Βρετανοί βουλευτές έχουν καταθέσει και πρόκειται να συζητήσουν στο Κοινοβούλιο δύο τροπολογίες με σκοπό να αποποινικοποιηθούν πλήρως οι αμβλώσεις. Αιτία, το γεγονός ότι αυξάνονται τα περιστατικά γυναικών που τερματίζουν τις εγκυμοσύνες τους και διώκονται από την αστυνομία, με την επίκληση απαρχαιωμένων νόμων. Κάποιες ακόμη και αν είχαν αποβολές ή θνησιγένειες. Το νομοθετικό πλαίσιο στη Βρετανία σχετικά με τις αμβλώσεις είναι αρκετά περίπλοκο. Το ζήτημα έχει ήδη προκαλέσει σφοδρό διάλογο στη Βρετανία, με τους υποστηρικτές των δικαιωμάτων των αγέννητων παιδιών υποστηρίζουν ότι οι γυναίκες θα μπορούν να κάνουν άμβλωση ακόμη και λίγο πριν από τον τοκετό. Οι τροπολογίες έχουν ενταχθεί στο νομοσχέδιο για την εγκληματικότητα που θα συζητηθεί στη Βουλή των Κοινοτήτων. Προβλέπουν την απαγόρευση των διώξεων στις γυναίκες που λαμβάνουν μέτρα για τερματίσουν την εγκυμοσύνη τους σε οποιοδήποτε στάδιο της κύησης. Η πρώτη τροπολογία Σύμφωνα με την Τόνια Αντονιάτσι, βουλευτή των Εργατικών που εισήγαγε μία από τις τροπολογίες, αυτή η αλλαγή είναι απαραίτητη. Επισήμανε ότι η αστυνομία έχει εγκαλέσει και έχει κάνει έρευνες για περισσότερες από 100 γυναίκες που κρίθηκαν ύποπτες για παράνομες αμβλώσεις τα τελευταία πέντε χρόνια. Μεταξύ αυτών ήταν και γυναίκες που είχαν φυσικές αποβολές και θνησιγένειες. «Αυτό είναι απλώς λάθος», δήλωσε η βουλευτής πριν από τη συζήτηση. «Είναι σπατάλη χρημάτων των φορολογουμένων, είναι σπατάλη χρόνου της δικαστικής εξουσίας και δεν είναι προς το δημόσιο συμφέρον», πρόσθεσε. Στην Αγγλία, τη Σκοτία και την Ουαλία οι γιατροί μπορούν νόμιμα να πραγματοποιούν αμβλώσεις έως την 24η εβδομάδα της κύησης. Πέραν αυτού του χρόνου μπορεί επίσης να γίνει άμβλωση, αν υφίστανται ειδικές συνθήκες, όπως να κινδυνεύει η ζωή της μητέρας. Στη Βόρεια Ιρλανδία οι αμβλώσεις αποποινικοποιήθηκαν το 2019. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 άλλαξε η νομοθεσία και έκτοτε επιτρέπεται στις γυναίκες να λαμβάνουν χάπια που προκαλούν άμβλωση μέσω ταχυδρομείου. Επίσης, μπορούν να τερματίζουν μια κύηση ακόμη και μέσα στο σπίτι τους, εντός των πρώτων δέκα εβδομάδων. Ωστόσο, έκτοτε ήρθαν στο φως μια σειρά από περιστατικά τα οποία πήραν και μεγάλη δημοσιότητα, για γυναίκες που βρέθηκαν να διώκονται από την αστυνομία. Το κατηγορητήριο εις βάρος τους αφορούσε την «παράνομη απόκτηση χαπιών» για άμβλωση και τη χρήση του μετά την 24η εβδομάδα της κύησης. Η δεύτερη τροπολογία Η άλλη τροπολογία που αφορά το ίδιο θέμα πηγαίνει ακόμη πιο πέρα. Απαγορεύει τη δίωξη επαγγελματιών υγείας και άλλων που βοηθούν τις γυναίκες να προχωρήσουν σε άμβλωση. Οι δύο νομοθετικές προτάσεις έχουν προκαλέσει την αντίδραση των ομάδων που αντιτίθενται στις αμβλώσεις. Υποστηρίζουν ότι οι τροπολογίες αυτές θα ανοίξουν τον δρόμο στις αμβλώσει σε οποιοδήποτε στάδιο της εγκυμοσύνης. Όπως λεει η Αλίθια Ουίλιαμς, υπεύθυνη δημόσιας πολιτικής της Εταιρείας για την Προστασία των Αγέννητων Παιδιών, «τα αγέννητα μωρά θα χάσουν την οποιαδήποτε εναπομένουσα προστασία και οι γυναίκες θα αφεθούν στο έλεος των κακοποιητών». Η Εταιρεία για την Προστασία των Αγέννητων Παιδιών αυτοχαρακτηρίζεται η μεγαλύτερη ομάδα εκστρατείας υπέρ της ζωής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι υποστηρικτές των δικαιωμάτων των αγέννητων παιδιών υποστηρίζουν μεταξύ άλλων ότι θα δίνεται το δικαίωμα στη «δολοφονία» παιδιών.
