Σε σημερινή συνάντηση με εκπροσώπους των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις: 1. Λειτουργία Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στη Δημοτική Εκπαίδευση και τα Γυμνάσια Στο πλαίσιο της έναρξης λειτουργίας Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στη Δημοτική Εκπαίδευση και τα Γυμνάσια από το σχολικό έτος 2023-2024, με συγκεκριμένη κατανομή χρόνου και σχεδιασμό, όπως αποφασίστηκε στην πρόσφατη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, γίνονται συνεννοήσεις με το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και την Αστυνομία, ούτως ώστε να εισαχθεί μια ενότητα Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας. Η σχετική αγωγή που ήδη παρέχεται σε σχολεία σχετικά με αυτό το θέμα, καθώς και η αξιοποίηση του Πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής της Αστυνομίας, θα ενταχθούν μέσα από συστηματικό ολοκληρωμένο προγραμματισμό στη λειτουργία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων σε όλα τα σχολεία. Είναι πράγματι πολύ σημαντικό από μικρή ηλικία, τόσο για την προσωπική ασφάλειά τους, όσο και ως αυριανοί πολίτες και χρήστες μεταφορικών μέσων, τα παιδιά να ενημερώνονται και να τυγχάνουν αγωγής κυκλοφοριακής συνείδησης. Με αυτό τον τρόπο μπορεί το σχολείο να συμβάλει τόσο στην ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση των μαθητών/τριών, όσο και στη δημόσια ασφάλεια και την καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών ατυχημάτων. Επομένως, με την καινοτομία της λειτουργίας Εργαστηρίων Δεξιοτήτων μαζί με τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση -όπως ορίζεται και από την πρόσφατη σχετική νομοθεσία- δίνεται η δυνατότητα να καλλιεργούνται σε ξεχωριστές θεματικές ενότητες και με πιο συστηματικό τρόπο τόσο η Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια, όσο και ο Χρηματοοικονομικός Γραμματισμός (σύμφωνα και με την Εθνική Στρατηγική που υιοθετήθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο), οι ψηφιακές δεξιότητες, η προστασία από εξαρτήσεις, η περιβαλλοντική εκπαίδευση, κ.ό.κ. 2. Τα σχολεία σε σχέση με την εξαγγελθείσα απεργία Μετά από σχετικό ερώτημα που τέθηκε με επιστολή της Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, θα ήθελα να κοινοποιήσω και δημόσια την απάντηση που έχει δοθεί από το Υπουργείο σχετικά με την εξαγγελία απεργίας την ερχόμενη Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2023 από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών. Στη βάση των όσων έχουν γνωστοποιηθεί τυχόν απεργία θα επηρέαζε γραπτές εξετάσεις σε λύκεια, καθώς και το πρόγραμμα των γυμνασίων. Η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας έχει προσχωρήσει σε αλλαγές στο ωράριο της γραπτής αξιολόγησης που θα ελάμβανε χώρα εκείνη την ώρα, ούτως ώστε να μην επηρεαστούν οι μαθητές/μαθήτριες και αυτή να έχει ολοκληρωθεί την ώρα της απεργίας. Όσον αφορά τη λειτουργία των γυμνασίων, αυτή θα πρέπει να τερματισθεί αναπόφευκτα την ώρα της έναρξης της απεργίας, στις 12 