Η Ρωσία πρόκειται να διακόψει από 1η Μαΐου τις εξαγωγές πετρελαίου από το Καζακστάν προς τη Γερμανία μέσω του αγωγού Druzhba, δήλωσαν σήμερα στο Reuters τρεις πηγές του κλάδου, υπό τον όρο της ανωνυμίας, προσθέτοντας ότι ένα προσαρμοσμένο χρονοδιάγραμμα εξαγωγών πετρελαίου έχει σταλεί στο Καζακστάν και τη Γερμανία. Η διακοπή των ροών από το Καζακστάν θα προσέθετε μεγαλύτερη αβεβαιότητα στον εφοδιασμό της Γερμανίας με καύσιμα, καθώς ο πόλεμος με το Ιράν διαταράσσει τις μεταφορές ενέργειας από τη Μέση Ανατολή, λίγα μόνο χρόνια αφότου οι δεκαετίες ενεργειακοί δεσμοί του Βερολίνου με τη Ρωσία διαταράχθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Οι εξαγωγές πετρελαίου του Καζακστάν προς τη Γερμανία μέσω του ρωσικού αγωγού Ντρούζμπα ανήλθαν σε 2,146 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, ή περίπου 43.000 βαρέλια ημερησίως, το 2025, σημειώνοντας αύξηση 44% από το 2024, και 730.000 τόνους το πρώτο τρίμηνο του 2026. Μια πλήρης διακοπή θα αφαιρούσε περίπου το 17% των έως και 12 εκατομμυρίων μετρικών τόνων πετρελαίου ετησίως που επεξεργάζεται το διυλιστήριο PCK της Γερμανίας – ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας – στη βορειοανατολική πόλη Σβέντ (Schwedt), καύσιμο από το οποίο τροφοδοτούνται 9 στα 10 αυτοκίνητα στην περιοχή του Βερολίνου και του Βραδεμβούργου. Το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό. Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ δήλωσε ότι δεν γνώριζε κάποια κίνηση για τη διακοπή των εξαγωγών πετρελαίου. «Θα προσπαθήσουμε να το ελέγξουμε», δήλωσε ο Πεσκόφ στους δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια της καθημερινής ενημέρωσης μέσω τηλεδιάσκεψης. Το υπουργείο Ενέργειας του Καζακστάν και η γερμανική κυβέρνηση δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό. Το Καζακστάν προμηθεύει πετρέλαιο στο διυλιστήριο PCK μέσω της βόρειας διακλάδωσης του αγωγού Druzhba, ο οποίος διασχίζει την Πολωνία, από το 2023, αλλά οι προμήθειες έχουν διακοπεί επανειλημμένα από ουκρανικές επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη στο ρωσικό τμήμα του αγωγού. Ένας εκπρόσωπος του πολωνικού φορέα εκμετάλλευσης αγωγών PERN δήλωσε στο Reuters ότι η εταιρεία είναι έτοιμη να μεταφέρει πετρέλαιο για μη Ρώσους μετόχους του PCK μέσω του λιμανιού του Γκντανσκ, εάν του ζητηθεί. Στους κατόχους διυλιστηρίων Schwedt περιλαμβάνονται οι Rosneft, Shell και Eni. pronews.gr Σε γραπτή δήλωσή του ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Βίκτωρας Παπαδόπουλος αναφέρει τα ακόλουθα: «Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Νίκος Χριστοδουλίδης αναχωρεί αύριο το πρωί για την Αίγυπτο, όπου θα συμμετάσχει στην EGYPES 2026, που αποτελεί κορυφαία έκθεση και συνέδριο ενέργειας στην Αίγυπτο, τη Βόρειο