0 Comments
Μια νέα μεγάλη μελέτη που περιέλαβε σχεδόν 50.000 γυναίκες οι οποίες παρακολουθήθηκαν επί 30 χρόνια έδειξε ότι εκείνη η αχνιστή κούπα καφέ που αποτελεί «σύντροφο» εκατομμυρίων γυναικών κάθε πρωί προσφέρει πολύ περισσότερα από αύξηση των επιπέδων ενέργειας: με βάση τα ευρήματά της που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο NUTRITION 2025 της Αμερικανικής Εταιρείας Διατροφής το οποίο έλαβε χώρα στο Ορλάντο της Φλόριδας από τις 31 Μαΐου ως τις 3 Ιουνίου, ο καφές βοηθά τις γυναίκες να διατηρούν κοφτερό το μυαλό τους, δυνατό το σώμα τους και να έχουν καλή ψυχική υγεία όσο μεγαλώνουν. Οφέλη μόνο από τον καφέ με καφεΐνη Συγκεκριμένα από την ανάλυση προέκυψε ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν καφέ με καφεΐνη στη μέση ηλικία είχαν περισσότερες πιθανότητες να γεράσουν με υγεία. Ηταν ωστόσο αξιοσημείωτο ότι τα οφέλη αυτά δεν παρουσιάστηκαν μετά την κατανάλωση τσαγιού ή καφέ χωρίς καφεΐνη ενώ η μεγάλη κατανάλωση αναψυκτικών τύπου κόλα (που επίσης περιέχουν καφεΐνη) φάνηκε να συνδέεται με σημαντικά μικρότερες πιθανότητες υγιούς γήρανσης. Τριάντα χρόνια παρακολούθησης, πλήθος παράμετροι της γήρανσης «Παρότι προηγούμενες μελέτες είχαν συνδέσει τον καφέ με μεμονωμένα οφέλη για την υγεία, η δική μας μελέτη ήταν η πρώτη που αξιολόγησε την επίδραση του καφέ σε πολλές παραμέτρους της γήρανσης και μάλιστα για πολύ μεγάλο διάστημα που ξεπερνούσε τις τρεις δεκαετίες» ανέφερε η δρ Σάρα Μαντάβι, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στη Σχολή Δημόσιας Υγείας T.H. Chan του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Διατροφής του Πανεπιστημίου του Τορόντο και προσέθεσε: «Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι ο καφές με καφεΐνη – όχι όμως το τσάι ή ο καφές χωρίς καφεΐνη – ενισχύει τα μονοπάτια εκείνα της γήρανσης τα οποία διατηρούν την καλή νοητική και σωματική λειτουργία». Συλλογή δεδομένων κάθε τέσσερα χρόνια Η δρ Μαντάβι, η οποία ήταν εκείνη που παρουσίασε τη μελέτη στο πρόσφατο συνέδριο στο Ορλάντο, τόνισε ότι η ερευνητική αυτή δουλειά έχει ιδιαίτερη βαρύτητα;. «Εκτός του πολύ μεγάλου δείγματος εθελοντών και της 30ετούς παρακολούθησης, εξετάσαμε πολλές και διαφορετικές πτυχές της μακροζωίας και της υγιούς γήρανσης ενώ συλλέξαμε και πολύ αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες και τις συνήθειες του τρόπου ζωής σε συστηματική βάση – η συλλογή των δεδομένων γινόταν κάθε τέσσερα χρόνια». Στη μελέτη περιελήφθησαν 47.513 γυναίκες της μεγάλης διαχρονικής αμερικανικής μελέτης Nurses’ Health Study – στις γυναίκες αυτές η συλλογή στοιχείων σχετικά με τη διατροφή και την υγεία γίνεται από το 1984. Οι ερευνητές κατέγραψαν την πρόσληψη καφεΐνης μέσω ειδικών ερωτηματολογίων τα οποία περιελάμβαναν τις κύριες πηγές καφεΐνης όπως ο καφές, το τσάι, ο καφές χωρίς καφεΐνη και τα αναψυκτικά τύπου κόλα. Ως υγιής γήρανσης προσδιορίστηκε το να είναι το άτομο ηλικίας 70 ετών και άνω και να μην εμφανίζει 11 βασικές χρόνιες νόσους καθώς και το να διατηρεί καλή σωματική λειτουργία, να έχει καλή ψυχική υγεία, να μην εμφανίζει γνωστικά προβλήματα και προβλήματα μνήμης. Τρία μικρά φλιτζάνια καφέ ημερησίως η μέση κατανάλωση Ως το 2016 3.706 από τις γυναίκες της μελέτης πληρούσαν όλες τις προϋποθέσεις ώστε να θεωρείται ότι γερνούν με υγεία. Στη μέση ηλικία (δηλαδή στις ηλικίες 45-60 ετών), αυτές οι γυναίκες κατανάλωναν κατά μέσο όρο 315 mg καφεΐνης ημερησίως – ποσότητα που περιέχεται κατά μέσο όρο σε τρία μικρά φλιτζάνια καφέ ή σε μιάμιση μεγάλη