το μεσημέρι και ως εκ τούτου οι μαθητές/μαθήτριες θα σχολάσουν νωρίτερα. Ταυτόχρονα όμως θα ήθελα να παρατηρήσω προσωπικά ότι η εξαγγελθείσα απεργία προκαλεί εντύπωση και κάποιο προβληματισμό. Φυσικά δεν χωρά συζήτηση και είναι αδιαμφισβήτητο το δικαίωμα των εργαζόμενων να έχουν διεκδικήσεις και να προχωρούν, αν χρειάζεται, ακόμα και σε απεργία. Με δεδομένη αυτή τη θέση αρχών, εξακολουθεί πάντως να είναι παράδοξο ότι ακούμε σήμερα να διεκδικείται η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των μισθών, η ΑΤΑ, από μια Κυβέρνηση η οποία την έχει ήδη αποκαταστήσει -έστω και εν μέρει- αφού η προηγούμενη διακυβέρνηση είχε αναγκαστεί να την καταργήσει και εξακολουθούν να γίνονται συνεννοήσεις για τη διεύρυνσή της. Ακόμα περισσότερο δημιουργείται απορία πώς δέκα μόλις μέρες πριν τις εκλογές γίνεται μια προσπάθεια να ασκηθεί πίεση μέσω απεργίας. Όπως ακριβώς το έθεσε προχτές και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, τίθεται το ερώτημα: Σε ποιόν ασκείται πίεση με μια τέτοια απεργία;
0 Comments
Ο Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας κ. Πρόδρομος Προδρόμου συμμετείχε σήμερα σε συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού, με θέμα την ενημέρωση της Επιτροπής για τους τύπους ιδιωτικών σχολείων. Μετά το πέρας της συνεδρίας, o κ. Προδρόμου προέβη στην ακόλουθη δήλωση προς τα ΜΜΕ: «Το θέμα που εξετάζει σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας έχει ήδη εξεταστεί στο Υπουργείο σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στην αρχή αυτής της εβδομάδας και έχει εκδοθεί και σχετική ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. Το σχολείο αυτό λειτουργεί με άδεια που δόθηκε με βάση τη νομοθεσία που υπάρχει. Πιθανώς θα πρέπει να συζητήσουμε κάποιες διατάξεις της νομοθεσίας. Ωστόσο το όλο ζήτημα που επισημαίνουν κάποιοι για τα ιδιωτικά σχολεία παρομοίου τύπου θα υπήρχε είτε η αξιολόγηση στα σχολεία είναι ανά τετράμηνο είτε ήταν στο τέλος του χρόνου. Η νομοθεσία δεν προβλέπει τι γίνεται με την αξιολόγηση στα παρομοίου τύπου σχολεία, άρα δεν θεσπίζεται κάποια υποχρέωση για την αξιολόγηση και εδώ είναι που εστιάζεται αυτή η συζήτηση που γίνεται. Όμως το σχολείο για το οποίο γίνεται λόγος, που λειτουργεί φέτος για πρώτη φορά με ένα πολύ μικρό αριθμό μαθητών, λειτουργεί με βάση τη νομοθεσία. Το Υπουργείο Παιδείας το έχει απασχολήσει το θέμα που έχει εγερθεί σε σχέση με την προβολή που έγινε από το σχολείο και κάποια ζητήματα που όντως υπάρχουν. Ζητήματα όμως που αφορούν ανακοινώσεις ή διαφήμιση, όχι τη λειτουργία του. Ενόσω εξετάζεται διοικητικά το θέμα στο ΥΠΑΝ θα πρέπει να περιμένουμε, να δούμε πώς αντιμετωπίζεται το θέμα, αν υπάρχει οποιοδήποτε ζήτημα. Για τη λειτουργία του σχολείου δεν υπάρχει ζήτημα, για τη νομοθεσία και το θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει, ενδεχομένως, με την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής να γίνει κάποια συζήτηση και επεξεργασία του θεσμικού πλαισίου. Εν πάση περιπτώσει υπάρχει ένας γενικός