Το 1324 οι κάτοικοι στο Κάιρο είδαν ένα εντυπωσιακό θέαμα να ξετυλίγεται μπροστά μάτια τους: Μία πομπή χιλιάδων στρατιωτών, αυλικών, λογίων και εμπόρων, επάνω σε άλογα και καμήλες- όλων λουσμένων στον χρυσό. Ακολουθούσαν τον ηγέτη τους, τον Μάνσα Μούσα, αυτοκράτορα του Μάλι. Λέγεται ότι μοίρασε τόσο πολύ χρυσό στους φτωχούς που είχαν κατακλύσει τους δρόμους, ώστε η αιγυπτιακή οικονομία δεν μπορούσε να συνέλθει επί μία δεκαετία από την αιφνίδια πτώση στην αξία του πολύτιμου μετάλλου και το «σοκ» που αυτή επέφερε. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στην ιερή πόλη των μουσουλμάνων Μέκκα, που ήταν ο τελικός προορισμός του ταξιδιού του. Στην εποχή των Τζεφ Μπέζος, Ίλον Μασκ και Μπιλ Γκέιτς είναι δύσκολο να φανταστούμε μία περίοδο μεγαλύτερης ευημερίας στην ανθρώπινη ιστορία- έναν άνθρωπο που να είχε συγκεντρώσει περισσότερο πλούτο στα χέρια του από τους σύγχρονους δισεκατομμυριούχους. Κι όμως, οι ιστορικοί πιστεύουν ότι Μούσα είχε ξεπεράσει κάθε φαντασία. Σύμφωνα με το BBC, που μας παρουσιάζει σε ένα βίντεο την ιστορία του, ο πλούτος του σε προσαρμοσμένη στον πληθωρισμό βάση, θα ήταν από 400 έως 600 δισ. δολάρια. Αν και δεν μπορεί κανείς να επιβεβαιώσει με ακρίβεια τους υπολογισμούς, αυτοί δεν θεωρούνται εξωφρενικοί, δεδομένης της τεράστιας πρόσβασης που είχε σε χρυσό. Η αυτοκρατορία του Μάλι εκτεινόταν σε μία τεράστια περιοχή της Δυτικής Αφρικής. Κατά την περίοδο της βασιλείας του Μούσα το Μάλι έφτασε στο απόγειο της δύναμης του γεωγραφικά και οικονομικά, ειδικά μετά την κατάκτηση της πόλης του Τιμπουκτού στα βορειοανατολικά. Έχοντας πλέον καταστεί σημαντική εμπορική οδός οφελούνταν από τους βαρείς εμπορικούς φόρους που επέβαλλε, το εμπόριο χρυσού αλλά και την προμήθεια νερού. Ο Μούσα επένδυε τον πλούτο στην εκπαίδευση – που ήταν βεβαίως ισλαμική, αλλά και πάλι είχε ως αποτέλεσμα η περιοχή να έχει πολλά υψηλά ποσοστά αλφαβητισμού και μεγάλο αριθμό λογίων. Ακόμη και μετά τον θανατά του στο 1400 το Τιμπουκτού είχε 80 πανεπιστήμια. Πέρα από τον ισλαμικό νόμο και μαθήματα θεολογίας όσοι σπούδασαν σε αυτά μπορούσαν επίσης να διδαχθούν αστρονομία και άλλες επιστήμες. Η αυτοκρατορία τελικά παρήκμασε τον 15ο αιώνα. Γιατί όμως ο Μάνσα Μούσα «έσβησε» από την ιστορική μνήμη των Δυτικών; Η αποικιοκρατία και το δουλεμπόριο καθόρισαν τον τρόπο με τον οποίο οι ιστορικοί της Ευρώπης και της Αμερικής έγραφαν για τους Αφρικανούς, με αποτέλεσμα να χαθούν ολόκληρες εποχής ακμής της μαύρης ηπείρου. Mε πληροφορίες από moneyreview.gr
0 Comments
Σύμφωνα με τα βρετανικά Μέσα ο επτά φορές πρωταθλητής της Formula 1, επέστρεψε στο ξενοδοχείο του στη Νέα Υόρκη με μοντέλο του OnlyFans, μετά τον επεισοδιακό αγώνα στη Μόντσα Ο Λιούις Χάμιλτον λίγες ώρες μετά το ατύχημα που είχε στο Grand Prix της Μόντσα ταξίδεψε στη Νέα Υόρκη για το MET Gala. Ο Βρετανός παγκόσμιος πρωταθλητής, μάλιστα, σύμφωνα με την Daily Mail, επέστρεψε στο ξενοδοχείο του μετά τη λαμπερή εκδήλωση έχοντας συνοδό την Τζάνετ Γκούζμαν. Πρόκειται για ένα φλογερό μοντέλο με 1,9 εκατομμύρια followers στο Instagram αλλά και παροχή τολμηρού ερωτικού υλικού και υπηρεσιών στο πορνογραφικό σάιτ OnlyFans. Φωτό από express.co.uk Υπενθυμίζεται πως ο σύμβουλος της Red Bull, Χέλμουτ Μάρκο, κατηγόρησε τον Χάμιλτον ότι προσποιήθηκε τραυματισμό μετά το ατύχημα στο οποίο ο Μαξ Φερστάπεν είδε το μονοθέσιό του να… καβαλά εκείνο του Βρετανού, ο οποίος σώθηκε χάρη στο halo. (in.gr) Από τα αμέτρητα φεστιβάλ που πραγματοποιούνταν κάποτε κάθε χρόνο (τα θυμάστε, αλήθεια;), ελάχιστα κατάφεραν να μείνουν στην ιστορία. Όμως στην περίπτωση του Woodstock99, του