κούπα καφέ. Ποσοστό μεγαλύτερο του 80% της καφεΐνης που κατανάλωναν καθημερινά αυτές οι γυναίκες προερχόταν από την κατανάλωση καφέ. Οφέλη με 2,5 κούπες καφέ Όπως προέκυψε, κάθε επιπλέον φλιτζάνι καφέ που κατανάλωναν ημερησίως οι γυναίκες συνδεόταν με 2% ως 5% μεγαλύτερες πιθανότητες υγιούς γήρανσης – τα οφέλη φάνηκαν να ισχύουν με κατανάλωση έως και πέντε μικρών φλιτζανιών καφέ ημερησίως ή 2,5 μεγάλων φλιτζανιών καφέ. Κανένα όφελος από το τσάι και τον ντεκαφεϊνέ – επιβλαβής η κόλα Οι ερευνητές δεν εντόπισαν ωστόσο κάποια σημαντική σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ χωρίς καφεΐνη ή τσαγιού και της αύξησης των πιθανοτήτων για υγιή γηρατειά. Ηταν μάλιστα αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η κατανάλωση κάθε επιπλέον μικρού ποτηριού αναψυκτικού τύπου κόλα – μια άλλη σημαντική πηγή πρόσληψης καφεΐνης – φάνηκε να συνδέεται με μείωση των πιθανοτήτων υγιούς γήρανσης κατά 20%-60%. Το εύρημα αυτό αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι δεν είναι όλες οι πηγές καφεΐνης ευεργετικές για τον οργανισμό. Συνεργική δράση με άλλες υγιεινές συμπεριφορές «Τα αποτελέσματα αυτά, αν και πρώιμα, μαρτυρούν ότι μικρές συνήθειες μπορούν να διαμορφώσουν μακροπρόθεσμα την υγεία» τόνισε η δρ Μαντάβι και συμπλήρωσε: «Η μέτρια κατανάλωση καφέ μπορεί να έχει προστατευτική επίδραση όταν συνδυάζεται με άλλες υγιεινές συμπεριφορές όπως η τακτική άσκηση, η υγιεινή διατροφή και η αποφυγή του καπνίσματος». Ασφαλής για όλους η κατανάλωση ως και δύο μεγάλων φλιτζανιών Οι ερευνητές που διεξήγαγαν τη μελέτη σημείωσαν ότι σε γενικό πλαίσιο η κατανάλωση ως και δύο μεγάλων φλιτζανιών καφέ ημερησίως είναι ασφαλής και πιθανώς ευεργετική για τους περισσότερους ανθρώπους. Μεγαλύτερη κατανάλωση καφέ μπορεί να έχει επιπλέον οφέλη για κάποια άτομα αλλά ίσως εγκυμονεί κινδύνους για άλλα. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε προηγούμενη μελέτη τους η δρ Μαντάβι και οι συνεργάτες της είχαν ανακαλύψει ότι το γονιδιακό υπόβαθρο του κάθε ανθρώπου μπορεί να επηρεάσει τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ και της υγείας. Η πιο πολλή καφεΐνη λοιπόν δεν είναι πάντα και καλύτερη, ιδίως για άτομα με χαμηλά επίπεδα ανοχής στην ουσία ή με συγκεκριμένη γενετική προδιάθεση. Προς εξατομικευμένες διατροφικές προσεγγίσεις Επιπροσθέτως, ο καφές περιέχει ένα μεγάλο εύρος συστατικών τα οποία πιθανώς δρουν συνεργικά επηρεάζοντας τα μονοπάτια της γήρανσης. Προκειμένου να κατανοήσουν καλύτερα αυτές τις επιδράσεις οι ερευνητές σχεδιάζουν να εξετάσουν πώς συγκεκριμένα βιοδραστικά συστατικά του καφέ αλληλεπιδρούν με γενετικούς και μεταβολικούς δείκτες της γήρανσης, κυρίως στις γυναίκες. Όπως αναφέρουν, η καλύτερη κατανόηση αυτών των μηχανισμών μπορεί να οδηγήσει σε εξατομικευμένες διατροφικές προσεγγίσεις που θα ενισχύουν τη μακροζωία. in.gr Μία μικρή ομάδα γυναικών κατάφερε να προκαλέσει πανικό στους Ναζί, κάνοντας επιθέσεις από αέρος, χωρίς να γίνονται αντιληπτές, αποκτώντας την ονομασία «Μάγισσες της Νυχτός» Ο ρόλος των γυναικών στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο συχνά παραβλέπεται, όμως οι ιστορίες θάρρους που έχουν γίνει γνωστές αντικατοπτρίζουν τον τρόπο που συνέβαλαν στις μάχες εναντίον των Ναζί. Πιο συγκεκριμένα, η τελευταία εκπομπή το podcast History’s Secret Heroes του BBC Radio 4, με αφηγήτρια την Helena Bonham Carter, αναφέρθηκε σε μια πολεμική Μοίρα από Ρωσίδες πιλότους που πετούσαν τις νύχτες και εκτελούσαν μυστικές αποστολές βομβαρδισμού. Οι Γερμανοί