Πρ. Προδρόμου: Μετα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, περιορίζουμε τους κινδύνους περιθωριοποίησης, αλλά και δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να ενταχθούν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου επισκέφθηκε σήμερα το Δημοτικό Σχολείο Αγίου Αντωνίου και το Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, τα οποία είναι σχολεία που εφαρμόζουν το Πρόγραμμα Δράσεις Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης (ΔΡΑ.Σ.Ε.+) Μετά το πέρας των επισκέψεων του, ο Υπουργός προέβη, στο Γυμνάσιο Παλλουριώτισσας, σε δηλώσεις. Συγκεκριμένα, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Επισκέφθηκα σήμερα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Σχολεία τα οποία εντάσσονται στο Πρόγραμμα ενισχυμένης κοινωνικής πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ). Το πρωί επισκέφθηκα το Δημοτικό Σχολείο του Αγίου Αντωνίου και τώρα επισκέπτομαι το Γυμνάσιο της Παλλουριώτισσας. Και τα δυο είναι μεταξύ των σχολείων εκείνων τα οποία λόγω κοινωνικο-οικονομικών δεδομένων εντάσσονται σε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης, αφού έτσι θέλουμε να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή και σημασία για την εξασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Είναι, δηλαδή, σχολεία τα οποία υποδέχονται, σε μεγαλύτερο βαθμό, παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία και θέλουμε εδώ να ενισχύσουμε και την εκμάθηση της Ελληνικής Γλώσσας. Γενικότερος στόχος των προγραμμάτων ΔΡΑ.Σ.Ε. είναι να περιορίσουμε το ενδεχόμενο κοινωνικού αποκλεισμού ή διακοπής της φοίτησης και να στηρίξουμε παιδιά που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες ομάδες, για να μπορέσουν να φοιτήσουν και να επωφεληθούν από το σχολείο». «Στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε.», πρόσθεσε ο Υπουργός Παιδείας, «υπάρχουν ιδιαίτερα προγράμματα και για την πρόληψη και αντιμετώπιση παραβατικών συμπεριφορών, όπως επίσης σε αυτά τα σχολεία έχουμε ενισχυμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες, όπως και δυνατότητες για ψυχολογική υποστήριξη». «Η Κυβέρνηση αυτή», ανέφερε ο κ. Προδρόμου, «είχε ξεκινήσει με 42 σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. το 2015-16, φέτος έχουμε φτάσει σε αριθμό 208 σχολείων. Με αυτή τη σημαντική οικονομική επένδυση επιδιώκουμε όφελος για τα παιδιά, αλλά και καλύτερες συνθήκες εργασίας για τους και τις εκπαιδευτικούς. Με δεδομένο μάλιστα το υψηλό επίπεδο του εκπαιδευτικού προσωπικού μας, πρέπει να συνεργαστούμε όλοι, να τους στηρίξουμε για καλά αποτελέσματα. Το Υπουργείο θα κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει, ακόμα περισσότερο, τα σχολεία και τα παιδιά που φοιτούν στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Στη συνέχεια, ο Υπουργός επισήμανε ότι: «Τα σχολεία ΔΡΑΣΕ είναι μια πρόσθετη στήριξη στα ήδη προβλεπόμενα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι μέρος της κοινωνικής αποστολής της παιδείας για να ενισχύσουμε την κοινωνική συνοχή, να περιορίσουμε τους κινδύνους περιθωριοποίησης, αλλά και για να δώσουμε την ευκαιρία στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία να εξοικειωθούν, να μάθουν την Ελληνική Γλώσσα και να μπορέσουν να ενταχθούν στην εκπαίδευση, για να επωφεληθούν από όλες τις ευκαιρίες που δικαιούνται. Αλλά είναι και στήριξη στην κοινωνία γενικότερα». Ερωτηθείς για σχόλιο που έγινε χθες στην Βουλή ότι το 13% των μαθητών που εισέρχεται από τη Δημοτική στη Μέση Εκπαίδευση είναι σχεδόν αναλφάβητοι και αν υπάρχει κάποιος αριθμός όσον αφορά στα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, ο Υπουργός ανέφερε: «Μετρήσεις για τον κίνδυνο αναλφαβητισμού γίνονται σε τακτική βάση με τα τεστ Αναλφαβητισμού που κάνει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Διαχρονικά παρουσιάζεται ένας κίνδυνος αναλφαβητισμού της τάξης του 10-15%. Ειδικά πέρσι τα αποτελέσματα ήταν καλύτερα, ήταν δηλαδή μικρότερο το ποσοστό. Είναι κάτι που λαμβάνουμε υπόψη στον σχεδιασμό της κρίσιμης μετάβασης από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο. Διότι τα σχολεία που υποδέχονται τα παιδιά αυτά πρέπει να πάρουν μέτρα για την ενίσχυση σύμφωνα με δυνατότητες που τους παρέχονται. Είναι γνωστό ότι διαθέτουμε πάρα πολλά μέσα για ενισχυτική διδασκαλία σε όλα τα σχολεία. Η διαπίστωσή μας τώρα είναι ότι θα πρέπει στοχευμένα να γίνουμε αποτελεσματικότεροι. Το ίδιο θα έλεγα και για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία, το Υπουργείο, η Πολιτεία διαθέτουμε εδώ και χρόνια τους πόρους στα σχολεία για την υποδοχή και ένταξη, όμως ήδη διαπιστώνουμε ότι ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών ολοκληρώνει το πρόγραμμα της Ελληνομάθειας, χωρίς να έχουν φτάσει στο απαραίτητο επίπεδο γνώσης της Γλώσσας για να μπορούν να φοιτήσουν κανονικά είτε στο Δημοτικό είτε μετά στο Γυμνάσιο. Γι’ αυτό λοιπόν από φέτος προωθείται μια νέα προσέγγιση. Αποκεντρωμένα σε όλα τα σχολεία, θα πρέπει έχουμε καταγραφή δεδομένων και ένα μητρώο. Όχι για τους αριθμούς, για να κάνουμε στατιστικές, αλλά για μπορούμε στη βάση των ποιοτικών χαρακτηριστικών, να διαφοροποιούμε τη στήριξη που θα δίνουμε. Εκεί δηλαδή όπου χρειάζεται περισσότερη στήριξη να δίνεται περισσότερη, για να βελτιώσουμε τα αποτελέσματα. Ο στόχος είναι να έρχονται τα παιδιά από το Δημοτικό Σχολείο στο Γυμνάσιο γνωρίζοντας αρκετά Ελληνικά για να φοιτήσουν και από το Γυμνάσιο να προχωρούν μετά στο Λύκειο έχοντας πλέον κατακτήσει την Ελληνική Γλώσσα. Στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. δίνουμε πάρα πολλά πρόσθετα μέσα και ήδη χτες έχει πάρει μια Απόφαση το Υπουργικό Συμβούλιο για να προσθέσουμε εκπαιδευτικό δυναμικό στα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Πρόκειται για 60 πρόσθετους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς ειδικά για τα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. Το Πρόγραμμα πλέον ονομάζεται ΔΡΑΣΕ+ γιατί έχει βελτιωθεί σε σχέση με την πρώτη περίοδο που εφαρμόστηκε, και ανταποκρινόμενοι σε αυτό το «συν» θα δώσουμε τις επόμενες μέρες 60 επιπρόσθετες συμβάσεις, δηλαδή εκπαιδευτικούς στα σχολεία αυτά. Παράλληλα όμως θα φροντίσουμε να γίνει πιο συγκροτημένη η εποπτεία του συστήματος Ελληνομάθειας για τα παιδιά με μεταναστευτική