ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ Θέση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είναι ότι κατασκευή τραμ στη Λευκωσία είναι πολύ ωφέλιμη για την πόλη και για ολόκληρη την Κύπρο και θα πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο, τόνισε σε συνέντευξή της στην εφημερίδα μας η Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κα. Βασιλική Αναστασιάδου. Όπως πρόσθεσε, στις αρχές του 2019 θα έχει συνάντηση με το λειτουργό του γραφείου που έκανε την τεχνοοικονομική μελέτη για να συζητηθούν τα πορίσματα της αξιολόγησης, ακολούθως θα ληφθεί απόφαση, ενώ θα προταθεί όπως χρηματοδοτηθεί από Ευρωπαϊκά ταμεία.
Η κα. Αναστασιάδου αναφερόμενη στο κυκλοφορικό πρόβλημα της πρωτεύουσας είπε ότι είναι δύσκολο να επιτύχουμε κατά τις ώρες αιχμής εξάλειψη της τροχαίας συμφόρησης και για αυτό δίνεται έμφαση στα εναλλακτικά μέσα διακίνησης, όπως δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα, πεζοκίνηση. Στη συνέντευξη αναφέρθηκε επίσης και στο τι γίνεται με το δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, για το θέμα με τις υπερπληρωμές στις εταιρείες δημόσιων συγκοινωνιών, ενώ αναφέρει ότι σύντομα θα προκηρυχθούν προσφορές για δημόσιες συγκοινωνίες οι υφιστάμενες συμφωνίες λήγουν το 2020. Τέλος μιλά για την ασφάλεια πτήσεων και τα μέτρα που προωθεί το Υπουργείο. -Το κυκλοφοριακό πρόβλημα αποτελεί το διαχρονικό πρόβλημα των πόλεων, ιδιαίτερα στη Λευκωσία. Μπορεί να δοθεί επιτέλους μια λύση; Το Ολοκληρωμένο Σχέδιο Κινητικότητας Λευκωσίας (ΟΣΚΛ), αποτελεί το στρατηγικό σχεδιασμό μας σε συνεργασία με άλλα συναρμόδια Υπουργεία και τους Δήμους της πόλης της Λευκωσίας για επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος. Θα πρέπει ωστόσο να είμαστε ειλικρινείς. Η προσπάθεια είναι δύσκολη. Στη Λευκωσία πέραν του 90+% των διακινήσεων γίνονται με ιδιωτικής χρήσης οχήματα. Παράλληλα, η οικονομική ανάπτυξη που όλοι επιδιώκουμε είναι φυσικό να μεγιστοποιεί και να αυξάνει τις ανάγκες διακίνησης ανάλογα και με τους ρυθμούς ανάπτυξης. Με τέτοια δεδομένα είναι δύσκολο να επιτύχουμε κατά τις ώρες αιχμής εξάλειψη της τροχαίας συμφόρησης. Κατά συνέπεια το ΟΣΚΛ δίνει έμφαση στα εναλλακτικά μέσα διακίνησης έναντι του αυτοκινήτου (δημόσιες συγκοινωνίες, ποδήλατα, πεζοκίνηση). Για αυτό το λόγο άλλωστε, επενδύονται σημαντικά ποσά στη λειτουργία των δημοσίων συγκοινωνιών. Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι σχεδιασμοί μας σε καμιά περίπτωση δεν αποκλείουν το αυτοκίνητο. Στα πλαίσια του ΟΣΚΛ προτείνονται ολοκληρωμένα δίκτυα για όλα τα μέσα μεταφοράς και συγκεκριμένες δράσεις για να επιτευχθούν οι στόχοι του. Με απλά λόγια, θα έλεγα ότι η προσπάθεια μας είναι να μεγιστοποιήσουμε τη χρήση του διαθέσιμου χώρου που έχουμε στους δημόσιους δρόμους για να μπορούν να μετακινούνται περισσότεροι συμπολίτες μας, χωρίς να αποκλείεται όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες η ανάπτυξη εναλλακτικού οδικού δικτύου. Αυτό επιτυγχάνεται με τη λειτουργία περισσότερων λεωφορειολωρίδων και διαβάσεων πεζών όπως και με την δημιουργία ποδηλατόδρομων. Εν κατακλείδι, η προσπάθεια μας είναι συνεχής, είμαι αισιόδοξη ότι θα επιτύχουμε την αποτελεσματική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Λευκωσίας. Ευελπιστούμε οι πολίτες να αγκαλιάσουν όλες τις δράσεις μας, περιλαμβανομένων των πιο φιλικών μέσων διακίνησης προς το περιβάλλον. -Στα οδικά δυστυχήματα κύρια αιτία είναι ο ανθρώπινος παράγοντας. Σε μερικές περιπτώσεις φταίει