Νέο ΤΖΑΚ-ΠΟΤ σημειώθηκε στην κλήρωση της Πέμπτης (12/09) στο Τζόκερ με τους τυχερού της επόμενης κλήρωσης (Κυριακή, 15/09) να μοιράζονται €11.400.000.
0 Comments
Ο παραλιακός πεζόδρομος Κισσόνεργας άρχισε το 2004 και η κατασκευή του διακόπηκε τον Απρίλιο του 2019, ύστερα από 15 και πλέον χρόνια, όπως αναφέρεται σε έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας.
Περίεργο και κομβικό ρόλο φαίνεται να αναλαμβάνει ο όμιλος COSCO στην υπόθεση παρακράτησης του πλοίου «Προμηθέας» της ΕΤΥΦΑ στην Κίνα.
Επιστροφή στις ξεχωριστές αναπτύξεις λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας και άμεσα έργα με κρατικές επενδύσεις 25 – 30 εκατομμυρίων ευρώ στη μαρίνα ανακοίνωσε η κυβέρνηση.
Τον τερματισμό της σύμβασης για την κατασκευή του τερματικού παραλαβής υγροποιημένου φυσικού αερίου και επαναεριοποίησης στο Βασιλικό ανακοίνωσε σήμερα η κατασκευάστρια κοινοπραξία CMC.
Χαλλούμια από τα κατεχόμενα κατακλύζουν την παγκόσμια αγορά – «Είναι σαν να τους δίνουμε σφαίρες και να μας πολεμούν»
Υδρογονάνθρακες: Σχέδιο αποεπένδυσης 4 δισ. της Eni με σενάριο πώλησης και συμμετοχών της στην Κύπρο1/7/2024 Η μερική αποχώρηση από τους υδρογονάνθρακες με την πώληση διεθνών συμμετοχών και assets στα πλάνα του ιταλικού major oil Την αποεπένδυση από διεθνείς συμμετοχές και assets του χαρτοφυλακίου που διαθέτει στους υδρογονάνθρακες εξετάζει η Eni. Ο ιταλικός ενεργειακός κολοσσός και ένας εκ major oil στη διεθνή αγορά του upstream φέρεται, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg, να επιδιώκει να συγκεντρώσει περισσότερα από 4 δισ. ευρώ προχωρώντας σε πωλήσεις μέρους των διεθνών επιχειρηματικών του δραστηριοτήτων. Υδρογονάνθρακες Το Bloomberg επικαλείται πηγές που έχουν σε γνώση τους τα σχέδια των Ιταλών, σημειώνοντας πώς οι προαναφερόμενες πωλήσεις αποτελούν τμήμα της συνολικής στρατηγικής της διοίκησης της πετρελαϊκής για αποεπενδύσεις ύψους 8 δισ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια. Κύπρος Οι υποψήφιες δραστηριότητες προς πώληση, όπως αναφέρει το ίδιο δημοσίευμα, περιλαμβάνει και εκείνες στην Ινδονησία και την Κύπρο. Υπενθυμίζεται ότι η Eni έχει συμμετοχές σε κοινοπραξίες εταιρειών έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στην κυπριακή ΑΟΖ. Έχει θέση operator σε ορισμένες από αυτές και οι περισσότερες συμμαχίες της είναι με τη γαλλική TotalEnergies. Έχει μισθώσει τα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης στο τεμάχιο 6 όπου μαζί με την TotalEnergies ολοκλήρωσε το 2024 σειρά γεωτρήσεων με την επωνυμία «Κρόνος» έχοντας προηγηθεί κι άλλες δύο επιτυχημένες η «Καλυψώ» το 2022 και «Ζευς» το 2028. Η Eni είναι επίσης operator στα οικόπεδα της κυπριακής ΑΟΖ 2,3,8 και 9, ενώ έχει εκδηλώσει και ενδιαφέρον με την TotalEnergies να είναι operator στα οικόπεδα 7 και 11. Από τις ανακαλύψεις «Κρόνος», «Καλυψώ» και «Ζευς» εκτιμώνται πως υπάρχουν κοιτάσματα φυσικού αερίου 4,5 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών. Η Eni βρίσκεται στην κυπριακή ΑΟΖ από το 2013. Το κοίτασμα Ζορ Η Eni υπενθυμίζεται ότι ήταν η πετρελαϊκή η οποία με την ανακάλυψη του κοιτάσματος Ζορ στην Αίγυπτο αποδείχτηκε game changer στο διεθνή χάρτη του upstream. Το συγκεκριμένο κοίτασμα ανακαλύφθηκε το 2015 και ήταν μεγέθους 30 τρισεκατομμυρίων κυβικών ποδιών φέρνοντας στο προσκήνιο την περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, ως μία εκ των μεγαλύτερων πηγών φυσικού αερίου. Το σχέδιο αποεπένδυσης της Eni Σύμφωνα με το Bloomberg ο CEO Κλαούντιο Ντεσκάλτζι φέρεται να εξετάζει την αποεπένδυση από μικρότερα projects που θα μπορούσαν να προσελκύσουν τοπικούς παίκτες – αγοραστές, ενώ επίσης σταθμίζει και πωλήσεις από μεγαλύτερα έργα. Το δημοσίευμα αρνήθηκε να το σχολιάσει εκπρόσωπος της Eni. Η Eni, επιδιώκει να αντλήσει ρευστότητα από την πώληση δραστηριοτήτων του χαρτοφυλακίου των υδρογονανθράκων στοχεύοντας να χρηματοδοτήσει το πλάνο της μετάβασης. Αυτό περιλαμβάνει συνεργασίες με εξωτερικούς επενδυτές μοιράζοντας συμμετοχές. Αυτές μπορεί να είναι της θυγατρικής Plenitude που δραστηριοποιείται στις ΑΠΕ και στον κλάδο των βιοκαυσίμων με την εταιρεία Enilive. Η Eni, αναφέρει το Bloomberg, θα μπορούσε να συγκεντρώσει από 850 εκατ. έως 1 δισ. ευρώ από την πώληση assets που βρίσκονται στην Αλάσκα με αγοραστή την αμερικανική Hilcorp, όπως επίσης και από την πώληση μεριδίου 30% στην Ακτή Ελεφαντοστού. Ο ιταλικός όμιλος σχεδιάζει επίσης την αναδιοργάνωση των δραστηριοτήτων της στο upstream στην Ιταλία συγκεντρώνοντας τες σε μία μονάδα. Πηγή: ΟΤ Αλλάζει ο χώρος του λιανικού εμπορίου στην Κύπρο, καθώς ένας σημαντικός παίκτης στην αγορά, η υπεραγορά Παπαντωνίου, με παρουσία από το 1987, εξαγοράστηκε από τον όμιλο Σκλαβενίτη Κύπρου και τα μερίδια αγοράς αναμένεται να διαφοροποιηθούν μόλις δώσει τις τελικές εγκρίσεις η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού.