βιογραφία. Ώστε να έχουμε συνέχεια από τη μια βαθμίδα στην άλλη και να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί. Ταυτόχρονα όμως πρέπει να στείλουμε και το μήνυμα στην κοινότητα, στις οικογένειες των παιδιών αυτών, ότι η γνώση της Γλώσσας είναι απαραίτητη για τη φοίτηση στο σχολείο. Δεν μπορεί να ολοκληρωθεί η φοίτηση στο σχολείο και να έχουν τις ευκαιρίες που δικαιούνται να έχουν τα παιδιά αυτά στην Κύπρο, εάν δεν εξοικειωθούν πολιτιστικά και αν δεν μάθουν τη Γλώσσα για να μπορούν να παρακολουθήσουν. Αυτό το μήνυμα θα το περάσουμε και στις οικογένειες. Όπου είναι μάλιστα δυνατόν θα πρέπει να επεκτείνουμε τη διδασκαλία της γλώσσας και στους γονείς. Σε ερώτηση αναφορικά με τον σχολικό εκφοβισμό, σε σχέση και με το χθεσινό περιστατικό ξυλοδαρμού τη Λεμεσό μεταξύ μαθητών, όπως και για το ποιοι είναι οι στόχοι για να μηδενιστούν τέτοια περιστατικά στα σχολεία, ο Υπουργός ανέφερε: «Υπάρχουν περιστατικά και εκφοβισμού και βίαιης συμπεριφοράς, τα οποία αντιμετωπίζονται επιτόπου, ανάλογα με τα χαρακτηριστικά τους. Υπήρξαν και άλλα περιστατικά που σημειώθηκαν την προηγούμενη σχολική χρονιά τα οποία αντιμετωπίστηκαν αμέσως με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Το θέμα είναι ότι προσπαθούμε να κάνουμε μια αποτελεσματικότερη παρέμβαση και σε επίπεδο πρόληψης. Ειδικά για τον εκφοβισμό γίνονται και επιμορφωτικά σεμινάρια, από την περασμένη χρονιά, σε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς, για να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι, να γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν αυτά τα φαινόμενα και πώς να βοηθούν και όσα παιδιά καταλήγουν δυστυχώς να είναι θύματα τέτοιων ανεπίτρεπτών συμπεριφορών. Ο σχεδιασμός είναι ότι, από τούδε και στο εξής, οι Υπεύθυνοι Τμήματος -που είναι κατά κάποιο τρόπο και οι «αισθητήρες» του σχολείου και του Υπουργείου μέσα στον μαθητικό πληθυσμό, είναι δηλαδή οι πρώτοι άνθρωποι που έχουν γνώση της ζωής στην τάξη και των όποιων κινδύνων ή παρατυπιών- θα επιμορφώνονται αναλόγως, θα εξοικειωθούν με τεχνικές και προσεγγίσεις, οι οποίες θα τους επιτρέψουν και να συντείνουν στην πρόληψη και την αποτροπή, αλλά και να αντιμετωπίσουν κάποια κρούσματα που δυστυχώς πάντα μπορεί να υπάρχουν. Επιπρόσθετα πλαισιώνονται τα σχολεία και με την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, η οποία παρεμπιπτόντως σημειώνω ότι μέσα στον επόμενο μήνα ενισχύεται με περίπου 30 νέα στελέχη. Όπως ακόμα και από την Υπηρεσία Συμβουλευτικής Αγωγής του Υπουργείου, με περισσότερους από 130 εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς. Αναφορικά με πληροφορίες ότι ένα από τα παιδιά που ενεπλάκησαν χθες στον ξυλοδαρμό έπρεπε να είναι υπό την επίβλεψη σχολικού συνοδού, και τι σχολιάζει ο Υπουργός για την έλλειψη σχολικών βοηθών/συνοδών, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Για να μιλήσουμε για έλλειψη σχολικών βοηθών/συνοδών θα πρέπει πρώτα να οριστούν οι σχολικοί συνοδοί. Αυτή τη στιγμή γίνεται αυτή η διαδικασία. Τα σχολεία έχουν ξεκινήσει πριν από μερικές ημέρες, καταγράφονται οι ανάγκες και έχουμε πει ότι με βάση τα δεδομένα που έχουμε υπόψη, το ΥΠΑΝ θα δώσει τους και τις σχολικούς συνοδούς που θα χρειαστούν. Για το συγκεκριμένο περιστατικό που λέτε δεν θα ήθελα να σχολιάσω δημοσίως. Θα διερευνηθεί συγκεκριμένα. Αλλά γενικά θα πρέπει να κάνουν υπομονή οι ενδιαφερόμενοι γονείς. Θα χρειαστεί ακόμα κάποιος χρόνος. Ήδη έχουμε επισημάνει ότι το σύστημα που υπάρχει με τις Επαρχιακές Επιτροπές, όπως προβλέπει η νομοθεσία, καταλήγει σε χρονοτριβή. Δεν το θέλουμε αυτό και είναι κάτι που προχωράμε για να αλλάξει. Διότι όταν έγιναν οι δομές που έχουμε ο μαθητικός πληθυσμός της Ειδικής Εκπαίδευσης ήταν ένα πολύ μικρό μέρος του σημερινού. Τώρα έχουμε περίπου 12 χιλιάδες στην Ειδική Εκπαίδευση και πρέπει να προσαρμοστούν οι μηχανισμοί και οι δομές. Δεν έχει αυξηθεί κατά ανάγκη η συχνότητα, έχει αυξηθεί σίγουρα η δυνατότητά μας να εντοπίζουμε αυτά τα παιδιά, καθώς και η ευαισθησία για τις ανάγκες των παιδιών. Αφού λοιπόν αυτό είναι γεγονός, και πολύ καλά κάνουμε και είμαστε όλοι περισσότερο ευαίσθητοι, είναι καιρός να αναθεωρήσουμε προς το καλύτερο και τις διαδικασίες. Όπως είναι η Πρόταση που έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο για να συσταθεί ένα Κέντρο Αξιολόγησης της Ειδικής Εκπαίδευσης. Εκεί ένας από τους στόχους θα είναι να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι αιτήσεις, με τεκμηριωμένο τρόπο αλλά και αποτελεσματικότητα, και να μην έχουμε αυτή την εικόνα, να ξεκινάει δηλαδή η σχολική χρονιά και να περιμένουμε ακόμα να ικανοποιηθούν οι ανάγκες σε σχολικούς βοηθούς/συνοδούς».
0 Comments
Αρχική δήλωση του Υπουργού Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομου Προδρόμου στη συνέντευξη Τύπου για τη στελέχωση των σχολείων και για καινοτομίες που εφαρμόζονται στη Δημόσια Εκπαίδευση Στη διάρκεια της διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη, πέραν των πολύ μεγάλων επενδύσεων, εκατοντάδων εκατομμυρίων στα Πανεπιστήμια και στην εγκύκλιο εκπαίδευση, δηλαδή τη Δημοτική και τη Μέση Εκπαίδευση, έγιναν επενδύσεις ύψους περίπου €200 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπρόσθετα, μέσα από συνεχή αύξηση, το μισθολόγιο για τους εκπαιδευτικούς έχει φτάσει το 2022 σε ύψος €752 εκατ. και προϋπολογίζεται σε €785 εκατ. το 2023, σε σύγκριση με €622 εκατ. που ήταν το 2018, δηλαδή αύξηση 26%. Καθημερινά ακούμε σχόλια ή και διεκδικήσεις για περισσότερους διορισμούς εκπαιδευτικών. Πρέπει όμως να γνωρίζουμε ότι στα σχολεία μας για ένα σύνολο 109.346 μαθητών και μαθητριών, απασχολούνται 13.975 εκπαιδευτικών. Δηλαδή μεταξύ 2018 και 2022 οι εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία αυξήθηκαν κατά 9,4%, ενώ ο αριθμός των μαθητών/τριών μειώθηκε κατά περίπου δυο χιλιάδες. Με πολύ γρήγορο ρυθμό έχει αυξηθεί και η απασχόληση εκπαιδευτικών σε Δημοτικά Σχολεία και Σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης. Στα Δημοτικά Σχολεία από σύνολο 5.065 εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών Ειδικής Εκπαίδευσης το 2018, φτάσαμε σε 5.694 το 2022. Δηλαδή υπάρχει αύξηση 12,4%. Το διδασκαλικό προσωπικό στα Δημοτικά Σχολεία από 4.486 το 2018 αυξήθηκε σε 4.626, δηλαδή κατά 3%, ενώ ο αριθμός των μαθητών/τριών παρέμεινε περίπου