τις αποκαλούσαν «die Nacht Hexen», ή «Μάγισσες της Νυχτός». Ήταν μια επίλεκτη ομάδα πιλότων, πλοηγών, προσωπικού εδάφους και μηχανικών, των οποίων το πάθος για την αεροπορία και η ισχυρή αίσθηση του καθήκοντος τις οδήγησαν να σπάσουν τα στερεότυπα των δύο φύλων. «Οι Μάγισσες της Νυχτός» Μεταξύ αυτών που συμμετείχαν στη Μοίρα ήταν οι επίδοξες πιλότοι και καλύτερες φίλες Πολίνα Γκέλμαν και Γκάλια Ντοκούτοβιτς. Και οι δύο είχαν μάθει να πετούν όταν ήταν νέες – και όταν τον Οκτώβριο του 1941 δόθηκε η εντολή στη διάσημη σοβιετική αεροπόρο Μαρίνα Ρασκόβα να στρατολογήσει γυναίκες σε ιπτάμενες μονάδες, μεταξύ των οποίων και οι «Μάγισσες της Νυχτός», άρπαξαν την ευκαιρία. «Ήταν ένα άτομο που έδειξε ότι οι γυναίκες είναι απόλυτα ικανές για τέτοιου είδους πτήσεις». «Ήταν σίγουρα εθισμένες στην αδρεναλίνη. Ήθελαν να πετάξουν, αγαπούσαν τις πτήσεις», λέει η ιστορικός Λιούμπα Βινογκράντοβα, συγγραφέας του βιβλίου Avenging Angels: Soviet Women Snipers on the Eastern Front (1941-45). «Και δεύτερον, διακατέχονταν από έντονο το συναίσθημα του πατριωτισμού. Έτσι, και οι δύο, προσφέρθηκαν εθελοντικά». Όπως τονίζει δημοσίευμα του BBC, η Ρασκόβα αποτέλεσε πηγή έμπνευσης. «Ήταν μια μεγάλη προσωπικότητα της εποχής της. Το όνομά της, η φωτογραφία της, το πρόσωπό της ήταν γνωστά σε όλη [τη χώρα]. Ήταν ένα πρότυπο. Ήταν ένα άτομο που έδειξε ότι οι γυναίκες είναι απόλυτα ικανές για τέτοιου είδους πτήσεις», λέει η Βινογκράντοβα. Ξεπερνώντας τα εμπόδια Οι «Μάγισσες της Νυχτός» εκπαιδεύτηκαν κοντά στον ποταμό Βόλγα, κοντά στο Ένγκελς της Ρωσίας, και έπρεπε να «χωρέσουν» αυτό που τυπικά θα ήταν τρία χρόνια εκπαίδευσης σε μόλις τρεις μήνες. Οι γυναίκες βρέθηκαν και οι δύο να επιλέγονται ως πλοηγός και όχι ως πιλότος, κάτι που αρχικά απογοήτευσε την Ντοκούτοβιτς – αν και αφού πέταξε, έγινε πιο θετική για αυτό το αποτέλεσμα, γράφοντας: «Τώρα βλέπω πόσο συναρπαστικό είναι να είσαι πλοηγός! Όταν έχεις μικρή εμπειρία πτήσεων, «περπατάς» σε ένα όνειρο και θέλεις απλώς να ξαναβγείς στον ουρανό». Επειδή οι σοβιετικές δυνάμεις είχαν έλλειψη αεροσκαφών, οι γυναίκες έλαβαν ξύλινα αεροπλάνα Po-2, τα οποία δεν ήταν κατάλληλα για μάχη, αφού συνήθως χρησιμοποιούνταν για τον ψεκασμό φυτοφαρμάκων. Συν τοις άλλοις, δεν τους δόθηκαν όπλα, ασύρματοι ή αλεξίπτωτα. Ως αποτέλεσμα, η προτεραιότητα δόθηκε στη μεταφορά βομβών. Τους έδωσαν το συγκεκριμένο όνομα επειδή τα ξύλινα αεροσκάφη τους παρομοιάζονταν με σκούπες, ενώ η τακτική τους έδινε την αίσθηση ότι μπορούσαν να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται χωρίς ίχνος. Όσον αφορά τα αεροπλάνα τους, χρησιμοποίησαν τους περιορισμούς τους προς όφελός τους: τα Po-2 δεν έκαναν σχεδόν καθόλου θόρυβο, δεν μπορούσαν να εντοπιστούν με ραδιοεντοπισμό και ήταν πολύ μικρά για να φαίνονται στους υπέρυθρους εντοπιστές. Έτσι, οι γυναίκες μπορούσαν να πετάξουν πάνω από γερμανικό έδαφος, να σβήσουν τις μηχανές τους και να ξεγλιστρήσουν ήσυχα, απελευθερώνοντας ευκολότερα τις βόμβες τους χωρίς να γίνουν αντιληπτές. Σύμφωνα με τη Βινογκράντοβα, ο ρυθμός των επιχειρήσεών τους ήταν ταχύτατος: «Κάθε τέσσερα λεπτά ένα αεροσκάφος απογειωνόταν, βομβάρδιζε τον στόχο και γύριζε πίσω, και το άλλο αεροσκάφος έπαιρνε τη θέση του». Οι Γερμανοί διέδωσαν τις ιστορίες των επιθέσεων σε όλες τις περιοχές που κατείχαν, παρουσιάζοντας τις «Μάγισσες της Νυχτός» ως υπερφυσική δύναμη. Τους έδωσαν το συγκεκριμένο όνομα επειδή τα ξύλινα αεροσκάφη τους παρομοιάζονταν με σκούπες, ενώ η τακτική τους έδινε την αίσθηση ότι