όμως και το οδικό δίκτυο. Έχει γίνει κάποια νέα μελέτη για τις βελτιώσεις που χρειάζεται; Η Κύπρος διαθέτει ένα πολύ καλό κύριο οδικό δίκτυο και αυτό πιστοποιείται από διεθνείς οργανισμούς. Επιπρόσθετα, από κυπριακές και διεθνείς μελέτες πιστοποιείται ότι ο ανθρώπινος παράγοντας είναι υπεύθυνος για το 95-97% των οδικών συγκρούσεων και το υπόλοιπο ποσοστό επιμερίζεται ως αιτία πρόκλησης των οδικών συγκρούσεων στο όχημα και στο οδικό περιβάλλον. Για την εξέταση της εμπλοκής του οδικού περιβάλλοντος ως αιτίας πρόκλησης οδικών συγκρούσεων, το Τμήμα Δημοσίων Έργων ετοιμάζει κάθε τριετία τις μελέτες μελανών σημείων. Οι μελέτες μελανών σημείων εντοπίζουν τη συγκέντρωση οδικών συγκρούσεων ανά σημείο ή ανά μικρά τμήματα δρόμων. Ο εντοπισμός συγκεντρώσεων οδικών συγκρούσεων σ΄ ένα σημείο δίνει μια ισχυρή ένδειξη ότι το οδικό δίκτυο μπορεί να αποτέλεσε παράγοντα γι’ αυτές τις οδικές συγκρούσεις. Η τελευταία μελέτη Μελανών Σημείων δεν εντόπισε κανένα μελανό σημείο, που καταδεικνύει ότι το οδικό δίκτυο της Κύπρου παρέχει ψηλά επίπεδα οδικής ασφάλειας. Με βάση τα προαναφερόμενα, γίνεται κατανοητό ότι θα πρέπει η προσπάθεια μας να επικεντρώνεται στον ανθρώπινο παράγοντα για επιτύχουμε αξιοσημείωτη μείωση των θανατηφόρων και με σοβαρούς τραυματισμούς οδικών συγκρούσεων. Θα πρέπει να τονίσουμε παράλληλα ότι σε καμιά περίπτωση δεν εφησυχάζουμε, δρούμε τόσο προληπτικά όσο και κατασταλτικά για περαιτέρω βελτίωση των επιπέδων οδικής ασφάλειας του οδικού δικτύου, σύμφωνα και με καλές διεθνείς πρακτικές. Τόσο το αρμόδιο προσωπικό του Τμήματος Δημοσίων Έργων αλλά και σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες αξιολογούμε και βελτιώνουμε το οδικό δίκτυο μας προς όφελος της οδικής ασφάλειας. -Με το δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς τι γίνεται; Η ζήτηση προσφορών για το νέο υπεραστικό δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς τοποθετείται νωρίς το 2019 και η ανάθεση του συμβολαίου Μελέτη- Κατασκευή το 2ο εξάμηνο του 2019. Το κόστος υπολογίζεται να είναι της τάξεως των €72 εκ. και η διάρκεια κατασκευής του γύρω στα 3 χρόνια. Συγκεκριμένα προωθείται η Α’ Φάση του Έργου από τη συμβολή του Αυτοκινητόδρομου Λεμεσού- Πάφου στην περιοχή της Αγίας Μαρινούδας μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5χλμ. Το έργο διαλαμβάνει δύο λωρίδες κυκλοφορίας (μια λωρίδα ανά κατεύθυνση) με προοπτική για αναβάθμιση του σε αυτοκινητόδρομο 4 λωρίδων, ενώ προβλέπεται και ένας κυκλικός κόμβος στην περιοχή Τσάδας, για σύνδεση με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο. Στην παρούσα φάση έχει ληφθεί η εκτίμηση του κόστους των απαλλοτριώσεων και προωθείται η διαδικασία γνωστοποίησης των απαλλοτριώσεων, ενώ αναμένεται η έγκριση της Περιβαλλοντικής Αρχής μετά την εξέταση της μελέτης εκτίμησης επιπτώσεων στο περιβάλλον. Παράλληλα, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υλοποιούνται βελτιωτικά έργα στον υφιστάμενο δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του δρόμου έναντι δαπάνης €3,9 εκ. Στην παρούσα φάση βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση και θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση με πιο εκτεταμένες παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν την κατασκευή ανηφορικής λωρίδας σε δύο τμήματα και διαπλατύνσεις στροφών/συμβολών. -Τα σχέδια και οι μελέτες για κατασκευή τραμ που βρίσκονται; Πότε αρχίζει και πότε υπολογίζεται να τελειώσει; Τον Νοέμβριο του 2015 ολοκληρώθηκε