ο ίδιος, στις 50 χιλιάδες, με μια μικρή αύξηση 0,9%. Δηλαδή ενώ είχαμε 11,1 μαθητές ανά εκπαιδευτικό στα Δημοτικά το 2018, φέτος έχουμε 10,8 μαθητές. Ταυτόχρονα, οι εκπαιδευτικοί Ειδικής Εκπαίδευσης έχουν αυξηθεί κατά 84%. Επειδή τις τελευταίες μέρες ακούγονται σχόλια, θέλω να υπενθυμίσω ότι τις αντικειμενικές εκτιμήσεις των αναγκών και την πρόνοια για τον αριθμό των εκπαιδευτικών που στέλνουμε στα σχολεία -και που είναι σταθερά αυξανόμενος, τις κάνουν με τεκμηριωμένο τρόπο οι Υπηρεσίες του Υπουργείου, οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης -οι οποίες ειρήσθω εν παρόδω στελεχώνονται ως επί το πλείστον από εκπαιδευτικούς. Από το 2013 ο αριθμός μαθητών/τριών που αναλογούν σε κάθε διορισμένο εκπαιδευτικό μειώνεται σταθερά κάθε χρόνο, τόσο στη Δημοτική όσο και στη Μέση Εκπαίδευση. Στη Μέση Εκπαίδευση έχουμε φτάσει φέτος να έχουμε 6,1 μαθητές/μαθήτριες ανά εκπαιδευτικό, ενώ το 2018 είχαμε 7,1 μαθητές/μαθήτριες ανά εκπαιδευτικό. Αυτό συνέβηκε διότι ο αριθμός των εκπαιδευτικών στη Μέση Γενική Εκπαίδευση αυξήθηκε μεταξύ 2018 και 2022 κατά 6,4% την ώρα που ο αριθμός των μαθητών/τριών μειώθηκε κατά 9,6%. Επειδή μάλιστα ακούγονται σχόλια για τον αριθμό εκτάκτων εκπαιδευτικών, με σύμβαση, και συγκρίσεις με άλλες χώρες μέλη της Ε.Ε., πρέπει να διευκρινίσω ότι πράγματι σε άλλες χώρες δεν έχουμε την ίδια αναλογία εκτάκτων. Ωστόσο, όλοι πρέπει να γνωρίζουν και γιατί συμβαίνει αυτό. Ο λόγος, ως γνωστόν, είναι κάποιες ιδιαίτερες ρυθμίσεις που έχουμε στην Κύπρο και δεν συναντώνται αλλού, σύμφωνα με τις οποίες ο χρόνος διδασκαλίας των εκπαιδευτικών που υπηρετούν μειώνεται όσο περνάει ο χρόνος, λόγω του λεγόμενου «βιολογικού παράγοντα». Φέτος, λοιπόν, έχουμε στα Δημοτικά Σχολεία 5.694 εκπαιδευτικούς (συμπεριλαμβανόμενων εκείνων της Ειδικής) για 50.038 μαθητές/μαθήτριες. Στην Προδημοτική 873 εκπαιδευτικούς -20 περισσότερους από πέρσι- για 12.803 μαθητές/μαθήτριες. Στη Μέση Γενική Εκπαίδευση 6.699 εκπαιδευτικούς για 40.708 μαθητές/μαθήτριες και στη Μέση Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση 709 εκπαιδευτικούς για 5.260 μαθητές/μαθήτριες. Η Πολιτεία μας, δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης, δαπανά πολλά για την εκπαίδευση και για την απασχόληση εκπαιδευτικών και ως εκ τούτου, όλοι μαζί, πρέπει να καταβάλουμε το άπαν των προσπαθειών μας για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Όσον αφορά σε κάποια σχόλια που ακούγονται καθημερινά, θα ήθελα να επισημάνω ότι συχνά δεν εδράζονται σε σωστή πληροφόρηση. Οι πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν στην εκπαίδευση δεν μπορεί να ικανοποιηθούν από ευκαιριακές δημόσιες παρεμβάσεις και σχόλια. Αναφέρω ένα χτεσινό-σημερινό παράδειγμα, για κάτι που ακούστηκε δημόσια και μεταφέρθηκε από Μέσα Ενημέρωσης. Ότι δηλαδή δήθεν κάποια παιδιά της Δημοτικής Εκπαίδευσης έμειναν εκτός σχολείου. Ανακριβές. Το σχόλιο αφορούσε συμβάν με καθυστερημένες αιτήσεις εγγραφής στο σχολείο στην Επταγώνια. Την ίδια ώρα όμως που γινόταν αυτός ο σχολιασμός, τα παιδιά είχαν εγγραφεί στο σχολείο! Γενικότερα, με την ευκαιρία, θέλω να πω ότι οι πολύ λίγοι εκείνοι γονείς