μπορούσαν να εμφανίζονται και να εξαφανίζονται χωρίς ίχνος. Η ενέδρα και αναγνώριση μετά τον πόλεμο Οι νίκες των «Μαγισσών της Νυχτός» τους χάρισαν διάκριση και το 1943 έγιναν επίσημα το 46ο Σύνταγμα Αεροπορίας Νυχτερινών Βομβαρδιστικών. Ωστόσο, τον Ιούλιο του 1943, οι Γερμανοί αιφνιδίασαν τους πιλότους με μια νέα τακτική: κράτησαν σιωπηλά τα αντιαεροπορικά τους όπλα και αντ’ αυτού πραγματοποίησαν νυχτερινή αεροπορική επίθεση εναντίον των βομβαρδιστικών. Η Ντοκούτοβιτς σκοτώθηκε στις 31 Ιουλίου, μαζί με επτά ακόμα «Μάγισσες», σε αυτό που η Βινογκράντοβα αποκαλεί «τη χειρότερη νύχτα μάλλον σε ολόκληρη την ιστορία του συντάγματος». Παρ’ όλα αυτά, οι γυναίκες συνέχισαν να πολεμούν μέχρι την κήρυξη της νίκης από τους Συμμάχους τον Μάιο του 1945, σύμφωνα με το BBC. «Ήταν στο αεροδρόμιο έτοιμες να πετάξουν για μια αποστολή όταν τους ανακοινώθηκε», λέει η Βινογκράντοβα για την αφοσίωση της Γκέλμαν και των άλλων «Μαγισσών» στον αγώνα. «Αυτό που γίνεται από επιθυμία της καρδιάς είναι πάντα καλύτερο από αυτό που συμβαίνει από υποχρέωση». Τον Οκτώβριο του 1945, το σύνταγμα διαλύθηκε επίσημα και θα είχε τη διάκριση να είναι η μόνη μονάδα του Κόκκινου Στρατού που εξακολουθούσε να είναι εξ ολοκλήρου γυναικεία στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Γκέλμαν θα ενταχθεί αργότερα στο Στρατιωτικό Ινστιτούτο Ξένων Γλωσσών και θα δώσει στην κόρη της το όνομα Γκάλια από την πεσούσα φίλη της. Η Γκέλμαν πέθανε το 2005, και προς το τέλος της ζωής της αναλογίστηκε γιατί οι Μάγισσες ήταν τόσο επιτυχημένες – αποδίδοντας τα εύσημα στο γεγονός ότι εκτελούσαν τα καθήκοντά τους εθελοντικά. Μιλώντας στην ιστορικό Ρέινα Πένινγκτον, η Γκέλμαν είπε: «Ήταν η ελεύθερη βούλησή τους, και αυτό που γίνεται από επιθυμία της καρδιάς είναι πάντα καλύτερο από αυτό που συμβαίνει από υποχρέωση». Φωτογραφία: Andrei Linde και BBC Όταν τα social media έκαναν την πρώτη τους «έκρηξη», χάσαμε την ευκαιρία να προστατεύσουμε τις γυναίκες και τα κορίτσια. Τώρα, με την τεχνητή νοημοσύνη, η ιστορία επαναλαμβάνεται Η κοινωνία υπνοβατεί σε έναν εφιάλτη. Ο ρυθμός των παγκόσμιων επενδύσεων στην τεχνητή νοημοσύνη αυξάνεται ραγδαία, καθώς εταιρείες και χώρες επενδύουν σε αυτό που έχει περιγραφεί ως ένας νέος αγώνας εξοπλισμών. Η καλιφορνέζικη εταιρεία Nvidia, η οποία κυριαρχεί στην αγορά των τσιπ που απαιτούνται για την τεχνητή νοημοσύνη, έχει γίνει η πιο πολύτιμη στον κόσμο. Η τάση έχει χαρακτηριστεί ως «φρενίτιδα της τεχνητής νοημοσύνης», με τα εξαρτήματα να περιγράφονται από τους αναλυτές ως ο «νέος χρυσός ή το πετρέλαιο». Όλοι μπαίνουν στο κόλπο και οι πολιτικοί προσπαθούν απεγνωσμένα να αναδείξουν τις χώρες τους ως παγκόσμιους ηγέτες στην ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης. Οι εγγυήσεις, η ισότιμη πρόσβαση και η βιωσιμότητα μένουν στο περιθώριο, όμως. Όταν οι χώρες συγκεντρώθηκαν για τη σύνοδο κορυφής για την τεχνητή νοημοσύνη στο Παρίσι τον Φεβρουάριο του 2025 και κατέληξαν σε μια διεθνή συμφωνία που δεσμεύεται για μια «ανοικτή», «χωρίς αποκλεισμούς» και «ηθική» προσέγγιση της τεχνητής νοημοσύνης, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο αρνήθηκαν να την υπογράψουν. Ανήλικα κορίτσια σε ψηφιακούς οίκους ανοχής Αξίζει να αναρωτηθούμε ποιος επωφελείται από αυτή την ορμητική βιασύνη και σε βάρος ποιου. Ένας προγραμματιστής, ο οποίος στις επικοινωνίες του με τα μέσα ενημέρωσης χρησιμοποιεί μόνο το όνομα Lore, περιέγραψε την κυκλοφορία του μεγάλου γλωσσικού μοντέλου (LLM) Llama σε ανοικτό κώδικα, ως δημιουργία