Την ενοικίαση χώρου από την Αρχή Λιμένων Κύπρου, προγραμματίζει η «Unique Hyperion Wheel Limassol Ltd» για την κατασκευή και λειτουργία μεικτής ανάπτυξης αποτελούμενης από περιστρεφόμενο τροχό και χώρους αναψυχής, με την ονομασία «Hyperion Limassol».
Email
ShareΜεγάλη αναστάτωση προκλήθηκε σε τρίτεκνους, πολύτεκνους και μονογονιούς, λόγω αποκοπών στο επίδομα τέκνου. Οι οικογένειες λαμβάνουν μηνιαίως κατ’ εξαίρεση το Επίδομα Τέκνου ή/και το Επίδομα Μονογονεϊκής Οικογένειας και τον Ιούνιο κάποιες οικογένειες έλαβαν μειωμένο ποσό σε σύγκριση με προηγούμενους μήνες. Εντός των επόμενων εβδομάδων, αν όχι ημερών, αναμένονται οι επίσημες ανακοινώσεις για το μεγάλο deal στον τομέα του λιανικού εμπορίου στην Κύπρο.
Επιστολές απόλυσης έλαβαν το βράδυ της Τρίτης οι εργαζόμενοι στο λιμάνι και τη μαρίνα Λάρνακας από την εταιρεία Kition Ocean Holdings Ltd, μετά τον τερματισμό της σύμβασής της από το Υπουργείο Μεταφορών τη Δευτέρα.
Σε αυτό το πλαίσιο γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την ομαλή μετάβαση και απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας του λιμανιού και της μαρίνας, μέσα από την ανάληψη της διαχείρισης από την Αρχή Λιμένων Κύπρου και την πολιτεία.
Στις 21 Μαΐου 2024, εκδόθηκε η Απόφαση (Decision on Liability) του Διαιτητικού Δικ/ρίου, το οποίο συγκροτήθηκε σύμφωνα με τους Κανόνες Διαιτησίας του Διεθ. Κέντρου για την Επίλυση Επενδυτικών Διαφορών (ICSID) της Παγκόσμιας Τράπεζας στη διαιτησία με τίτλο Theodoros Adamakopoulos and others v. Republic of Cyprus (ICSID Case No. ARB/15/49).
Με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας ζητά ενημέρωση προκειμένου να ξεκαθαρίσει η κατάσταση.
Η κυπριακή Κυβέρνηση απέρριψε εκ νέου την πρόταση της κοινοπραξίας Chevron, NewMed Energy και BG Cyprus (Shell) για «βελτιστοποίηση» του Σχεδίου Ανάπτυξης και Παραγωγής του κοιτάσματος «Αφροδίτη».
Στην αντεπίθεση σε σχέση με την πολύκροτη υπόθεση της ενιαίας ανάπτυξης του λιμανιού και της μαρίνας της Λάρνακας πέρασε η ανάδοχος εταιρεία Kition Ocean Holdings (Kition), εξαπολύοντας πυρά κατά της κυβέρνησης και ειδικότερα κατά του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων και του Αλέξη Βαφεάδη.
Μιλώντας στο κρατικό ραδιόφωνο, ο κύριος Παναστασίου ανέφερε ότι εντός του τρέχοντος έτους θα πρέπει να ολοκληρωθεί το τερματικό αφού θα αναλάβει την αεροποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, με άμεσο αποτέλεσμα την μείωση της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος.
Στη Νομική Υπηρεσία θα καταφύγει η Κυβέρνηση σε περίπτωση μη καταβολής της εγγυητικής από την Kition Ocean Port, της αναδόχου εταιρείας που ανέλαβε την ενιαία ανάπτυξη λιμανιού και μαρίνας Λάρνακας, ανέφερε ο Υπουργός Μεταφορών Αλέξης Βαφεάδης.
Δηλώσεις του Προέδρου της Δημοκρατίας για το Κυπριακό, το σχέδιο «Αμάλθεια» και την Οικονομία17/4/2024 Είναι θετική εξέλιξη ότι θα γίνει μια συνάντηση μεταξύ του Γενικού Γραμματέα (ΓΓ) των Ηνωμένων Εθνών (ΗΕ) και του Τουρκοκύπριου ηγέτη, ανέφερε σήμερα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης, σημειώνοντας ότι «θέλουμε τον ΓΓ να εμπλακεί ενεργά στην προσπάθεια για επανέναρξη των συνομιλιών». Σε δηλώσεις του στους δημοσιογράφους προσερχόμενος στο Συνέδριο της Κεντρικής Τράπεζας, κληθείς να σχολιάσει την επικείμενη συνάντηση του ΓΓ των ΗΕ με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη και ερωτηθείς αν αυτό εντάσσεται στις σκέψεις που του είχε αναφέρει ο ΓΓ των ΗΕ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Να αναφέρω ότι όταν συναντήθηκα με τον ΓΓ των ΗΕ, μου είπε ότι μόλις είχε δημοσιοποιηθεί η συνάντησή μας, αμέσως ο Τουρκοκύπριος ηγέτης ζήτησε και ο ίδιος να μεταβεί στις Βρυξέλλες, [για] να έχει συνάντηση με τον ΓΓ, και θεωρώ ότι είναι μέσα σε αυτό το πλαίσιο που θα γίνει η συνάντηση. Θεωρώ σημαντικό αυτό το γεγονός. Είναι θετική εξέλιξη ότι θα γίνει μια συνάντηση. Θέλουμε τον ΓΓ να εμπλακεί ενεργά στην προσπάθεια για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ότι αυτή η συνάντηση προσφέρεται προς την κατεύθυνση που σας προανέφερα.» Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι στη συνάντηση ο κ. Τατάρ θα θέσει ωστόσο τα δικά του θέματα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Δεν μπορώ να μιλήσω εκ μέρους του κ. Τατάρ. Βλέπουμε καθημερινά τις δηλώσεις, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι σταματά αυτή η προσπάθεια. Είπα και σήμερα σε μια συνάντηση που είχα με φοιτητές από την Ελλάδα ότι η πάροδος του χρόνου δημιουργεί νέα τετελεσμένα, περισσότερες δυσκολίες στην επίτευξη του στόχου, και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να επαναρχίσουν οι συνομιλίες για επίλυση του Κυπριακού». Ερωτηθείς αν αυτό εντάσσεται στις εξελίξεις, στις οποίες είχε αναφερθεί ότι θα είχαμε εντός Απριλίου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Όχι, δεν έχει καμία σχέση. Αυτή είναι μια διαπίστωση, στην οποία όλοι συμφωνούμε, ότι η πάροδος του χρόνου δημιουργεί νέα τετελεσμένα. Από εκεί και πέρα, συζήτησα κάποιες συγκεκριμένες ιδέες με τον ΓΓ. Μοιράστηκε μαζί μου κάποιες από τις ιδέες που έχει, για να προχωρήσει η διαδικασία, ανταποκρίθηκα θετικά –μπορώ να το πω αυτό– και μακάρι να υπάρξει θετική ανταπόκριση και από τουρκικής πλευράς.» Σε παρατήρηση δημοσιογράφου ότι πλησιάζει η λήξη της θητείας του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας και ερωτηθείς αν έχει λάβει τις αποφάσεις του σε σχέση με αυτό, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Βρισκόμαστε σε συνέδριο που διοργανώνει η Κεντρική Τράπεζα για ένα πολύ σημαντικό θέμα, τον χρηματοοικονομικό αλφαβητισμό και πώς να ενώσουμε δράσεις, έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Γίνεται μια εξαιρετική δουλειά στην Κεντρική Τράπεζα –επικεφαλής της Κεντρικής Τράπεζας είναι ο κ. Ηροδότου. Όταν ολοκληρωθεί η θητεία του θα γίνουν και οι σχετικές ανακοινώσεις.» Ερωτηθείς για την επίσκεψη της Προέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κας Roberta Metsola στην Κύπρο, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Έρχεται η κα Metsola, θα έχουμε συνάντηση την 1η Απριλίου το βράδυ και μετά δείπνο εργασίας. Την επομένη, στη Λάρνακα, μου ζήτησε να δει από κοντά την όλη επιχείρηση της Κυπριακής Δημοκρατίας, και εκεί θα κάνουμε δηλώσεις. Στο πλαίσιο της εδώ παρουσίας της θα διοργανωθεί μια εκδήλωση με νέους, όπως κάνει σε όλα τα κράτη-μέλη, ώστε να ενθαρρυνθούν να συμμετάσχουν στην εκλογική διαδικασία για την ανάδειξη των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Είναι κάτι για το οποίο προσπαθούμε και εμείς μέσα από εκστρατείες και δράσεις που κάνουμε. Θεωρώ σημαντική, καθώς θα στείλει και ένα μήνυμα στις Βρυξέλλες, την όσο μεγαλύτερη συμμετοχή των συμπατριωτών μας στις εκλογές.» Ερωτηθείς για τους τουρκικούς σχεδιασμούς για τη Γάζα και κατά πόσο θα επηρεάσουν το σχέδιο «Αμάλθεια», ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Θα ήθελαν οι Τούρκοι να δημιουργήσουν προβλήματα στη δική μας προσπάθεια. Μπορώ να σας πω ότι στο παρασκήνιο επιχείρησαν να αποτρέψουν τη δική μας προσπάθεια. Θέλω να θυμίσω κάτι, και είναι γι’ αυτό που ξεχωρίζει η δική μας προσπάθεια. Είναι μετά από 17 χρόνια που αίρεται ο ναυτικός αποκλεισμός της Γάζας για πλοία που φεύγουν από τον λιμένα Λάρνακας. Άρα, είναι ξεκάθαρο ότι οποιαδήποτε άλλη προσπάθεια, ειδικότερα στην παρούσα φάση, διότι γνωρίζουν ότι δεν μπορεί να γίνει, στόχο έχει να δημιουργήσει γενικότερα προβλήματα. Είναι συνήθης συμπεριφορά της Τουρκίας. Αυτοί που μιλούν με την Τουρκία, αυτοί που έχουν σχέση με την Τουρκία προβαίνουν και σε σχετικές ενέργειες για το συγκεκριμένο γεγονός.» Σε ερώτηση πότε θα φύγει το επόμενο πλοίο για τη Γάζα, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης είπε: «Είναι στο τελικό στάδιο, οι καιρικές συνθήκες επηρεάζουν, αντιλαμβάνεστε. Το σημαντικό που κρατώ αυτή τη βδομάδα ήταν η συνάντηση που είχα με τους αξιωματούχους του αμερικανικού στρατού. Μου παρουσίασαν σχέδια και φωτογραφίες από την προσπάθεια τους για δημιουργία του προσωρινού λιμένα. Η καταληκτική ημερομηνία είναι η 1η Μαΐου, αλλά με διαβεβαίωσαν, βλέποντας την πρόοδο των εργασιών, ότι ενδεχομένως περί τις 15 Απριλίου να ολοκληρωθεί. Είναι κάτι που επιτρέπει την ευκολότερη πρόσβαση στη Γάζα και κατ’ επέκταση την αποστολή περισσότερης βοήθειας.» Ερωτηθείς για την πρόταση του ΑΚΕΛ για φορολόγηση των υπερκερδών των τραπεζών, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είπε: «Θα μπορούσατε να ρωτήσετε τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας για το συγκεκριμένο θέμα, μιας και είμαστε σε συνέδριο της Κεντρικής Τράπεζας. Είμαστε σε μια προεκλογική εκστρατεία. Ξέρω πολύ καλά ότι τέτοιες δηλώσεις ακούγονται πολύ καλά στα αυτιά του κόσμου. Πρέπει την ίδια στιγμή όμως να σεβόμαστε και την κοινωνία που μας ακούει. Αυτές οι ωραίες, ανέξοδες δηλώσεις που ακούω τις τελευταίες μέρες, στο τέλος της ημέρας εκείνον που υποτιμούν είναι τον ίδιο τον κυπριακό λαό. Δεν αντιμετωπίζεις τα προβλήματα με τέτοιες ανεδαφικές προτάσεις. Ακούω και πολλές εισηγήσεις, λες και τόσα χρόνια δεν υπήρχαν οι Κυβερνήσεις, επικεφαλής των οποίων ήταν ηγέτες κομμάτων ή πρώην ηγέτες κομμάτων, και δεν έλαβαν αυτές τις αποφάσεις. Είμαστε σε προεκλογική εκστρατεία. Ξέρω πολύ καλά το κομματικό, το