Αφρική και τη Μεσόγειο, η οποία πραγματοποιείται στις 30 Μαρτίου με 1η Απριλίου 2026. Στο περιθώριο της EGYPES, η οποία θα πραγματοποιηθεί Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο της Αιγύπτου, στο Κάιρο, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης θα έχει διμερή συνάντηση με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου κ. Abdel Fattah El-Sisi, την οποία θα απασχολήσουν, ανάμεσα σε άλλα, οι διμερείς σχέσεις και οι περιφερειακές εξελίξεις. Στη συνέχεια, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα συμμετάσχει στην τελετή έναρξης των εργασιών του Συνεδρίου, τις οποίες θα προσφωνήσει. Αργότερα, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης θα έχει συνάντηση με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της TOTAL/Energies. Ακολούθως, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης και ο Πρόεδρος Sisi θα μεταβούν μαζί στον εκθεσιακό χώρο της EGYPES 2026, όπου θα επισκεφθούν το αιγυπτιακό και το κυπριακό περίπτερο, ανάμεσα σε άλλα. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα αναχωρήσει στη συνέχεια για την Κύπρο. Τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη θα συνοδεύουν στην Αίγυπτο ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κ. Μιχάλης Δαμιανός, ο Διευθυντής του Γραφείου Τύπου του Προέδρου κ. Βίκτωρας Παπαδόπουλος, o Διευθυντής του Διπλωματικού Γραφείου του Προέδρου κ. Δώρος Βενέζης και υπηρεσιακοί παράγοντες. Στην EGYPES συμμετέχουν ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων, επενδυτές και παράγοντες στον τομέα της ενέργειας για την προώθηση της ενεργειακής ασφάλειας και της βιώσιμης ανάπτυξης. Σφοδρό ιρανικό χτύπημα σε εγκατάσταση της ARAMCO στο Ριάντ – Πλήγμα και στην Φουτζέιρα των ΗΑΕ18/3/2026
Σειρά σφοδρών εκρήξεων πραγματοποιήθηκαν στο Ριάντ, την πρωτεύουσα της Σαουδικής Αραβίας, την ώρα που το Ιράν συνεχίζει τα πλήγματα αντιποίνων στις χώρες του Κόλπου ενώ την ίδια στιγμή χτύπημα πραγματοποιήθηκε και στα ΗΑΕ στο λιμάνι της Φουτζέιρα στα πλαίσια των ιρανικών αντιποίνων. Μάλιστα η αναφορά θέλει να έχει πληγεί πετρελαϊκή εγκατάσταση της ARAMCO. Όπως μεταδίδει το Reuters, ορισμένοι από τους κατοίκους της πόλης δέχθηκαν μηνύματα στα κινητά τους με τα οποία οι Aρχές τους προειδοποιούσαν για μια εχθρική εναέρια απειλή. Το υπουργείο Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας ανέφερε πως τα συστήματα αεράμυνας αντιμετωπίζουν μια «βαλλιστική απειλή» στο Ριάντ, μετέδωσε η κρατική τηλεόραση αλλά στην πράξη αδυνατούσαν να αναχαιτίσουν τους ιρανικούς πυραύλου. Λίγο αργότερα το υπουργείο Άμυνας της Σαουδικής Αραβίας αναφέρει ότι η αεράμυνά της αναχαίτισε με επιτυχία τέσσερις βαλλιστικούς πυραύλους που εκτοξεύτηκαν προς το Ριάντ. Συντρίμμια έπεσαν σε διάφορα μέρη της πρωτεύουσας