ενός «σεναρίου τύπου χρυσής βιασύνης». Χρησιμοποίησε το Llama για να δημιουργήσει το Chub AI, έναν ιστότοπο όπου οι χρήστες μπορούν να συνομιλούν με ρομπότ τεχνητής νοημοσύνης και να παίζουν ρόλους βίαιων και παράνομων πράξεων. Με μόλις 5 δολάρια το μήνα, οι χρήστες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε έναν «οίκο ανοχής» που στελεχώνεται από κορίτσια κάτω των 15 ετών, ο οποίος περιγράφεται στον ιστότοπο ως ένας «κόσμος χωρίς φεμινισμό». Ή μπορούν να «συνομιλήσουν» με μια σειρά χαρακτήρων, όπως η Olivia, ένα 13χρονο κορίτσι με κοτσίδες που φοράει νοσοκομειακή ρόμπα, ή η Reiko, «η αδέξια μεγαλύτερη αδελφή σας», η οποία περιγράφεται ως κάποια «που έχει συνεχώς σεξουαλικά ατυχήματα με τον μικρότερο αδελφό της». Κακοποίηση και προσομοίωση βιασμών Αυτή η μηχανή χρημάτων, εκατομμυρίων δολαρίων, είναι μόνο μία από τις χιλιάδες εφαρμογές αυτής της νέας τεχνολογίας που ενσωματώνουν εκ νέου τον μισογυνισμό βαθιά στα θεμέλια του μέλλοντός μας. Σε άλλους ιστότοπους, οι άνδρες μπορούν να δημιουργούν, να μοιράζονται και να χρησιμοποιούν ως όπλο ψεύτικες προσωπικές εικόνες για να τρομοκρατούν τις γυναίκες και τα κορίτσια. Τα ρομπότ του σεξ αναπτύσσονται με ιλιγγιώδη ταχύτητα. Ήδη, μπορείτε να αγοράσετε ένα αυτοθερμαινόμενο, αυτολιπαινόμενο μοντέλο: ορισμένοι κατασκευαστές έχουν ονειρευτεί μια «ψυχρή» ρύθμιση, που θα επιτρέπει στους χρήστες τους να προσομοιώνουν βιασμό. Εκατομμύρια άνδρες χρησιμοποιούν ήδη «συντρόφους» τεχνητής νοημοσύνης – εικονικές φίλες, διαθέσιμες και υποταγμένες 24 ώρες το 24ωρο, των οποίων το μέγεθος του στήθους και την προσωπικότητα μπορούν να προσαρμόζουν και να χειρίζονται. Επιστροφή στον σκοτεινό μεσαίωνα μέσω γενετικής AIΕν τω μεταξύ, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη, η οποία έχει εκτοξευθεί σε δημοτικότητα, έχει αποδειχθεί ότι αναμασά και ενισχύει τον μισογυνισμό και τον ρατσισμό. Αυτό γίνεται σημαντικά πιο ανησυχητικό όταν συνειδητοποιήσουμε πόσο διαδικτυακό περιεχόμενο θα δημιουργηθεί σύντομα από αυτό το νέο εργαλείο. Οι γυναίκες κινδυνεύουν να συρθούν πίσω στον σκοτεινό μεσαίωνα από την ίδια ακριβώς τεχνολογία που υπόσχεται να εκτοξεύσει τους άνδρες σε ένα λαμπερό νέο μέλλον. Όλα αυτά έχουν ξανασυμβεί. Πολύ πρόσφατα, μάλιστα. Γυρίστε το μυαλό σας πίσω στις πρώτες ημέρες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ξεκίνησαν με τον ίδιο τρόπο: μια νέα ιδέα που αξιοποιήθηκε από προνομιούχους λευκούς άνδρες, με τις ρίζες της στην πατριαρχική αντίληψη που αντιμετώπιζε τις γυναίκες ως αντικείμενα. Έκανε ο Ζούκερμπεργκ την αρχή; Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ, εξάλλου, ξεκίνησε με έναν ιστότοπο που ονομαζόταν FaceMash, ο οποίος επέτρεπε στους χρήστες να κατατάσσουν την ελκυστικότητα των φοιτητριών του Χάρβαρν … μια ιδέα που τώρα λέει ότι δεν είχε καμία σχέση με την προέλευση του Facebook. Οι γυναίκες, ιδίως οι μη λευκές, ύψωσαν τη φωνή τους για να εκφράσουν την ανησυχία τους: μερικές από τις πρώτες αντιρρήσεις για το FaceMash προήλθαν από τις εταιρείες Fuerza Latina και Association of Harvard Black Women του Χάρβαρντ. Αγνοήθηκαν, το Facebook γεννήθηκε και τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αναπτύχθηκαν με μεγάλη ταχύτητα. Τότε, η περίφημη φράση του Ζούκερμπεργκ ήταν «Move fast and break things». Τα πράγματα που έσπασαν ήταν η κοινωνική συνοχή, η δημοκρατία και η ψυχική υγεία, ιδίως των κοριτσιών. Αυτοκτονίες κοριτσιών και παραιτήσεις γυναικών βουλευτών Μέχρι τη στιγμή που ο κόσμος άρχισε να