τετραήμερου event για τα 30 χρόνια από το αυθεντικό Woodstock του 1969, η λήθη θα ήταν μια καλή εξέλιξη. Τους πολύ ενδιαφέροντες – αλλά συχνά ανατριχιαστικούς – λόγους για μια από τις πιο παταγώδεις αποτυχίες στην ιστορία των μουσικών διοργανώσεων, περιγράφει γλαφυρά το πρώτο επεισόδιο του νέου ντοκιμαντέρ της HBO, Music Box, που παρακολουθήσαμε μέσα από το Vodafone TV, αποκλειστικά διαθέσιμο για την Ελλάδα. Μια συναρπαστική αφήγηση για μια ζοφερή ιστορίαΤρεις θάνατοι, 44 συλλήψεις, δέκα καταγγελίες για σεξουαλικές επιθέσεις – και αμέτρητες ακόμη που έμειναν στο επίπεδο του ψιθύρου. Αυτός ήταν ο τραγικός απολογισμός του Woodstock99, όπως μας ενημερώνει το Music Box ήδη από τα πρώτα λεπτά του. Στα πλάνα που θέτουν τον τόνο, εικόνες ημίγυμνων θεατών εναλλάσσονται με σκηνές βανδαλισμών και τεράστια ονόματα της ροκ, ποπ, ραπ και nü-metal σκηνής δίνουν τη θέση τους σε εικόνες από υπερχειλισμένες φορητές τουαλέτες. Ακόμη και ο πιο ταλαντούχος σεναριογράφος δεν θα μπορούσε να συνθέσει καλύτερη εικόνα της παρακμής. Τις αιτίες που έφεραν το Woodstock99 σε αυτό το σημείο αναλαμβάνουν να εξηγήσουν στην κάμερα του Γκάρετ Πράις οι συνδιοργανωτές του αυθεντικού Woodstock, Μάικλ Λανγκ και Τζον Σερ – όχι πάντα με τον καλύτερο τρόπο – αλλά και σημαντικά ονόματα που εμφανίστηκαν στη σκηνή του, όπως οι Offspring, ο Moby, ο Τζόναθαν Ντέιβις των Korn, και κορυφαίοι μουσικοί συντάκτες που κάλυψαν την εκδήλωση. Δεν είναι βέβαιο πως κάποιος καταφέρνει να διατυπώσει ακριβώς την αλήθεια, όμως η σύνθεση των απόψεών τους είναι ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα – ειδικά σε μια εποχή σαν τη δική μας, που έχει ανάγει τη νοσταλγία σε τέχνη. Πόσο επικίνδυνη είναι η εμμονή με το παρελθόν; Τι είναι αυτό που μας έκανε στ’ αλήθεια να παρακολουθήσουμε το Music Box: Woodstock99 στο Vodafone TV (και κυρίως να το προτείνουμε); Πέρα από την αδιαμφισβήτητα ενδιαφέρουσα ιστορική στιγμή που περιγράφει, το πρώτο επεισόδιο του νέου ντοκιμαντέρ της HBO στέκεται σε μια σειρά από κατακλυσμιαίες εξελίξεις στον χώρο της μουσικής κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1990 και τις βίαιες απολήξεις τους. Και όλες τους έχουν πολλά να μας πουν (όχι μόνο) για το μουσικό σήμερα. Τι σχέση έχει η εμπορευματοποίηση μιας γιορτής της αγάπης και της ειρήνης με τις ξαφνικές εκρήξεις οργής του κοινού; Τι έπαιξε μεγαλύτερο ρόλο: οι βίαιοι στίχοι επαναστατημένων (εντός κι εκτός εισαγωγικών) συγκροτημάτων ή η παντελής απουσία φύλαξης και οργάνωσης; Πώς διολίσθησε η αντίδραση στο σύστημα από τον πρώιμο αντισεξισμό των punks στον μισογυνισμό των τελευταίων πνοών των ‘90s; Ίσως το πιο ενδιαφέρον ερώτημα που τίθεται, ωστόσο, είναι το εξής: Πόσο καλή έκβαση μπορεί να έχει μια διοργάνωση σχεδιασμένη να αναπαράγει όχι το ίδιο το αυθεντικό event το οποίο υποτίθεται ότι τιμά, αλλά τη ρομαντικοποιημένη – και άρα εξ αρχής ψευδή – εικόνα του; Δεν προκύπτουν όλα τα παραπάνω μέσα από τις δηλώσεις των ατόμων που εμφανίζονται στο ντοκιμαντέρ. Συχνά, είναι οι ίδιοι οι τρόποι σκέψης που εκτίθενται – όπως, για παράδειγμα, μια εξαιρετικά τοξική φράση του Τζον Σερ – που εξηγούν πιο αποτελεσματικά από οτιδήποτε το χάος που ακολούθησε. Κι αυτό είναι ίσως το καλύτερο στοιχείο του Woodstock99: Τα συμπεράσματα βαρύνουν τον ίδιο τον θεατή, που καλείται να συνθέσει την εικόνα όχι μόνο ενώνοντας τα στιγμιότυπα και τις απόψεις, αλλά και αγνοώντας ή ερμηνεύοντας εκ νέου τα όσα διατυπώνονται μπροστά στον φακό του Πράις. Και ορισμένα από αυτά είναι σίγουρα πολύτιμα. in.gr |
APXEIO
March 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|