λόγω των αναχαιτίσεων, ανέφερε το υπουργείο σε σύντομη ανακοίνωση στο X. Το Ιράν επίσης με πυραυλικό χτύπημα δημιούργισε μια τεράστια πυρκαγιά στο λιμάνι Φουτζέιρα των ΗΑΕ σε αντίποινα μετά τις αεροπορικές επιδρομές των ΗΠΑ στον πετρελαϊκό κόμβο του Ιράν στο νησί Kharg. Εάν τα ΗΑΕ προκαλέσουν ζημιά σε ιρανικούς τερματικούς σταθμούς πετρελαίου (μέσω των μισθοφόρων ΗΠΑ), τότε το Ιράν έχει το δικαίωμα να προβεί σε αντίποινα αναφέρουν οι ιρανικές αρχές. Την ίδια στιγμή φιλοιρανικοί λογαριασμοί αναφέρουν ότι η Τεχεράνη θα προσπαθήσει να χτυπήσει τις ακόλουθες ισραηλινές ενεργειακές υποδομές με βαλλιστικούς πυραύλους Khorramshahr-4, Fattah-1/2, Kheibar Shekan, Sejjil και Hajj Qassem. – Orot Rabin στη Hadera (ο μεγαλύτερος σταθμός παραγωγής ενέργειας του Ισραήλ) – Σταθμός παραγωγής ενέργειας Rutenberg, νότια του Ashkelon – Σταθμός παραγωγής ενέργειας Hagit κοντά στο Elyakim – Σταθμός παραγωγής ενέργειας Eshkol στην Ashdod – Σταθμός παραγωγής ενέργειας Haruvit, ανατολικά του Kiryat Malakhi Οι ΗΠΑ ενέκριναν την αγορά ρωσικού πετρελαίου: Eντολή Ν.Τραμπ σε άλλες χώρες να κάνουν το ίδιο!13/3/2026
Σημαντική εξέλιξη έρχεται στον τομέα της ενέργειας, καθώς οι ΗΠΑ έδωσαν το «πράσινο φως» για την αγορά ρωσικού πετρελαίου, με τον υπουργό Οικονομικών των ΗΠΑ, Σκοτ Μπέσεντ, να αναφέρει σε σχετικές του δηλώσεις ότι η εντολή του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ προς άλλες χώρες – κυρίως του δυτικού κόσμου – είναι να κάνουν το ίδιο. «Έχουμε εξουσιοδοτήσει χώρες να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή που υπόκεινται σε κυρώσεις και τα οποία βρίσκονται επί του παρόντος φορτωμένα σε πλοία εν πλω», δήλωσε ο κ.Μπέσεντ. Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Scott Bessent, δήλωσε ότι πρόκειται για προσωρινό μέτρο με σκοπό την «προώθηση της σταθερότητας στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας κατά τη διάρκεια του πολέμου». Η εξουσιοδότηση θα ισχύει έως τις 11 Απριλίου. Οι τιμές του πετρελαίου ανέβηκαν ξανά πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι την Πέμπτη (12/03) και οι χρηματιστηριακές αγορές κατέγραψαν πτώση μετά την επίθεση σε τρία ακόμη φορτηγά πλοία στον Κόλπο και την υπόσχεση του νέου ανώτατου ηγέτη του Ιράν να συνεχίσει να μπλοκάρει τα Στενά του Ορμούζ. Νωρίτερα, ο Bessent δήλωσε ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ θα αρχίσει να συνοδεύει τα πλοία μέσω του Στενού του Ορμούζ «όσο το δυνατόν συντομότερα αυτό είναι στρατιωτικά εφικτό». Η πιθανή ανάγκη για στρατιωτική συνοδεία «ήταν πάντα στο σχέδιό μας», δήλωσε στο Sky News. Όταν ρωτήθηκε αν αυτό θα μπορούσε να ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες, ο Bessent απάντησε: «Μόλις είναι δυνατό να εξασφαλιστεί η ασφαλής διέλευση, θα το κάνουμε».