προβληματισμός για το τι είδους ιδιωτικά σχολεία είναι χρήσιμο και επιθυμητό να έχουμε. Θα πρέπει να ξαναγίνει αυτή η συζήτηση. Αυτή τη στιγμή προβλέπονται τρεις τύποι ιδιωτικών σχολείων. Υπογραμμίζω ότι τα παρομοίου τύπου σχολεία -τα οποία δεν είναι ένα μόνο, αλλά πέραν των 20 και λειτουργούν εδώ και χρόνια- με βάση τη νομοθεσία έχουν την υποχρέωση να ανταποκρίνονται κατά τα 2/3 στο αναλυτικό και στο ωρολόγιο πρόγραμμα, χωρίς κάποια αναφορά στη διαδικασία αξιολόγησης. Βεβαίως, εγώ θα έλεγα ότι αποτελεί πλεονέκτημα του δημόσιου σχολείου το ότι έχει τακτική αξιολόγηση των μαθητών/τριών. Σε άλλες χώρες τα ιδιωτικά σχολεία διαφημίζουν ότι έχουν αξιολόγηση. Με την ευκαιρία σημειώνω ότι φέτος στα γυμνάσια της Κύπρου, όπου εφαρμόζεται το νέο Σχέδιο Αξιολόγησης Μαθητών/τριών, διαπιστώνουμε ότι με την περιοδική αξιολόγηση ανά τετράμηνο έχουμε για πρώτη φορά αποτελεσματικότερη εποπτεία και τη βεβαιότητα ότι υπάρχει ένας ενιαίος ρυθμός διδασκαλίας, ότι όλα τα παιδιά σε όλα τα σχολεία της Κύπρου πράγματι αποκτούν σε ικανοποιητικό βαθμό, με τη διδασκαλία, εκείνες τις γνώσεις και δεξιότητες που πρέπει να προσφέρουμε. Χωρίς την ενιαία αξιολόγηση των τετραμήνων όχι μόνο δεν υπήρχε αυτή βεβαιότητα αλλά κατά καιρούς υπήρχαν και σοβαρές ενδείξεις ότι υπήρχαν σημαντικές διάφορες και ανισότητες μεταξύ των σχολείων. Αυτό είναι που διαπιστώνουμε φέτος για πρώτη φορά προτού ακόμα γίνουν οι αξιολογήσεις του Ιανουαρίου, ότι δηλαδή ο ρυθμός διδασκαλίας στα γυμνάσια της Κύπρου έχει μπει σε κάποια τάξη και υπάρχει η βεβαιότητα ότι προσφέρουμε σε όλα τα παιδιά τη διδασκαλία στην έκταση που προβλέπεται, χωρίς αυξομειώσεις ή κατά τόπους διαφορετικές προσεγγίσεις και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό όφελος» σημείωσε καταληκτικά ο Υπουργός Παιδείας. Απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν σχετικά με τις αξιολογήσεις τετραμήνων, όπως και σε σχόλιο ότι οι μαθητές/μαθήτριες των δημόσιων σχολείων μειονεκτούν σε σχέση με μαθητές/μαθήτριες ιδιωτικών σχολείων στα οποία δεν υπάρχει αξιολόγηση τετραμήνων, ο κ. Προδρόμου ανέφερε: «Σας παραπέμπω σε δηλώσεις που έκαναν κάποια παιδιά που πρώτευσαν στις Παγκύπριες Εξετάσεις του 2022, σημειώνοντας ότι η τμηματική εξέταση ανά τετράμηνο τους είχε βοηθήσει για να οργανώσουν καλύτερα την προετοιμασία τους για να παρακολουθήσουν καλύτερα το πρόγραμμα, το οποίο τους οδήγησε τελικά στο να πρωτεύσουν. Αυτές και μόνο οι δηλώσεις αποφοίτων που μπήκαν στα πανεπιστήμια δίνονται και ως απαντήσεις στις εντυπώσεις που υπάρχουν σε κάποιους ότι με το να έχουν αξιολόγηση μειονεκτούν από κάποιους που είναι σε ένα σχολείο χωρίς αξιολόγηση, δηλαδή με αδιευκρίνιστη τη διδασκαλία και την αποτελεσματικότητα της». Μετά την απόφαση της Βουλής των Αντιπροσώπων να απορρίψει την αναπομπή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας του Νόμου για την Υποχρεωτική Προδημοτική Εκπαίδευση, εάν τυχόν ο νόμος αυτός τεθεί τελικά σε ισχύ όπως έχει διαμορφωθεί από τη Βουλή, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) επισημαίνει