επισημαίνει ότι η διαδικτυακή κακοποίηση ήταν ενδημική στις κοινωνικές πλατφόρμες, οι πλατφόρμες αυτές είχαν καθιερωθεί και ήταν πολύ κερδοφόρες για να είναι έτοιμοι οι ιδιοκτήτες τους να κάνουν σαρωτικές αλλαγές. Και οι πολιτικοί φαίνονταν υπερβολικά ερωτευμένοι με το πανίσχυρο λόμπι της τεχνολογίας για να είναι έτοιμοι να του αντισταθούν. Τα αποτελέσματα ήταν καταστροφικά. Νεαρές γυναίκες έδωσαν τέλος στη ζωή τους, αφού βίωσαν σεξουαλικό διαδικτυακό εκφοβισμό. Ένας ανησυχητικός αριθμός γυναικών βουλευτών παραιτήθηκε από το αξίωμά τους, αφού βίωσαν απαράδεκτα επίπεδα διαδικτυακής κακοποίησης. Εκατομμύρια γυναίκες έχουν υποστεί απειλές βιασμού και θανάτου, doxing, διαδικτυακή παρακολούθηση και ρατσιστική και μισογυνική κακοποίηση. Αποτύχαμε να αποτρέψουμε αυτή την κρίση όταν δεν εισακούσαμε τις προειδοποιητικές εκκλήσεις στις πρώτες ημέρες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τώρα κινδυνεύουμε να σπαταλήσουμε μια παρόμοια ευκαιρία, τονίζει με άρθρο της στον Guardian η Laura Bates, ιδρύτρια του «Everyday Sexism Project» και συγγραφέας του βιβλίου «Η νέα εποχή του σεξισμού: Πώς η επανάσταση της τεχνητής νοημοσύνης επαναπροσδιορίζει τον μισογυνισμό». Χωρίς επείγουσα δράση, θα είμαστε καταδικασμένοι να επαναλάβουμε τα ίδια λάθη με την τεχνητή νοημοσύνη, μόνο που αυτή τη φορά σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα. «Αποτύχαμε πλήρως» «Ένας από τους λόγους για τους οποίους πολλοί από εμάς ανησυχούν για την εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης είναι ότι τα τελευταία 40 χρόνια ως κοινωνία έχουμε ουσιαστικά παραιτηθεί από την πραγματική ρύθμιση της τεχνολογίας», δήλωσε πρόσφατα στον Guardian ο Peter Wang, συνιδρυτής της πλατφόρμας επιστήμης δεδομένων Anaconda. «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ήταν η πρώτη μας συνάντηση με την ανόητη τεχνητή νοημοσύνη και αποτύχαμε πλήρως σε αυτή τη συνάντηση», σχολίασε χαρακτηριστικά. Αν οι γυναίκες και οι περιθωριοποιημένες κοινότητες έχουν ήδη μάθει από τη συχνή κακομεταχείρισή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να αυτολογοκρίνονται, να συγκαλύπτουν τα πραγματικά τους ονόματα και να σβήνουν τις φωνές τους, αυτοί οι μηχανισμοί αντιμετώπισης και οι περιοριστικοί κανόνες θα τις ακολουθήσουν όταν εισέλθουν σε νέα τεχνολογικά περιβάλλοντα. Σχεδόν εννέα στις δέκα γυναίκες που ερωτήθηκαν, σε μια μελέτη του Economist το 2020, δήλωσαν ότι περιόρισαν με κάποιο τρόπο τη διαδικτυακή τους δραστηριότητα ως αποτέλεσμα της διαδικτυακής παρενόχλησης, του hacking, της διαδικτυακής παρακολούθησης και του doxing. Αυτό συμβάλλει στην εξήγηση της ανισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών όσον αφορά τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης: 71% των ανδρών ηλικίας 18 έως 24 ετών δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη εβδομαδιαίως, ενώ μόνο το 59% των γυναικών της ίδιας ηλικιακής κλίμακας το κάνουν. Όσο οι άνδρες παραμένουν οι κύριοι χρήστες της τεχνητής νοημοσύνης, η τεχνολογία θα σχεδιάζεται για να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις τους. Η τεχνητή νοημοσύνη καταστρέφει ήδη ζωές γυναικώνΗ απάντηση δεν είναι να απορρίψουμε τη νέα τεχνολογία ή να αγνοήσουμε τις τεράστιες δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Αντίθετα, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι εφαρμόζονται κανονισμοί και διασφαλίσεις κατά τον σχεδιασμό της AI, πριν από την κυκλοφορία των προϊόντων στο κοινό, με τον ίδιο τρόπο που εφαρμόζονται