η μελέτη σκοπιμότητας για τη δημιουργία συστήματος τραμ στη Λευκωσία. Η οικονομική αξιολόγηση του έργου κατέδειξε ότι η δημιουργία συστήματος τραμ στη Λευκωσία είναι οικονομικά βιώσιμη και πολύ ωφέλιμη για την πόλη. Εκπονήθηκε επίσης, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στη βάση της οποίας κρίνεται ότι οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις με την υλοποίηση του έργου για την πόλη θα είναι πολύ θετικές. Στις αρχές του χρόνου, μετά από έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΕΠΣΑ), ανατέθηκε στο γραφείο Jaspers η αξιολόγηση των πορισμάτων της τεχνοοικονομικής μελέτης. Η αξιολόγηση αυτή ολοκληρώθηκε τον περασμένο Οκτώβρη και υποβλήθηκε από πλευράς του γραφείου JASPERS, σχετικό τεχνικό σημείωμα. Στις 10 Ιανουαρίου 2019, θα έχω συνάντηση με τον λειτουργό του γραφείου Jaspers κ. Alan O΄Brien, ο οποίος συντόνισε την αξιολόγηση, στο πλαίσιο της οποίας, θα συζητηθούν τα πορίσματα της αξιολόγησης. Στη συνέχεια θα ληφθούν σχετικές αποφάσεις από το Υπουργείο. Θέση του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων είναι ότι το έργο είναι πολύ ωφέλιμο για την πόλη της Λευκωσίας και για ολόκληρη την Κύπρο και θα πρέπει να προχωρήσει το συντομότερο. Με δεδομένο ότι χρειάζεται προπαρασκευαστικός χρόνος περίπου 18 μηνών και άλλοι 33 μήνες μέχρι την υλοποίηση του έργου, το Υπουργείο θα προτείνει όπως το έργο συγχρηματοδοτηθεί από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία κατά την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027. -Η κυβέρνηση αποφάσισε την ανάκτηση υπερπληρωμών στις εταιρείες λεωφορειούχων, οι οποίες με τη σειρά τους αντιδρούν και κατέρχονται σε απεργίες. Πώς αντιμετωπίζετε το πρόβλημα. Είναι εφικτή η επιστροφή λεφτών χωρίς να πληγούν οι ήδη προβληματικές συγκοινωνίες; Από τη στιγμή που ολοκληρώθηκε η διαδικασία από την Επιτροπή Κρίσης Διαφορών, στην οποία είχαν αποταθεί από κοινού οι εταιρείες και το Υπουργείο για την επίλυση των οικονομικών διαφορών που προέκυψαν, το Υπουργείο Μεταφορών καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να επιτευχθούν συμφωνίες με τις εταιρείες για συνέχιση της παροχής των υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών με βάση πάντα το δημόσιο συμφέρον. Θέση του Υπουργείου είναι πως το τελικό ποσό των υπερπληρωμών θα είναι διαχειρίσιμο και ότι με τη συνεργασία εταιρειών και υπουργείου, η κατάσταση θα εκτονωθεί. Θέλω επί τη ευκαιρία να επισημάνω ότι οι απεργίες δεν ωφελούν και δεν διευκολύνουν την επίλυση του προβλήματος. Τα προβλήματα λύνονται με διάλογο και εποικοδομητική διάθεση. -Ποιος είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για καλύτερες δημόσιες μεταφορές; Όπως είναι γνωστό οι υφιστάμενες συμβάσεις για τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές λήγουν το 2020. Οι σύμβουλοι στους οποίους είχαμε αναθέσει την ετοιμασία των νέων συμβάσεων, προκειμένου αυτές να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και προδιαγραφές, έχουν ολοκληρώσει το έργο τους. Στόχος είναι ασφαλώς να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος και να έχουμε βιώσιμες και λειτουργικές δημόσιες επιβατικές μεταφορές Οι συμβάσεις τυγχάνουν του απαραίτητου νομοτεχνικού ελέγχου από τη Νομική Υπηρεσία. Υπολογίζουμε ότι περί τα τέλη Δεκεμβρίου 2018-αρχές Ιανουαρίου 2019, θα προχωρήσουμε στην προκήρυξη των προσφορών. -Πώς αξιολογείτε την κατάσταση μετά το κλείσιμο της Cobalt. Υπάρχει στα χαρτιά κάποια άλλη εταιρεία που θα έλθει να αναπληρώσει το κενό; Η αεροπορική κίνηση δεν έχει επηρεαστεί μετά το κλείσιμο της Cobalt. Αντιθέτως έχει αυξητική τάση. Υπάρχουν ευρωπαϊκές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις προς από την Κύπρο που έχουν ήδη αναπληρώσει το κενό. Συνεπώς δεν αποτελεί κατ’ ανάγκη προϋπόθεση η σύσταση νέας αεροπορικής εταιρείας για να αναπληρωθεί το εν λόγω κενό. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ο αριθμός των πτήσεων από και προς Κύπρο για την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκέμβρίου 2018, παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 5.2% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Σε ότι αφορά δε την επιβατική κίνηση για την ίδια περίοδο, υπάρχει αύξηση της τάξης του 6.6%. -Οι Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έθεσαν κάποια προβλήματα που άπτονται και της ασφάλειας πτήσεων. Πως τα αντιμετωπίζετε; Για επίλυση των πιο πάνω προβλημάτων, έχει ληφθεί απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο για δημιουργία Κρατικής Εταιρείας ιδιωτικού δικαίου που θα αναλάβει την παροχή Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας. Η εταιρεία αυτή, ελεύθερη από τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες του Δημοσίου και με οικονομική αυτονομία, θα μπορεί να λειτουργήσει με ταχύτητα, ευελιξία και αποτελεσματικότητα έτσι ώστε να δοθούν λύσεις στα περισσότερα από τα προβλήματα. Το ΥΜΕΕ σε συντονισμό με τις αρμόδιες Υπηρεσίες του κράτους και τα Οργανωμένα Σύνολα των εργαζομένων στις Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας, προωθεί την επίλυση των διαφωνιών που παρουσιάζονται στα σχετικά Νομοσχέδια που εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκαν στην Βουλή των Αντιπροσώπων τον Αύγουστο του 2016, έτσι ώστε να ψηφιστούν το συντομότερο από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή. Παράλληλα το ΥΜΕΕ σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών προσπαθεί να λύσει το πρόβλημα της υποστελέχωσης που έχει επιδεινωθεί μετά τις παγοποιήσεις θέσεων των τελευταίων ετών, επιταχύνοντας την προώθηση των κενών θέσεων του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας. Προωθείται ταυτόχρονα η διαδικασία για απόκτηση νέου συστήματος Αεροναυτιλίας για το Νέο Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων Λευκωσίας στην Κοκκινοτριμιθιά και για το σκοπό αυτό έχει οριστεί Ομάδα Μελέτης με Λειτουργούς του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας και της Αρχής Τηλεπικοινωνιών Κύπρου. Με την αγορά του νέου συστήματος θα καταστεί δυνατή η λειτουργία του Νέου Κέντρου Ελέγχου και η μετακίνηση από το παλιό. Υπάρχει παράλληλα σε εξέλιξη σχεδιασμός για εγκατάσταση και λειτουργία υπηρεσίας ραντάρ προσέγγισης στα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου. Στο νέο σύστημα Αεροναυτιλίας που θα αγοραστεί, υπάρχει πρόνοια για εξοπλισμό προσέγγισης, ενώ σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών θα προωθηθεί αίτημα για έγκριση πρόσθετου προσωπικού που θα λειτουργήσει την υπηρεσία αυτή. Τέλος, για το θέμα της παντελούς άρνησης συνεργασίας και ανταπόκρισης των Τουρκικών Αρχών με τις Κυπριακές Αρχές για θέματα Αεροναυτιλίας και συντονισμού δέσμευσης Εναέριου χώρου, γίνονται συνεχείς καταγγελίες προς τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας ενώ πρόσφατα η Υπουργός Μεταφορών ζήτησε παρέμβαση από την Ευρωπαία Επίτροπο.
0 Comments
Leave a Reply. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|