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες αναγνωρίζουν ουσιαστικά το προφανές: χωρίς το ρωσικό πετρέλαιο, η παγκόσμια αγορά ενέργειας δεν μπορεί να παραμείνει σταθερή», έγραψε ο Ντμίτριεφ στο Telegram. Τα σχόλιά του έρχονται μετά την έγκριση των ΗΠΑ προς τις χώρες να αγοράσουν προσωρινά ρωσικό πετρέλαιο και πετρελαιοειδή που υπόκεινται σε κυρώσεις και τα οποία βρίσκονται επί του παρόντος φορτωμένα σε πλοία στη θάλασσα, προκειμένου να προωθηθεί η σταθερότητα στις παγκόσμιες αγορές ενέργειας κατά τη διάρκεια του πολέμου. Η Ρωσία θα συνεδριάσει σύντομα για να συζητήσει τη διακοπή των εξαγωγών φυσικού αερίου στην Ευρώπη, δήλωσε την Πέμπτη ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της κυβέρνησης, Αλεξάντερ Νόβακ. Ο Ρώσος πρόεδρος, Βλαντίμιρ Πούτιν, είχε δηλώσει χθες ότι η Ρωσία μπορεί να σταματήσει τώρα τις προμήθειες, εν μέσω της απότομης αύξησης των τιμών που προκλήθηκε από την κρίση στο Ιράν. Ο ίδιος συνέδεσε την πιθανή απόφαση – η οποία, όπως είπε, δεν έχει ληφθεί ακόμη – με την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαγορεύει τις αγορές ρωσικού φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου. Η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής LNG στην ΕΕ «Θα συναντηθούμε σύντομα, σύμφωνα με τις οδηγίες του προέδρου, για να συζητήσουμε την τρέχουσα κατάσταση με τις ενεργειακές εταιρείες και πιθανές οδούς μεταφοράς για τις δικές μας ενεργειακές προμήθειες», ανέφερε ο Νόβακ – που είναι ο άνθρωπος του Πούτιν στα ενεργειακά θέματα – μιλώντας στους δημοσιογράφους «Θα συζητήσουμε το θέμα αυτό σύντομα με τις ενεργειακές μας εταιρείες καιΗ θα δούμε πώς θα αξιοποιήσουμε πιο επικερδώς τους πόρους μας», προσέθεσε. Να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν μειωθεί απότομα από το 2022 λόγω των κυρώσεων που σχετίζονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία, ωστόσο, η Ρωσία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και επίσης πουλάει φυσικό αέριο μέσω του υποθαλάσσιου αγωγού της Μαύρης Θάλασσας, σε χώρες όπως η Ουγγαρία , η Σλοβακία και η Σερβία. Ο Αλεξάντερ Νόβακ είπε ότι το ρωσικό φυσικό αέριο καλύπτει πλέον του 12% των προμηθειών της Ευρώπης. Κοινή δήλωση για την ενίσχυση της ασφάλειας του εφοδιασμού φυσικού αερίου στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, υπέγραψαν οι υπουργοί Ενέργειας και οι εκπρόσωποι της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ουγγαρίας, της Πολωνίας, της Ρουμανίας, της Σλοβακίας, της Μολδαβίας, της Ουκρανίας, της Κροατίας, της Λιθουανίας, της Σερβίας, της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης και των ΗΠΑ. Από την πλευρά της Ελλάδας, υπεγράφη από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρο Παπασταύρου. Η Μόσχα είναι έτοιμη να προσφέρει στην Σερβία έναν ρωσικής τεχνολογίας πυρηνικό σταθμό στο πλαίσιο διεθνούς κοινοπραξίας, ανακοίνωσε ο επικεφαλής της ρωσικής κρατικής εταιρείας πυρηνικής ενέργειας Rosatom, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων RIA. «Μπορούμε να κάνουμε στον σταθμό 99% έως 100% ρωσικό προϊόν, μπορούμε να τον υλοποιήσουμε υπό το σχήμα μίας διεθνούς κοινοπραξίας, με μέγιστη συμμετοχή