τα ακόλουθα: - Σύμφωνα με το Άρθρο 4 (γ) του νόμου, κατά τις εγγραφές που θα γίνουν περί τα μέσα Ιανουαρίου 2023 «τα παιδιά στην Προδημοτική εκπαίδευση φοιτούν σε δημόσια νηπιαγωγεία της περιφέρειας τους ή σε κοινοτικά νηπιαγωγεία». - Σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις και το άρθρο 8 του νόμου, στην Προδημοτική Εκπαίδευση θα πρέπει να φοιτούν για το σχολικό έτος 2023-24 όσα παιδιά έχουν ηλικία από 4 ετών και 6 μηνών μέχρι 6 ετών. - Σύμφωνα με αυτές τις διατάξεις, τον Ιανουάριο 2023 γονείς οι οποίοι είχαν μέχρι τώρα τα παιδιά αυτών των ηλικιών, σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία θα πρέπει να τα μετακινήσουν και να τα εγγράψουν σε δημόσιο ή κοινοτικό νηπιαγωγείο. Παράλληλα, οι γονείς με παιδιά αυτών των ηλικιών που θα τα εγγράψουν για πρώτη φορά σε νηπιαγωγείο, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι δεν τους δίνεται πλέον η δυνατότητα να κάνουν εγγραφή σε ιδιωτικό νηπιαγωγείο. - Συνεπακόλουθα, και με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, και προκειμένου, όπως προβλέπει η νομοθεσία, να φοιτήσουν τα παιδιά προδημοτικής ηλικίας στα δημόσια και κοινοτικά νηπιαγωγεία, οι γονείς παιδιών ηλικίας κάτω των 4 ετών και 6 μηνών (μη υποχρεωτικής εκπαίδευσης), τα οποία μέχρι σήμερα εξασφάλιζαν θέση σε δημόσια νηπιαγωγεία (περίπου δυο χιλιάδες παιδιά), θα πρέπει να γνωρίζουν ότι από τον Ιανουάριο 2023 θα πρέπει να τα εγγράψουν σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, καθότι δεν θα υπάρχουν πλέον θέσεις και δυνατότητα εγγραφής τους σε δημόσια σχολεία (αφού σε αυτά θα πρέπει να εγγραφούν όλα τα παιδιά υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης). Μετά τις εγγραφές Ιανουαρίου 2023, αναλόγως της γεωγραφικής κατανομής και εφόσον κατά τόπους δεν θα υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, θα ενημερωθούν οι γονείς προκειμένου να διερευνήσουν αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις σε κοινοτικά νηπιαγωγεία. Θα πρέπει επίσης να διευκρινισθεί ότι τα κοινοτικά νηπιαγωγεία δέχονται μέχρι τώρα παιδιά μικρότερης ηλικίας από την ηλικία της υποχρεωτικής Προδημοτικής εκπαίδευσης. Ανεξάρτητα από τη φιλοσοφία του νόμου, δεν είναι βέβαιο ότι τα σχολεία αυτά θα δώσουν προτεραιότητα στα παιδιά ηλικίας υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης. Ενώ και εκεί όπου μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει οι γονείς παιδιών μικρότερης ηλικίας που μέχρι τώρα φοιτούν σε κοινοτικά καταβάλλοντας χαμηλά δίδακτρα, να αναγκαστούν να εγγράψουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία. Στη βάση της έως τώρα γνωστής γεωγραφικής κατανομής και των αναγκών που καλύπτονται από κοινοτικά νηπιαγωγεία, πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι κάποιος αριθμός παιδιών υποχρεωτικής Προδημοτικής Εκπαίδευσης δεν θα είναι δυνατό να εγγραφούν σε σχολείο της εκπαιδευτικής περιφέρειας τους. |
APXEIO
February 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|