πολιτικό σκηνικό, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να σεβαστούμε πρώτα και πάνω από όλα τον κυπριακό λαό. Για αυτό είμαστε εδώ και είναι για τον λόγο που στο συγκεκριμένο θέμα της ακρίβειας – που είναι γεγονός δεν το υποτιμώ σε καμιά απολύτως περίπτωση –που λάβαμε συγκεκριμένα μέτρα. Υπενθυμίζω δύο πακέτα μέτρων, πολλές κοινωνικές παροχές. Αλλά είναι μόνο μέσα από μια ολιστική προσέγγιση, επιδοματική πολιτική, αύξηση των μισθών, ολιστική αντιμετώπιση του θέματος της ενέργειας που από εκεί ξεκινούν τα προβλήματα, [που θα αντιμετωπιστεί το θέμα]. Άρα επαναλαμβάνω, εγώ δίνω χέρι συνεργασίας σε όλους. Όποιοι έχουν προτάσεις, εισηγήσεις υλοποιήσιμες, είμαι έτοιμος να τις συζητήσω, πάντα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Τούτη η χώρα υπέφερε από λαϊκίστικες προσεγγίσεις, λαϊκίστικες πολιτικές, δεν θέλω καν να σκεφτώ αυτό που έγινε το 2012 να επαναληφθεί ποτέ στη χώρα μας». Σε σημερινά δημοσιεύματα παρουσιάζεται γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, που διαβιβάστηκε στα πολιτικά κόμματα, εν όψει σημερινής συνάντησής τους με την Κυβέρνηση. Στη γνωμάτευση σχολιάζονται τα δύο νομοσχέδια που είχαν σταλεί από τον Υπουργό Οικονομικών στη Βουλή στις 21.3.2024 ως νομοτεχνικά ελεγμένα, καθώς και τα έξι (6) κείμενα που διαβίβασε στη Βουλή η Υπηρεσία μας στις 24.11.2023 με τη σύσταση όπως αυτά εξεταστούν από το σώμα προς επίλυση του προβλήματος. Επί των δημοσιευμάτων σημειώνουμε τα ακόλουθα: 1. Ως προς το ενδεχόμενο να παραστούμε στη σημερινή συνάντηση, η απάντηση είναι ότι δεν θα παραστούμε αφού δεν έχουμε προσκληθεί. Είναι ενδιαφέρον πως σήμερα η Κυβέρνηση και η Νομική Υπηρεσία θα εξηγούν στα πολιτικά κόμματα γιατί απορρίπτουν τις συστάσεις μας στην απουσία μας και χωρίς να έχει γίνει ποτέ η παραμικρή διαβούλευση μαζί μας. 2. Τα ένα από τα δύο κυβερνητικά νομοσχέδια προβλέπει ότι η ημερομηνία έναρξης καταβολής της σύνταξης των πρώην και νυν αξιωματούχων μετατίθεται από το 60ο στο 65ο έτος της ηλικίας. Εκφράσαμε την άποψη ότι τέτοια πρόνοια είναι αντισυνταγματική για τους πρώην αξιωματούχους, αλλά και για τους νυν αξιωματούχους για το μέρος της σύνταξής τους που έχουν θεμελιώσει μέχρι σήμερα (ως «σήμερα» εννοούμε την ημέρα που θα ψηφιστεί η νέα νομοθεσία). Τώρα η Νομική Υπηρεσία παραδέχεται την αντισυνταγματικότητα για τη ρύθμιση που η ίδια πρότεινε και αφορά τους πρώην αξιωματούχους. Υπάρχει δηλαδή παραδοχή της Νομικής Υπηρεσίας ότι το νομοσχέδιο που στάλθηκε στη Βουλή με την επισήμανση ότι συντάχθηκε με τη δική της καθοδήγηση είναι αντισυνταγματικό, όπως από την αρχή έλεγε η Υπηρεσία μας. 3. Παρά την πιο πάνω παραδοχή της Νομικής Υπηρεσίας και την εκ μέρους της αναγνώριση ότι δεν μπορεί να υπάρξει παρέμβαση στη σύνταξη που έχει ήδη θεμελιωθεί, η Νομική Υπηρεσία επιμένει σε σχέση με τους νυν αξιωματούχους. Άποψή μας εξακολουθεί να είναι ότι, για παράδειγμα, εν ενεργεία Βουλευτής που υπηρέτησε ήδη 13 χρόνια και σήμερα είναι 57 χρονών, όταν αποχωρήσει σε δύο χρόνια από το αξίωμα θα δικαιούται πλήρη σύνταξη μόλις κλείσει το 60ο έτος, αφού έχει ήδη κατοχυρώσει την πλήρη σύνταξη του (η πλήρης σύνταξη Βουλευτή είναι μετά από υπηρεσία δέκα ετών). Ομοίως, Βουλευτής που υπηρέτησε μέχρι σήμερα οκτώ (8) χρόνια, η σύνταξη του για τα 8/10 της υπηρεσίας του είναι θεμελιωμένη και θα πρέπει να του καταβληθεί στο 60ο έτος της ηλικίας του. 4. Η Υπηρεσία μας δεν επινόησε τα πιο πάνω, ούτε είναι και δικές της ερμηνείες. Τα πιο πάνω εξήγησε το Ανώτατο Δικαστήριο στην υπόθεση Αυγουστή αναφέροντας ότι «η προσδοκία απόκτησης αξίωσης για σύνταξη, γεννάται κατά τον χρόνο της πρόσληψης, συνιστά, εν δυνάμει, ιδιοκτησία και αποκρυσταλλώνεται ως ιδιοκτησιακό δικαίωμα με τη συμπλήρωση συντάξιμης υπηρεσίας σε συντάξιμη θέση». 5. Η θέση της Νομικής Υπηρεσίας για τους εν ενεργεία αξιωματούχους, πάντα σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, συγκρούεται επίσης με τη ρύθμιση που είχε γίνει το 2012 για τους τότε εν ενεργεία δημοσίους υπαλλήλους, όταν είχε τεθεί ως ημερομηνία σταθμός (cut-off date) η 31.12.2012, υπήρξε δηλαδή σεβασμός στη σύνταξη που αυτοί είχαν θεμελιώσει μέχρι την ημερομηνία σταθμός και ρύθμιση (στο ύψος της σύνταξης και στην ημερομηνία έναρξης καταβολής) μόνο της σύνταξης που αυτοί θεμελιώνουν μετά την ημερομηνία εκείνη. Ο νόμος αυτός του 2012 κρίθηκε ως συνταγματικός και μάλιστα τούτο επικυρώθηκε πρόσφατα (19.3.2024 ) από το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο. 6. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι η Νομική Υπηρεσία θεωρεί συνταγματική ρύθμιση που θα παρεμβαίνει στη θεμελιωμένη σύνταξη εν ενεργεία βουλευτή με υπηρεσία 13 χρόνια, αλλά θεωρεί αντισυνταγματική τη δική μας εισήγηση που προστατεύει τη θεμελιωμένη αυτή σύνταξη. Αυτό, μαζί με αναφορές στη γνωμάτευση ότι δήθεν η Υπηρεσία μας έχει ως επιχείρημα τη γνώση του αξιωματούχου στο μέλλον πριν αναλάβει το νέο αξίωμα για τους όρους που θα ισχύουν (επιχείρημα που ουδέποτε είπαμε, αφού αυτό έχει κριθεί τελεσίδικα στην υπόθεση Κουτσελίνη ως αντισυνταγματικό), απλώς αποδεικνύουν ότι η Νομική Υπηρεσία δεν έχει αντιληφθεί τι είναι αυτό που εισηγείται η Υπηρεσία μας. Εξηγούμε ξανά: Η Υπηρεσία μας έκανε κάτι απλό. Αντέγραψε τη δικαστικά «σιδεροκέφαλη» ρύθμιση που έγινε το 2012 για τους δημοσίους υπαλλήλους, την εισήγαγε σε κείμενα προτάσεων νόμου για τους εν ενεργεία και μελλοντικούς αξιωματούχους, έστειλε τα κείμενα αυτά στις έμπειρες σε νομοτεχνικούς ελέγχους Υπηρεσίες της Βουλής, και υιοθέτησε μέχρι το τελευταίο ιώτα κάθε εισήγηση που αυτές της έκαναν. 7. Η Κυβέρνηση επιμένει σε ένα νομοσχέδιο που αφορά τους εν ενεργεία αξιωματούχους, που θα κινδυνεύει να ακυρωθεί στην πρώτη δικαστική προσφυγή, και σε ένα νομοσχέδιο για τους μελλοντικούς αξιωματούχους, που καταργεί τις πολλαπλές συντάξεις και εισάγει τα πολλαπλά εφάπαξ. Επίσης, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να μην αγγίζει το θέμα των πολλαπλών συντάξεων για τους υφιστάμενους αξιωματούχους, ενώ θα μπορούσε να ρυθμίσει το θέμα στον βαθμό που θα αφορά τη σύνταξη που θα θεμελιώνουν από τούδε και στο εξής. Δεν αγγίζει επίσης η Κυβέρνηση το θέμα της αναστολής καταβολής σύνταξης δημοσίου υπαλλήλου σε συνταξιούχο δημόσιο υπάλληλο που αναλαμβάνει άλλο αξίωμα. Βασικά, ο νόμος δεν ασχολείται καθόλου με τους δημόσιους υπαλλήλους. Αυτό σημαίνει ότι ένας δημόσιος υπάλληλος που αφυπηρετεί και γίνεται Υπουργός, κατά τον χρόνο που θα είναι Υπουργός, θα λαμβάνει σύνταξη δημοσίου υπαλλήλου και τον μισθό του Υπουργού. Με βάση τη δική μας πρόταση, η σύνταξη των δημοσίων υπαλλήλων, που θα συσσωρεύεται μετά την ψήφιση του νόμου, θα αναστέλλεται εάν ο συνταξιούχος δημόσιος υπάλληλος αναλάβει οποιοδήποτε άλλο αξίωμα. 8. Θεωρούμε προφανές ότι η Κυβέρνηση δεν επιθυμεί να επιλύσει το πρόβλημα. Είναι συνεπώς άποψή μας ότι η Βουλή των Αντιπροσώπων θα πρέπει, ασκώντας την κυρίαρχη εξουσία της, να αναλάβει την πρωτοβουλία των κινήσεων και με προτάσεις νόμου να άρει επιτέλους τις στρεβλώσεις που δικαίως θεωρούνται πρόκληση από την κοινωνία των πολιτών. Η Αναλογιστική Μελέτη του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας για τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΤΚΑ) με ημερομηνία αναφοράς την 31η Δεκεμβρίου 2020, επιβεβαιώνει τη βιωσιμότητα του ΤΚΑ πέραν του 2080 και περιλαμβάνει σημαντικές εισηγήσεις για τον εξορθολογισμό της επενδυτικής πολιτικής και την αναβάθμιση της πολιτικής χρηματοδότησης. Επιθυμώ να ευχαριστήσω τα στελέχη των Αναλογιστικών Υπηρεσιών του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας και τα στελέχη των Υπηρεσιών Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας για τη συνεργασία και τη συνεισφορά τους, και να επιβεβαιώσω την αποφασιστικότητα της Κυβέρνησης για την περαιτέρω ενίσχυση του συνταξιοδοτικού συστήματος μέσα από την επικείμενη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας. Κύριος σκοπός των περιοδικών αναλογιστικών ανασκοπήσεων του ΤΚΑ, σύμφωνα με το άρθρο 76(2) του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμου, είναι η εξέταση της σημερινής οικονομικής κατάστασης του ΤΚΑ και η παρουσίαση των εκτιμήσεων του Αναλογιστή για τη μελλοντική του οικονομική κατάσταση, καθώς επίσης και η εξέταση της επάρκειας ή μη του ύψους των εισφορών για τη διασφάλιση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του ΤΚΑ, νοουμένου ότι οι πρόνοιες του Νόμου παραμένουν αμετάβλητες. Η επόμενη θεσμοθετημένη αναλογιστική ανασκόπηση του ΤΚΑ με ημερομηνία αναφοράς 31 Δεκεμβρίου 2023 θα εκπονηθεί το 1ο τρίμηνο του 2025. Τα αποτελέσματα της θεσμοθετημένης αναλογιστικής ανασκόπησης του ΤΚΑ με ημερομηνία αναφοράς 31 Δεκεμβρίου 2020, η οποία διεξήχθη με βάση τα αναλογιστικά πρότυπα κοινωνικής ασφάλισης του Διεθνούς Αναλογιστικού Συνδέσμου, καταδεικνύουν ότι τα μέτρα μεταρρύθμισης του Σχεδίου Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Απριλίου του 2009 και του Δεκεμβρίου του 2012, αντίστοιχα, διασφαλίζουν τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του ΤΚΑ, καθιστώντας το χρηματοοικονομικά βιώσιμο πέραν του 2080. Σύμφωνα με τα εν λόγω αποτελέσματα, εκτιμάται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου 2021-2080 που κάλυψε η εν λόγω μελέτη: (α) κάθε χρόνο τα έσοδα του ΤΚΑ από εισφορές και εισοδήματα