προμηθευτών», δήλωσε ο Αλεξέι Λιχατσόφ στους δημοσιογράφους έπειτα από την συνάντησή του με τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς. Οι πυρηνικοί σταθμοί απαγορεύονται στη Σερβία Η Σερβία δεν διαθέτει πυρηνικό σταθμό και υπάρχει σε ισχύ απαγόρευση κατασκευής πυρηνικών σταθμών η οποία θεσπίστηκε το 1989 μετά την καταστροφή του Τσερνόμπιλ. Η Σερβία παράγει το 70% της ενέργειας σε σταθμούς καύσης άνθρακα και εξαρτάται από την Ρωσία για την προμήθεια φυσικού αερίου. Να περιορίσει την παραγωγή του πετρελαίου της απειλεί η Σαουδική Αραβία κατά… 90% εάν οι ΗΠΑ αποφασίσουν να ρίξουν στην αγορά πετρέλαιο από τη Βενεζουέλα αξίας 13 τρισ.$. Οι φήμες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί πάντως. Περικοπή στην παραγωγή της Σαουδικής Αραβίας κατά 90% θα σήμαινε ότι από τα ~9-10 εκατ. βαρέλια/ημέρα θα έπεφτε στα 1 εκατ. bpd κάτι που θα ήταν καθαρή οικονομική αυτοκτονία για το βασίλειο χάνοντας δισεκατομμύρια δολάρια το μήνα. Παράλληλα η άξια του πετρελαίου της Βενεζουέλας δεν αποτιμάται στα 13 τρισ.$ καθώς η χώρα έχει διαπιστωμένα αποθέματα 303 δισ. βαρελιών. Η Κίνα αναμένεται να αγοράζει περίπου 100 εκατομμύρια βαρέλια σαουδαραβικού αργού πετρελαίου ανά μήνα από τη Σαουδική Αραβία στο προσεχές χρονικό διάστημα. Η βραχυπρόθεσμη ζήτηση για πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας από την Κίνα αυξάνεται ραγδαία, αφότου το Βασίλειο στις αρχές αυτού του μήνα μείωσε τις τιμές πώλησης (OSP) για την Ασία στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και περισσότερα από πέντε χρόνια. Στις αρχές Φεβρουαρίου, η Saudi Aramco μείωσε την τιμή OSP του πετρελαίου Arab Light για τις φορτώσεις Μαρτίου σε ισοτιμία με τον μέσο όρο αναφοράς Ομάν/Ντουμπάι, από τον οποίο το Βασίλειο τιμολογεί το αργό πετρέλαιο που κατευθύνεται στην Ασία. Η μείωση κατά 0,30 δολάρια ανά βαρέλι,ήταν η τέταρτη συνεχόμενη μείωση των τιμών του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας με προορισμό την Ασία, αν και δεν ήταν τόσο βαθιά όσο αναμενόταν. Οι εμπορικές πηγές ανέμεναν ότι η Σαουδική Αραβία θα μπορούσε ακόμη και να τιμολογήσει το πετρέλαιό της προς την Ασία με έκπτωση σε σχέση με το σημείο αναφοράς της Μέσης Ανατολής. Αλλά ακόμη και στην ισοτιμία, η οποία είναι η χαμηλότερη τιμολόγηση προς Ομάν/Ντουμπάι από τον Δεκέμβριο του 2020, το αργό πετρέλαιο Arab Light και άλλα σαουδαραβικά αργά γίνονται ολοένα και πιο ελκυστικά για αγοραστές στην Κίνα και την ευρύτερη περιοχή. Οι Σαουδάραβες επιθυμούν να αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους στην κορυφαία εισαγωγική περιοχή στον κόσμο, εν μέσω της αντιληπτής παγκόσμιας υπερπροσφοράς και των υψηλών εκπτώσεων στις οποίες πωλείται το ρωσικό πετρέλαιο στην Κίνα. Ως αποτέλεσμα των τιμών ισοτιμίας με το Ομάν/Ντουμπάι, οι φορτώσεις πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία στην Κίνα τον Μάρτιο εκτιμώνται σε περίπου 56-57 εκατομμύρια βαρέλια, από 48 εκατομμύρια βαρέλια φορτώσεων τον Φεβρουάριο, δήλωσαν στο Bloomberg τη Δευτέρα ανώνυμοι traders με γνώση των παραγγελιών. Η Ινδία πρόκειται επίσης να αγοράσει τουλάχιστον 1 εκατομμύριο βαρέλια επιπλέον αργού πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία από ό,τι συνήθως αγοράζει στο πλαίσιο μακροπρόθεσμων συμφωνιών με την Aramco, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. Η Ινδία δέχεται πιέσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες να μειώσει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου από τη Ρωσία και ήδη ενισχύει τις αγορές της από τη Μέση Ανατολή και τη Δυτική Αφρική. Παρά την αόριστη απάντηση της Ινδίας στον ισχυρισμό των ΗΠΑ ότι το Νέο Δελχί έχει δεσμευτεί να σταματήσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου, η εμπορική συμφωνία ΗΠΑ-Ινδίας θα μπορούσε να αποτελέσει αρκετό κίνητρο για τους Ινδούς αγοραστές να μειώσουν τις εισαγωγές από τη Ρωσία, λένε οι αναλυτές. Το ζήτημα του ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) είναι ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα στην ευρωπαϊκή ενεργειακή πολιτική αυτή τη στιγμή, καθώς οι αριθμοί δείχνουν μια εικόνα που έρχεται σε σύγκρουση με την επίσημη ρητορική της «απεξάρτησης». Ο Ιανουάριος του 2026 κατέγραψε επίπεδα ρεκόρ στις εισαγωγές ρωσικού LNG από την ΕΕ, συνεχίζοντας μια τάση που ξεκίνησε από το 2024 και το 2025. Η πλειονότητα αυτού του αερίου εισέρχεται στην Ευρώπη μέσω των τερματικών σταθμών της Ισπανίας, του Βελγίου (Zeebrugge) και της Γαλλίας. Ενώ οι εισαγωγές μέσω αγωγών έχουν μειωθεί δραματικά, το ρωσικό LNG έχει καλύψει ένα σημαντικό μέρος του κενού, καθώς δεν υπόκειται (ακόμα) σε καθολικές κυρώσεις από την ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει ως επίσημο στόχο τον πλήρη τερματισμό της χρήσης ρωσικών ορυκτών καυσίμων έως το 2027. Έχει θεσπιστεί νομοθεσία που επιτρέπει στα κράτη-μέλη να απαγορεύουν σε ρωσικές εταιρείες να δεσμεύουν χωρητικότητα στους τερματικούς σταθμούς LNG, αλλά η καθολική απαγόρευση (total ban) παραμένει ένα δύσκολο εγχείρημα. Υπάρχει έντονος διάλογος για το αν μια τέτοια κίνηση το 2027 θα οδηγήσει σε νέα εκτόξευση των τιμών της ενέργειας, καθώς η αντικατάσταση του ρωσικού LNG απαιτεί νέες μακροχρόνιες συμβάσεις με χώρες όπως οι ΗΠΑ και το Κατάρ. Οι Αιγύπτιοι τονίζουν ότι εξάγουν το κυπριακό φυσικό αέριο - Αναφέρουν ότι έγιναν ενεργειακός κόμβος1/2/2026
Κατά την περίοδο 2024-2025, η Αίγυπτος πέτυχε να μετατρέψει την ιδέα της μεταφοράς κυπριακού φυσικού αερίου σε πραγματικότητα, μέσω της υπογραφής της κυβερνητικής συμφωνίας για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το κυπριακό κοίτασμα Κρόνος στην Αίγυπτο. Ένα βήμα που αποσκοπούσε στην ενίσχυση της θέσης της Αιγύπτου ως περιφερειακού κέντρου για το εμπόριο και τις ανταλλαγές ενέργειας αναφέρουν αιγυπτιακές κυβερνητικές πηγές. Υπογράφηκε επίσης συμφωνία σχετικά με τη συνεργασία για τη σύνδεση του κυπριακού κοιτάσματος «Αφροδίτη» με τις αιγυπτιακές υποδομές, η οποία θα επιτρέψει τη χρήση κυπριακού φυσικού αερίου για την κάλυψη των αναγκών της τοπικής και περιφερειακής αγοράς και θα ενισχύσει την ικανότητα της Αιγύπτου να επανεξάγει φυσικό αέριο στις παγκόσμιες αγορές με υψηλή απόδοση. Οι συμφωνίες περιλάμβαναν επίσης την εμπορική πτυχή της μεταφοράς και επανεξαγωγής φυσικού αερίου από το κοίτασμα Κρόνος μέσω Αιγύπτου, η οποία συμβάλλει στην αύξηση