτήτων, κλιματισμός, παιχνίδια σε νηπιαγωγεία για όλα τα παιδιά). Τέλος για να μπορέσουμε να πορευθούμε προς την σωστή κατεύθυνση το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να διαβουλευθεί και να εμπλέξει ενεργά τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των ατόμων με αναπηρίες και θα πρέπει να καταλήξει στη διαμόρφωση και υιοθέτηση ενός ξεκάθαρου, στοχευμένου και επαρκώς χρηματοδοτούμενου σχεδίου δράσης που να διασφαλίζει ότι τα παιδιά και οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι με αναπηρίες μπορούν να ασκήσουν το δικαίωμά τους στην ενιαία εκπαίδευση.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|