επενδύσεων επαρκούν για να καλύψουν τις αντίστοιχες ετήσιες δαπάνες συντάξεων και (β) το αποθεματικό του ΤΚΑ διατηρείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, το εκτιμώμενο ύψος του οποίου το 2080 διαμορφώνεται στο τριπλάσιο της ετήσιας δαπάνης του ΤΚΑ. Για τον καθορισμό των παραδοχών της αναλογιστικής μελέτης, μεταξύ άλλων, λήφθηκαν υπόψη οι εκτιμήσεις διεθνών οργανισμών, όπως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κυρίως όσον αφορά τις οικονομικές παραδοχές και της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας όσον αφορά τις δημογραφικές παραδοχές. Στο πλαίσιο της αναλογιστικής μελέτης εξετάστηκε η μεταβολή του προσδόκιμου ζωής κατά την περίοδο 1.1.2018 - 1.1.2023 για σκοπούς αναπροσαρμογής της συντάξιμης ηλικίας, όπως προνοείται από τη νομοθεσία να εξετάζεται ανά πενταετία. Το αποτέλεσμα αυτής της ανάλυσης κατέδειξε ότι δεν επιβάλλεται αύξηση της συντάξιμης ηλικίας για την περίοδο μέχρι την επόμενη εξέταση. Επίσης, εξετάστηκε κατά πόσο χρειάζεται να αυξηθεί το ποσοστό εισφοράς στο ΤΚΑ, πέραν από τις μελλοντικές θεσμοθετημένες αυξήσεις, ούτως ώστε να καλυφθεί η δαπάνη που προκύπτει από την επέκταση του δικαιώματος σε σύνταξη χηρείας στους άντρες, σύμφωνα με τον περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων τροποποιητικό νόμο 126(Ι) του 2019. Το αποτέλεσμα της ανάλυσης αυτού του ενδεχόμενου κατέδειξε ότι δεν είναι αναγκαίο να επιβληθεί πρόσθετη αύξηση εισφορών για κάλυψη αυτής της παροχής όπως σήμερα προνοείται από τη νομοθεσία. Για την ενίσχυση της οικονομικής διακυβέρνησης του ΤΚΑ και κατ’ επέκταση της καλύτερης διασφάλισης των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των ασφαλισμένων καθώς και της δικαιοσύνης μεταξύ των γενεών, ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας εισηγείται όπως αναθεωρηθεί η επενδυτική πολιτική του ΤΚΑ, με κύριο στόχο την καλύτερη διασπορά του χαρτοφυλακίου επενδύσεων του ΤΚΑ. Συγκεκριμένα, εισηγείται όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο για αύξηση του ποσοστού των επενδύσεων σε στοιχεία εκτός δημοσίου, για διασφάλιση υψηλότερων αποδόσεων, στα πλαίσια χαμηλού και επιμετρημένου κινδύνου. Επενδύοντας στο εγγύς μέλλον μέρος του ενεργητικού του ΤΚΑ σε στοιχεία εκτός δημοσίου, θα βοηθούσε μακροπρόθεσμα στη συγκράτηση των μελλοντικών αυξήσεων του χρέους του κράτους προς το ΤΚΑ και ταυτόχρονα θα παρείχε μεγαλύτερη ευελιξία στο ΤΚΑ σε περιόδους σημαντικών οικονομικών περιορισμών. Σύμφωνα με τις εισηγήσεις, οποιαδήποτε αλλαγή στην επενδυτική πολιτική του ΤΚΑ θα πρέπει να είναι σταδιακή και τα ακριβή ποσά από τα ετήσια πλεονάσματα του ΤΚΑ, που θα μπορούν να επενδυθούν σε στοιχεία εκτός δημοσίου, καθώς επίσης και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους, θα πρέπει να καθοριστούν σε συνεργασία με τον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος σύμφωνα με τον περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμο έχει την αρμοδιότητα του καθορισμού της επενδυτικής πολιτικής του ΤΚΑ, με γνώμονα την ομαλή υλοποίηση του δημοσιονομικού προγραμματισμού. Επιπρόσθετα, ο Διεθνής Οργανισμός Εργασίας εισηγείται τη διαμόρφωση ολοκληρωμένης πολιτικής χρηματοδότησης (financing policy) του ΤΚΑ, που θα προνοεί ένα πλαίσιο παραμέτρων για τις εισφορές και τις παροχές, ούτως ώστε να διασφαλίζεται η επάρκεια με δίκαιους και βιώσιμους κανόνες. Σύμφωνα με την εισήγηση, η πολιτική χρηματοδότησης θα καθορίζει τους χρονικούς ορίζοντες και στόχους χρηματοδότησης του ΤΚΑ, ενώ και θα αξιολογεί τους τρέχοντες και μελλοντικούς χρηματοοικονομικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει το ΤΚΑ και τον βαθμό αβεβαιότητας των εκτιμήσεων για τη βιωσιμότητά του. Επιπλέον, η πολιτική χρηματοδότησης θα προνοεί στη διασφάλιση της διατήρησης ενός επαρκούς ύψους αποθεματικού με στόχο την επίτευξη της σταθερότητας της χρηματοδότησης του ΤΚΑ μακροπρόθεσμα. Τα συμπεράσματα της Αναλογιστικής Μελέτης αποτελούν σημείο αναφοράς για την προγραμματισμένη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2025, και οι εισηγήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας θα αξιοποιηθούν εποικοδομητικά από την Κυβέρνηση, που διαθέτει την πολιτική βούληση για να τις υλοποιήσει, μέσα από τη δημόσια διαβούλευση, τον κοινωνικό διάλογο και τη συνεργασία με τις πολιτικές δυνάμεις. Το ΤΚΑ συμπληρώνει φέτος 60 χρόνια καθολικότητας, κατά τα οποία όλοι οι εργαζόμενοι της χώρας μας απολαμβάνουν την προστασία της κοινωνικής ασφάλισης, όπως προνοήθηκε στο Άρθρο 9 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Είμαι σίγουρος ότι η συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση του 2025, που θα υλοποιηθεί από την Κυβέρνηση Χριστοδουλίδη, θα είναι εξίσου ιστορική, επειδή θα βασιστεί στην ασφαλιστική κληρονομιά μας και θα διασφαλίσει επαρκείς συντάξεις για τα παιδιά μας. Σύμφωνα με τις πρόνοιες του άρθρου 76(2) του περί Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νόμου Ν.59(Ι)/2010, στη βάση της Αναλογιστικής Μελέτης του Διεθνούς Οργανισμού Εργασίας για τη βιωσιμότητα του Ταμείου Κοινωνικών Ασφαλίσεων θα υποβληθεί ενημερωτική έκθεση στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Μεγαλύτερες οι μη καταγγελθείσες ζημιές εκτιμάται, με 186 000 πρόσωπα να έχουν εξαπατηθείΜια από κοινού έρευνα που διενεργήθηκε από αριθμό ευρωπαϊκών Αρχών επιβολής του νόμου, με τη στήριξη των Europol και Eurojust, έχει οδηγήσει στη σύλληψη εννέα υπόπτων, σε σχέση με την υπόθεση απάτης επενδύσεων, ονομαζόμενη ως «JuicyFields». Σε συντονισμένες αστυνομικές επιχειρήσεις στις 11 Απριλίου, 2024, πέραν των 400 αστυνομικών και άλλων λειτουργών επιβολής του νόμου, σε έντεκα χώρες, προχώρησαν στην εκτέλεση εννέα ενταλμάτων σύλληψης και διενήργησαν 38 έρευνες κατοικιών. Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, την ίδια μέρα, κατασχέθηκαν ή παγοποιήθηκαν, 4,700,000 ευρώ σε τραπεζικούς λογαριασμούς, κρυπτονομίσματα αξίας 1,515,000 ευρώ, χρηματικό ποσό ύψους 106,000 ευρώ σε μετρητά, και ακίνητη περιουσία αξίας 2,600,000 ευρώ. Κατασχέθηκαν επίσης, αριθμός αυτοκινήτων πολυτελείας, έργα τέχνης, χρήματα και άλλα αντικείμενα πολυτελείας, καθώς και μεγάλος αριθμός ηλεκτρονικών συσκευών και εγγράφων. Εκτιμάται ότι, οι συνολικές ζημιές που προκλήθηκαν από την απάτη επενδύσεων στην καλλιέργεια κάνναβης, μέσω συγκεκριμένης πλατφόρμας εγγραφής επενδυτών, ανέρχονται στα 645 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο οι πραγματικές και μη καταγγελθείσες ζημιές μπορεί να είναι σημαντικά μεγαλύτερες. Στο σύνολο, εκτιμάται ότι 550,000 συμμετέχοντες ανά το παγκόσμιο, οι πλείστοι ευρωπαίοι πολίτες, είχαν εγγραφεί ως διαδικτυακοί επενδυτές. Με τη χρήση τραπεζικών εμβασμάτων ή κρυπτονομισμάτων, γύρω στις 186,000 συμμετεχόντων, μετέφεραν κεφάλαια στο ευρύ σχέδιο απάτης, το οποίο βρισκόταν σε εφαρμογή από τις αρχές του 2020, μέχρι τον Ιούλιο, 2022. Η JuicyFields και οι ψευδείς ευκαιρίες επένδυσης σε κάνναβις Οι ύποπτοι, κυρίως από Ρωσία, αλλά και από Ολλανδία, Γερμανία, Ιταλία, Λετονία, Μάλτα, Πολωνία, Ιορδανία, Ηνωμένες Πολιτείες, και Βενεζουέλα, χρησιμοποιούσαν διαφημίσεις σε κοινωνικά δίκτυα για να δελεάσουν τα θύματα τους σε ιστοσελίδες τους. Οι συγκεκριμένες πλατφόρμες προσέφεραν υποσχόμενη εγγραφή επενδυτών και ευκαιρίες επένδυσης στην καλλιέργεια, συγκομιδή και διανομή φυτών κάνναβης, με σκοπό την ιατροφαρμακευτική χρήση τους. Με ελάχιστο ποσό τα 50 ευρώ, ως αρχική επένδυση στην αποκαλούμενη ευκαιρία ηλεκτρονικής καλλιέργειας – “e–growing”, οι επενδυτές λάμβαναν υποσχέσεις για σύνδεση τους με παραγωγούς ιατρικής κάνναβης. Με την αγορά ενός φυτού κάνναβης, η πλατφόρμα διαβεβαίωνε τους επενδυτές – επίσης αποκαλούμενοι ως ηλεκτρονικοί καλλιεργητές “e–growers”, ότι μπορούσαν σύντομα να αποκομίσουν μεγάλα κέρδη από την πώληση της μαριχουάνας σε εγκεκριμένους αγοραστές. Ενώ η εταιρεία δεσμευόταν για ετήσια κέρδη με ποσοστό από 100% ή περισσότερο, δεν αποκάλυπταν τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα επιτύγχαναν τον στόχο αυτό και κατά πόσο ήταν σε θέση να παρέχουν εγγυήσεις για την επίτευξη του. Η νομιμοποίηση της καλλιέργειας της κάνναβης ή η επέκταση του επιτρεπόμενου περιεχόμενου THC – τετραϋδροκανναβινόλη – σε προϊόντα κάνναβης, για σκοπούς προσωπικής χρήσης, αναψυχής, και θεραπείας, αποτελούν αντικείμενο δημόσιας συζήτησης εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο διάλογος αποκτά νέα δυναμική από την πραγματικότητα ότι, η κάνναβις ξεχωρίζει ως μία από τις πιο ευρέως σε κατανάλωση παράνομες ουσίες, τόσο εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσο και παγκοσμίως. Όπως έχει γενικότερα διαφανεί, τα εγκληματικά δίκτυα είναι ιδιαίτερα έμπειρα στην εφαρμογή νέων πρακτικών σε ήδη υπάρχουσες εγκληματικές δράσεις, ειδικότερα κατά περιόδους αλλαγών στα πλαίσια ρυθμιστικών κανονισμών, που μπορεί να δώσουν την ευκαιρία σε επιτήδειους απατεώνες να διαφημίσουν ευκαιρίες επενδύσεων, μικρού ρίσκου και μεγάλης απόδοσης κέρδους. Μια κλασική «Πολύ καλή για να είναι αληθινή» απάτη Το σχέδιο επενδυτικής πυραμίδας – “Ponzi scheme”, είναι μορφή απάτης όπου, οι απατεώνες υπόσχονται μεγάλες αποδόσεις κέρδους, με μικρό ή καθόλου ρίσκο για τους επενδυτές. Αντί να παράγονται κέρδη μέσω νόμιμων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, οι