των οικονομικών αποδόσεων και στη μεγιστοποίηση του οφέλους από τις προηγμένες αιγυπτιακές υποδομές, και καθιστά την Αίγυπτο στρατηγική πλατφόρμα για το διεθνές εμπόριο ενέργειας στην περιοχή. Ο αντίκτυπος των πρωτοβουλιών στον περιφερειακό ρόλο της Αιγύπτου Αυτά τα βήματα συμβάλλουν στην ενίσχυση της θέσης της Αιγύπτου ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου, στην αύξηση των επενδυτικών ευκαιριών στον τομέα του φυσικού αερίου και στην εδραίωση των οικονομικών και εμπορικών σχέσεων με τις γειτονικές χώρες, επιτυγχάνοντας έτσι τους στόχους του κράτους για αύξηση της συμβολής του ενεργειακού τομέα στο εθνικό προϊόν και την επίτευξη οικονομικής βιωσιμότητας. Οι αιγυπτιακές πρωτοβουλίες για τη σύνδεση του κυπριακού φυσικού αερίου με τα πεδία Κρόνος και Αφροδίτη κατά την περίοδο 2024- 2025, αποτελούν ένα στρατηγικό βήμα για την ενίσχυση του ρόλου της Αιγύπτου ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου. Αξιοποιώντας προηγμένες υποδομές, έχει καταστεί δυνατή η κάλυψη των αναγκών των τοπικών και περιφερειακών αγορών, ενώ παράλληλα επανεξάγεται αποτελεσματικά το φυσικό αέριο. Αυτές οι συμφωνίες όχι μόνο ενισχύουν τις οικονομικές αποδόσεις, αλλά ανοίγουν και νέους δρόμους για επενδύσεις στον τομέα του φυσικού αερίου και ενισχύουν τους οικονομικούς δεσμούς με τις γειτονικές χώρες. Μνημόνιο Συναντίληψης για Περιεκτική Στρατηγική Ενεργειακή Συνεργασία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα24/1/2026
Η Κυπριακή Δημοκρατία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (HAE) υπέγραψαν Μνημόνιο Συναντίληψης για την εγκαθίδρυση Περιεκτικής Στρατηγικής Ενεργειακής Συνεργασίας, με στόχο την περαιτέρω εμβάθυνση των διμερών σχέσεων και την ανάπτυξη ενός μακροπρόθεσμου και δομημένου πλαισίου συνεργασίας στον τομέα της ενέργειας. Το Μνημόνιο υπεγράφη από τον Υπουργό Εξωτερικών κ. Κωνσταντίνο Κόμπο και από τον Αναπληρωτή Πρωθυπουργό και Υπουργό Εξωτερικών των ΗΑΕ κ. Abdullah bin Zayed Al Nahyan και αντικατοπτρίζει την κοινή πολιτική βούληση των δύο χωρών για ενίσχυση της στρατηγικής τους συνεργασίας σε έναν τομέα κομβικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την περιφερειακή σταθερότητα. Το Μνημόνιο θεσπίζει το πλαίσιο συνεργασίας που καλύπτει ολόκληρη την ενεργειακή αλυσίδα, προβλέποντας, μεταξύ άλλων, συνεργασία στους τομείς του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), της ηλεκτρικής ενέργειας, του υδρογόνου και των ενεργειακών υποδομών, με έμφαση στις επενδύσεις, στη μεταφορά τεχνογνωσίας και στην αξιοποίηση καινοτόμων βέλτιστων πρακτικών. Η συνεργασία ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την ανθεκτικότητα των ενεργειακών συστημάτων, σε ευθυγράμμιση με τους διεθνείς στόχους για το κλίμα, ενώ αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των δύο χωρών. Παράλληλα, ενδυναμώνει τον ρόλο της Κύπρου ως αξιόπιστου εταίρου και παράγοντα σταθερότητας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Για την αποτελεσματική υλοποίηση του Μνημονίου προβλέπεται η σύσταση Επιτροπής Στρατηγικής Ενέργειας Κύπρου-ΗΑΕ, αρμόδιας για την παρακολούθηση και τον συντονισμό των πρωτοβουλιών που συμφωνήθηκαν.