που παρουσίασαν παιδιά για εγγραφή μερικές εβδομάδες πριν την έναρξη των μαθημάτων, μήνα Αύγουστο, αντί να ενεργήσουν έγκαιρα, θα πρέπει, πρώτο, να κάνουν μερικές ημέρες υπομονή μέχρι να γίνουν οι σχετικές διευθετήσεις και, δεύτερο, να μη θεωρούν ότι αυτό το πρόβλημά τους θα λυθεί με τη δημοσιότητα. Γενικά, δεν βοηθά η παρέμβαση «μεσαζόντων» ούτε και οι συζητήσεις τοπικών και ατομικών ζητημάτων στα Μέσα Ενημέρωσης. Υπάρχουν συντεταγμένες υπηρεσίες στις οποίες πρέπει να απευθύνονται οι ενδιαφερόμενοι. Για το ζήτημα των σχολείων που ενισχύονται με υπηρεσίες Σχολικής και Κοινωνικής Ένταξης, των λεγόμενων «σχολείων ΔΡΑ.Σ.Ε.», πρέπει να γίνουν κάποιες πρόσθετες διευκρινίσεις. Πρόκειται για μια πρόσθετη υπηρεσία της Πολιτείας αρχικά σε περιοχές όπου σημειώνονται ιδιαίτερες ανάγκες και σταδιακά σε ολοένα και περισσότερα σχολεία. Στη διάρκεια αυτής της διακυβέρνησης από 42 σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. έχουμε περάσει σε 174, δηλαδή αυξήθηκε ο αριθμός τους κατά 314%, έχουν υπερτετραπλασιαστεί. Αυτό ήταν από την αρχή καθαρό ότι μπορεί να γίνει με τη μέθοδο της αγοράς υπηρεσιών. Όπως και συνέβαινε όλα αυτά τα χρόνια και όχι ειδικά φέτος. Δηλαδή, με τα δεδομένα δημοσιονομικά πλαίσια και τον προγραμματισμό που υπήρχε, εάν δεν εξασφαλίζονταν με αυτό τον τρόπο οι πρόσθετες αυτές λειτουργίες στα σχολεία, με εκπαιδευτικό προσωπικό ή υπηρεσίες ψυχο-κοινωνικής στήριξης, ως πρόσθετες υπηρεσίες, τότε δεν θα ήταν δυνατόν να υπάρχουν. Τα σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. είναι ένας επιτυχημένος θεσμός, σύμφωνα με όλες τις μαρτυρίες γονέων και εκπαιδευτικών και δεν πρέπει να καταλήξουν «θύμα της επιτυχίας τους». Σημειώνεται, επίσης, ότι πλείστοι από όσους δραστηριοποιούνται παρέχοντας υπηρεσίες σε σχολεία ΔΡΑ.Σ.Ε. για εκπαιδευτικούς σκοπούς, είναι πρόσωπα που ούτως ή άλλως στα επόμενα χρόνια, αναλόγως της προτεραιότητας τους στους καταλόγους, θα απασχοληθούν στην Εκπαιδευτική Υπηρεσία. Λαμβάνοντας υπόψη τη διεκδίκηση για αντικατάσταση της απασχόλησης με αγορά υπηρεσιών από συμβάσεις απασχόλησης, θα πρέπει ακόμα να διευκρινισθεί ότι σε μια τέτοια περίπτωση, οι περίπου 1.000 εκπαιδευτές -νέοι που αναζητούν μια διέξοδο- θα έχαναν την ευκαιρία που τους δίνεται να παρέχουν υπηρεσίες. Εν πάση περιπτώσει, οι σχετικές συζητήσεις έχουν να κάνουν με γενικότερες αποφάσεις ως προς την απασχόληση και δεν είναι κάτι που εναπόκειται σε με μια απόφαση του Υπουργείου Παιδείας. Για την ομαλή ένταξη, εξοικείωση και εκπαιδευτική πλαισίωση των μαθητών με Μεταναστευτική Βιογραφία εκείνο που πρέπει να κάνουμε και γίνεται φέτος είναι η τεκμηριωμένη αξιολόγηση των προγραμμάτων και των δράσεων και όχι απλώς η αύξηση του αριθμού των εκπαιδευτικών. Διότι αύξηση είχαμε διαρκώς τα προηγούμενα χρόνια, χωρίς αυτό να αποτυπώνεται και με θετική επίδραση στα αποτελέσματα. Το κενό που υπάρχει εμφανίζεται στο σημαντικό μερίδιο των παιδιών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμα Ελληνομάθειας χωρίς να έχουν κατακτήσει τη γλώσσα και τις βασικές εκείνες γνώσεις που να τους επιτρέπουν να φοιτούν κανονικά. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των διαγνωστικών τεστ που γίνονται, με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, είναι πέραν των μισών. Γι’ αυτό τον σκοπό από φέτος πρέπει να γίνει συνείδηση ότι για να φοιτούν στο σχολείο και να επωφελούνται όπως είναι η επιθυμία όλων, πρέπει να γνωρίζουν Ελληνικά. Και αυτό το μήνυμα πρέπει να περάσει και στις οικογένειες. Διότι μέχρι τώρα πολλοί δυστυχώς επαναπαύονται με την ιδέα ότι «ούτως ή άλλως πηγαίνουν σχολείο». Μια πρόσθετη προσπάθεια που αφορά ολόκληρη την Πολιτεία και όχι μόνο το Υπουργείο Παιδείας για να μάθουν και οι ενήλικες και οι γονείς τους Ελληνικά. Όπως συμβαίνει σε αρκετές άλλες χώρες της Ε.Ε. θα πρέπει να θεσπιστεί αυτή η υποχρέωση. Γιατί το να ξέρουν και οι γονείς τη γλώσσα θα στηρίξει την προσπάθεια του σχολείου και των παιδιών τους. Γι’ αυτούς τους λόγους προχωράμε φέτος με μια καλύτερη εποπτεία και παρακολούθηση της προόδου στο επίπεδο του κάθε σχολείου ξεχωριστά. Αυτές τις μέρες δίνονται σχετικές οδηγίες για να παρακολουθούνται και να στηρίζονται και να παρακολουθούνται αυτά τα παιδιά ατομικά, με μια γενική πολιτική και όχι ως «αριθμοί». Αποτελούν ήδη ένα πολύ σημαντικό μέρος, κοντά σε 20% των όσων φοιτούν στη Δημοτική Εκπαίδευση -εκεί όπου πρέπει να μάθουν ελληνικά και να εξοικειωθούν με τον τόπο και την κοινωνία- και γι’ αυτό από την ομαλή ένταξη και την πρόοδό τους εξαρτάται πλέον η συνολική λειτουργία του σχολείου. Όσον αφορά την Ειδική Εκπαίδευση και το ιδιαίτερο ζήτημα των σχολικών βοηθών/συνοδών για το οποίο κάθε χρόνο γίνεται συζήτηση, θέλω να διευκρινίσω ότι: το Υπουργείο διαθέτει και μπορεί να απασχολήσει σχολικούς βοηθούς για να ικανοποιήσει τις ανάγκες που καταγράφονται. Θα πρέπει όμως να περιμένουμε κάποιες μέρες όσο να καταγραφούν τεκμηριωμένα όλες οι ανάγκες. Όπου χρειάζεται, θα διατεθούν σχολικοί συνοδοί. Υπενθυμίζω και φέτος ότι λειτουργούμε στη βάση της νομοθεσίας μέσω των Επαρχιακών Επιτροπών και του ρυθμού με τον οποίο αυτές μπορούν να διεκπεραιώσουν αυτά τα θέματα. Αυτά είναι τα δεδομένα. Σχολικούς συνοδούς όμως θα έχουμε. Λειτουργούμε και φέτος με αυτό το κατά Νόμο θεσπισμένο σύστημα, έως ότου να προχωρήσει σύμφωνα με τις Αποφάσεις που έχουν ληφθεί και από το Υπουργικό Συμβούλιο το Κέντρο Αξιολόγησης Ειδικής Εκπαίδευσης και να έχουμε μια ταχύτερη και πιο τεκμηριωμένη διαδικασία. Στην έναρξη του προγράμματος μεταφοράς μαθητών «Door to Door» παρέστη σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος, συνοδευόμενος από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Δημόσιων Επιβατικών Μεταφορών κ. Αντρέα Νικηφόρου. Συγκεκριμένα, το δρομολόγιο στο οποίο παρέστη ο Υπουργός ξεκίνησε από την οδό Λάρνακος 29 στην Ορμίδεια, στις 7:05 π.μ., με κατεύθυνση το Β' Δημοτικό Σχολείο Ορμίδειας. Το πρόγραμμα «Door to Door» αφορά στη μεταφορά μαθητών Δημοτικής Εκπαίδευσης στα σχολεία τους, με λεωφορεία και συνοδούς που θα τους παραλαμβάνουν από την πόρτα του σπιτιού τους. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό για τα κυπριακά δεδομένα βήμα, το οποίο στοχεύει στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος στους δρόμους και στην ταυτόχρονη διευκόλυνση των γονιών. Σε δηλώσεις του, ο Υπουργός ανέφερε ότι η σημερινή μέρα είναι σημαντική για τις Δημόσιες Επιβατικές Μεταφορές, την εκπαίδευση, όπως και επίσης και για τους μαθητές δημοτικού και τους γονείς τους, καθώς τίθεται σε εφαρμογή η πιλοτική φάση της μεταφοράς μαθητών δημοτικού από σπίτι σε σπίτι στα δημοτικά. Επιπρόσθετα, ο κ. Καρούσος δήλωσε ότι το πρόγραμμα «Ξεκινά με 13 δημοτικά σε όλες τις Επαρχίες. Είχαμε 313 μαθητές παγκύπρια, 3 δημοτικά στην Λευκωσία, 2 στην Λεμεσό, 2 στη Λάρνακα, 3 στην Επαρχία Αμμοχώστου και 3 στην Πάφο. Είναι μια υπηρεσία η όποια έχει κοινωνικά και άλλα οφέλη, θα διευκολύνει τους γονείς και θα έχει επίσης οφέλη στο κυκλοφοριακό. Σήμερα συνομίλησα με αρκετούς γονείς τους δρομολόγιου που ακολούθησα, οι οποίοι ήταν ενθουσιασμένοι και ευχαριστημένοι που προσφέρεται αυτή η υπηρεσία». Καθώς πλησιάζει η έναρξη της νέας σχολικής περιόδου, είναι καλό να επισημάνουμε σε γονείς και παιδιά ότι ζούμε σε μια εποχή όπου η τεχνολογία υπάρχει ναι μεν για να διευκολύνει τη ζωή μας αλλά συνοδεύεται και από πολλούς κινδύνους! Η σημαντικότητα της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο μπορεί να είναι προφανής στους ενήλικες, αλλά δυστυχώς δεν είναι τόσο ξεκάθαρη για τα παιδιά. Είναι απαραίτητο γονείς και παιδιά να είναι ενήμεροι για τους κίνδυνους και το πως μπορούν να προστατευτούν. Πέρα από τα πλεονεκτήματα που έχει το διαδίκτυο και τις υπηρεσίες που μας προσφέρει, υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι, που είναι κρυμμένοι σε αυτό, όπως οι παρακάτω :
Σε γονείς:
To Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) ανακοινώνει τη διενέργεια συμπληρωματικών εγγραφών στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης (ΚΙΕ) για τη νέα σχολική χρονιά 2022-2023. Οι εγγραφές θα διενεργούνται στα κατά τόπους ΚΙΕ από τις 05/09/22 μέχρι τις 16/09/22. Διευκρινίζεται ότι η δημιουργία και λειτουργία νέων τμημάτων υπόκειται σε έγκριση από την Αρμόδια Αρχή. Τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, παρέχουν σειρά απογευματινών/βραδινών μαθημάτων σε μαθητές/-τριες όλων των βαθμίδων καθώς και σε ενήλικες, τόσο σε αστικά κέντρα όσο και σε αγροτικές περιοχές, τα οποία στεγάζονται σε δημόσια σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, στα οποία το κοινό μπορεί να αποτείνεται για εγγραφή και για οποιαδήποτε άλλη ενημέρωση για τις υπηρεσίες που παρέχονται. Επισυνάπτεται κατάλογος με τα δημόσια σχολεία στα οποία λειτουργούν ΚΙΕ, ανά επαρχία, με τα στοιχεία επικοινωνίας τους. Άνοιξαν τα σχολεία στην Χερσώνα: Για πρώτη φορά από το 2014 τα παιδιά θα διδαχτούν την ρωσική γλώσσα1/9/2022 Άνοιξαν τα σχολεία στην Χερσώνα και από σήμερα τα παιδιά των ρωσόφωνων θα διδάσκονται την ρωσική γλώσσα. Με νόμο της κυβέρνησης Γιανουκόβιτς το 2012 όποια περιφέρεια το επέλεγε είχε το δικαίωμα να έχει στην διδασκαλία της την ρωσική γλώσσα. Το 2014 όταν ανέλαβαν οι νεοναζί την εξουσία στο Κίεβο απαγορεύτηκε το δικαίωμα αυτό με την ελπίδα ότι οι επόμενες ρωσικές γενιές θα ξεχνούσαν την γλώσσα τους και την ρωσική συνείδηση και θα γινόταν Ουκρανοί. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|