και σε άλλες βιομηχανίες. «Σκέφτηκα ότι ο κόσμος θα έπρεπε να είναι ενήμερος», δήλωσε η Leyla R Bravo, τότε πρόεδρος της Fuerza Latina, όταν προσπάθησε να σημάνει συναγερμό στο Χάρβαρντ για τον εκκολαπτόμενο ιστότοπο FaceMash το 2003. Αυτή τη φορά, μήπως κάποιος την ακούσει; Δεν είναι πολύ αργά για τους πολιτικούς ηγέτες να αντισταθούν στην «big tech». Οι αρνητικές συνέπειες αυτής της τεχνολογίας δεν έχουν τις ρίζες τους σε μια μελλοντική δυστοπία όπου τα ρομπότ θα καταλάβουν τον κόσμο. Η τεχνητή νοημοσύνη καταστρέφει ήδη τις ζωές των γυναικών και των κοριτσιών, αυτή τη στιγμή. Αν οι άνθρωποι το συνειδητοποιήσουν αυτό, ίσως αποφασίσουν να κάνουν τα πράγματα διαφορετικά. η χάνεις τον χρόνο σου με ανθρώπους που σου παίρνουν την ενέργειαΟι σχέσεις των ανθρώπων είναι δύσκολες και περίπλοκες. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, πρέπει πάντα να διαλέγεις προσεκτικά τους ανθρώπους με τους οποίους περνάς τον περισσότερο χρόνο σου – όταν είναι εφικτό. Γιατί; Γιατί οι άνθρωποι, έχουμε την τάση να υιοθετούμε τις συμπεριφορές που είναι πιο έντονες γύρω μας. Κάθε άνθρωπος που συναντάς, σε διδάσκει κάτι πολύτιμο στη ζωή σου. Αυτή είναι η αλήθεια. Ωστόσο, ορισμένοι άνθρωποι μπορούν να απορροφήσουν την ενέργειά σου, περισσότερο από ό,τι εμπλουτίζουν τη ζωή σου. Και, σύμφωνα με την ψυχολογία, υπάρχουν ορισμένοι τύποι ανθρώπων που πρέπει να αποφεύγεις. Ποιοι είναι; Ο μόνιμα απαισιόδοξος Ξέρεις αυτόν τον τύπο. Είναι ο άνθρωπος που βλέπει πάντα το ποτήρι μισοάδειο, ακόμα κι όταν αυτό ξεχειλίζει. Έχει την ικανότητα να βρίσκει πάντα κάτι το αρνητικό, στην κατά τα άλλα θετική καθημερινότητά του. Όλοι έχουμε κακές μέρες και περιόδους στη ζωή μας, όπου τα πράγματα φαίνονται ζοφερά. Αλλά όταν η προεπιλεγμένη στάση κάποιου είναι η αρνητικότητα, αυτό μπορεί να είναι εξαντλητικό για τους γύρω του. Ο συνεχώς επικριτικός Ξέρεις, είναι αυτός ο άνθρωπος που πάντα θα βρίσκει κάτι αρνητικό σε ό,τι κάνεις. Τίποτα δεν είναι αρκετά καλό για εκείνον. Ο τρόπος που ντύνεσαι, οι επιλογές που κάνεις, όσα λες, όλα τον ενοχλούν. Αλλά με την πάροδο του χρόνου, συνειδητοποιήσεις ότι η συνεχής κριτική του, αφορά τις δικές του ανασφάλειες. Η ψυχολογία, πάντως, λέει ότι είναι καλύτερο να κρατάς μακριά αυτούς τους ανθρώπους. Ο δραματικός Πάντα θα υπάρχουν οι drama queens. Και εντάξει, η ζωή έχει σκαμπανεβάσματα, συνέχεια. Τη μια στιγμή απολαμβάνεις ένα φλιτζάνι καφέ, και την επόμενη σε απορροφά ένα τρίωρο τηλεφώνημα για κάτι «τραγικό» που έγινε στη δουλειά. Το να είναι, όμως, κάποιος «βυθισμένος» στο δράμα, είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Ο άνθρωπος που σου ρουφάει την ενέργεια Σίγουρα έχεις ακούσει τον όρο «energy vampire». Τον χρησιμοποιούμε για ανθρώπους που σε αφήνουν εξαντλημένο μετά από μια συναναστροφή μαζί τους. Έρευνες στην κοινωνική ψυχολογία δείχνουν ότι ο εγκέφαλός μας διαθέτει νευρώνες που μπορούν να μιμηθούν τα συναισθήματα και τα επίπεδα ενέργειας των γύρω μας. Ουσιαστικά, αν περνάς χρόνο με κάποιον που είναι συνεχώς πεσμένος, μπορεί να αρχίσεις να αισθάνεσαι κι εσύ το ίδιο. Ο τύπος που παίζει πάντα το θύμα «Guilt-Tripper». Ίσως σου λέει κάτι αυτή η λέξη. Είναι ο άνθρωπος που πάντα έχει χειριστική συμπεριφορά. Το όπλο της επιλογής τους; Ο συναισθηματικός εκβιασμός. Ξέρει ακριβώς τι να πει για να σε κάνει να νιώσεις ένοχος. Έτσι, αν κάποιος σε κάνει συνεχώς να αισθάνεσαι άσχημα επειδή δίνεις προτεραιότητες στην ανάγκες σου, ξέρεις τι πρέπει να κάνεις. |
Archives
April 2026
|





RSS Feed