απατεώνες χρησιμοποιούν χρήματα από νέους επενδυτές, ώστε να πληρώσουν κέρδη σε προηγούμενους. Αυτό δημιουργεί την πλάνη μίας επιτυχημένης επιχείρησης, όμως στην πραγματικότητα, το σχέδιο καταρρέει όταν δεν υπάρχουν αρκετοί νέοι επενδυτές για να διατηρήσουν τις αποπληρωμές, αφήνοντας τους πλείστους επενδυτές με απώλειες. Ως παράδειγμα, ο μέσος – ακόμα και προσεκτικός – επενδυτής προβαίνει σε αρχική επένδυση ύψους 50 ευρώ και λαμβάνει διπλάσια αποπληρωμή λίγο αργότερα. Με το κίνητρο αυτού του οικονομικού κέρδους, πολλοί επενδυτές αυξάνουν τις επενδύσεις, πληρώνοντας εκατοντάδες, χιλιάδες ή και σε πολλές περιπτώσεις, ακόμη και δεκάδες χιλιάδες ευρώ. Η πλατφόρμα παρουσιαζόταν ως αξιόπιστη αφού δεν προβαλλόταν μόνο μέσω του διαδικτύου, αλλά επιπρόσθετα σχημάτιζε την εικόνα μιας έμπιστης νόμιμης επιχείρησης, με γραφεία, ανθρώπινο δυναμικό και εκπροσώπηση σε εκδηλώσεις σχετικές με τη βιομηχανία καλλιέργειας κάνναβης. Αρχικά, περισσότεροι από 500,000 e–growers λάμβαναν αποπληρωμές επενδύσεων. Τον Ιούλιο 2022 ωστόσο, οι εγκληματίες πίσω από το σχέδιο ξαφνικά αφαίρεσαν τα προφίλ της εταιρείας από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διέκοψαν την είσοδο των χρηστών στους ίδιους τους, τους λογαριασμούς, παγοποιώντας έτσι την ανάληψη χρημάτων. Η περίπλοκη διερεύνηση του ανεπτυγμένου σχεδίου απάτης Η έξαρση καταγγελιών σε όλη την Ευρώπη προέτρεψε την Europol στην έναρξη μιας συντονισμένης προσπάθειας για διερεύνηση, με την εμπλοκή πολλών χωρών της ΕΕ, καθώς και άλλων χωρών. Τη στοχευμένη αυτή δράση σε σχέση με την JuicyFields και άλλες συγγενικές επενδυτικές πλατφόρμες, ακολούθησε η δημιουργία μιας κοινής ομάδας διερεύνησης με έδρα την Eurojust, με επικεφαλής τις αστυνομικές Αρχές της Γερμανίας και της Ισπανίας, τη Γαλλική Χωροφυλακή και με την υποστήριξη της Europol, την Εθνική Αρχή για το Έγκλημα του Ηνωμένου Βασιλείου και τις Αρχές επιβολής του νόμου, αριθμού άλλων Κρατών Μελών της ΕΕ. Μετά από επίπονη διασύνδεση λεπτομερών ψηφιακών δεδομένων, οι ανακριτές σχημάτισαν μια ενοποιημένη εικόνα από πληροφορίες, η οποία επέτρεψε στις αστυνομικές Αρχές ανά την Ευρώπη, να προχωρήσουν στο μπαράζ των συλλήψεων. Ένας από τους πρώτιστους «στόχους υψηλής αξίας» σε αυτή την έρευνα, εντοπίστηκε σε κατοικία στη Δομινικανή Δημοκρατία. Σε ακίνητη περιουσία όπου διέμενε ο Ρώσος υπήκοος, ο οποίος πιστεύεται ότι είναι από τους κύριους οργανωτές αυτού του σχεδίου απάτης, έγινε έρευνα από τις Αρχές της Δομινικανής Δημοκρατίας, με ανακριτές από Ισπανία και εμπειρογνώμονες της Europol να συνδράμουν κατά τις έρευνες, βοηθώντας στον συντονισμό. Η δράση της Europol Η Europol στήριξε την εκτεταμένη διασυνοριακή αυτή διερεύνηση από την αρχή, αναλαμβάνοντας επικεφαλής του επιχειρησιακού συντονισμού και παρέχοντας υποστήριξη με ανάλυση δεδομένων ακριβείας. Επιπρόσθετα, η Europol κοινοποίησε στις υπόλοιπες εμπλεκόμενες χώρες, αποτελέσματα χρηματοοικονομικών εξετάσεων, καθώς και άλλων πληροφοριών. Κατά την ημέρα δράσης, η Europol ανέπτυξε ανθρώπινο δυναμικό και κινητές Μονάδες σε διάφορες τοποθεσίες ανά την υφήλιο. Η Eurojust ενεργοποίησε κέντρο συντονισμού, στελεχωμένο από ανώτερους αστυνομικούς αξιωματικούς των διαφόρων εμπλεκόμενων στη διερεύνηση Αρχών, εισαγγελείς και προσωπικό της Eurojust, για να βοηθήσουν με τον συντονισμό των αιτημάτων δικαστικής συνδρομής σε πολλαπλό αριθμό χωρών και με χρονικές διαφορές. Διεθνής Ομάδα Διερεύνησης: Γαλλία: Εθνική Χωροφυλακή Γερμανία: Τμήμα Ανιχνεύσεως Εγκλήματος Βερολίνου, Γραφείο Δημόσιου Κατήγορου Βερολίνου Ισπανία: Εθνική Αστυνομία – Μονάδα Οικονομικού και Δημοσιονομικού ΕγκλήματοςΣυμμετέχοντες χώρες: Αυστρία, Βέλγιο, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Δημοκρατία Τσεχίας, Δανία, Εσθονία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Δημοκρατία Σλοβακίας, Σλοβενία, Ελβετία, Ηνωμένων Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες Συμμετέχοντες οργανισμοί: Europol, Eurojust * Μετάφραση από Αστυνομία Κύπρου του Δελτίου Τύπου της Europol – EMPACT, ημερομηνίας 12 Απριλίου, 2024, με τίτλο «9 arrests in EUR 645 million JuicyFields investment scam case» Η συμμετοχή της Κύπρου Η Κύπρος συνέδραμε στην παγκόσμιας κλίμακας επιχείρηση, με τη συμμετοχή μεταξύ άλλων και της Αστυνομίας Κύπρου και ειδικότερα της Εθνικής Μονάδας Europol της Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Ένωσης – Διεθνούς Αστυνομικής Συνεργασίας (ΔΕΕ-ΔΑΣ), της Υποδιεύθυνσης Διερεύνησης Οικονομικού Εγκλήματος, και των ΤΑΕ Πάφου και ΤΑΕ Λεμεσού. |
ΑPΧΕΙΟ
September 2024
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
Click to set custom HTML
|