Η Κίνα παράγει πλέον 40% περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια από ό,τι οι ΗΠΑ και η ΕΕ μαζί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ήρθαν στη δημοσιότητα, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας της Κίνας αυξήθηκε στα 10.073 TWh το 2024, 41% πάνω από τα αντίστοιχα των ΗΠΑ (4.387 TWh) και της ΕΕ (2.732 TWh) μαζί. Αυτή η ανάπτυξη, που οφείλεται στον άνθρακα και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, υποστηρίζει το βιομηχανικό πλεονέκτημα της Κίνας, αλλά εγείρει περιβαλλοντικές ανησυχίες, καθώς οι ετήσιες εκπομπές της ξεπερνούν πλέον τις ΗΠΑ και την ΕΕ.
Ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κ. Μιχάλης Δαμιανός εκπροσώπησε την Κυπριακή Δημοκρατία στις εργασίες της 16ης Συνόδου της Συνέλευσης του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA), η οποία πραγματοποιήθηκε στο Άμπου Ντάμπι, στις 11 και 12 Ιανουαρίου 2026. Κατόπιν προσωπικής πρόσκλησης του Υπουργού Βιομηχανίας και Προηγμένης Τεχνολογίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Διευθύνοντος Συμβούλου της ADNOC δρ Sultan Ahmed Al Jaber, ο κ. Δαμιανός παρέστη επίσης σήμερα Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2026, στην επίσημη εναρκτήρια τελετή της Abu Dhabi Sustainability Week, όπου είχε την ευκαιρία να ανταλλάξει απόψεις με Υπουργούς άλλων χωρών, καθώς και με ανώτατα στελέχη διεθνών οργανισμών και επιχειρήσεων. Τον Υπουργό Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κατά την επίσκεψη εργασίας που πραγματοποιεί στο Άμπου Ντάμπι, συνοδεύουν, μεταξύ άλλων, η Πρέσβης της Κυπριακής Δημοκρατίας στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κα Μερόπη Χριστοφή και ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κ. Κυριάκος Ιορδάνου. Στις παρεμβάσεις του κατά τη Συνέλευση του IRENA, ο κ. Δαμιανός παρουσίασε τις πολιτικές, τα μέτρα και τις δράσεις που υλοποιεί η Κύπρος για την περαιτέρω προώθηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, αναδεικνύοντας, παράλληλα, τις ιδιαίτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η χώρα ως απομονωμένο ηλεκτρικό σύστημα, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον τομέα της ενέργειας, με έμφαση στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ανθεκτικότητας του ενεργειακού συστήματος, στην αναβάθμιση και ψηφιοποίηση των ενεργειακών δικτύων, καθώς και στη διασφάλιση παροχής καθαρής και οικονομικά προσιτής ενέργειας προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Στο πλαίσιο της Συνόδου, ο Υπουργός συμμετείχε επίσης σε συζητήσεις που αφορούσαν στην απανθρακοποίηση της βιομηχανίας, καθώς και τις προοπτικές και τις προκλήσεις που ανακύπτουν από την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα της ενέργειας, ιδίως σε ζητήματα ενεργειακού σχεδιασμού και ανάπτυξης δικτύων. Στο περιθώριο των εργασιών της 16ης Συνόδου της Συνέλευσης του IRENA, ο κ. Δαμιανός είχε σειρά διμερών επαφών, μεταξύ άλλων με τον Υπουργό Βιομηχανίας και Προηγμένης Τεχνολογίας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ADNOC δρ Sultan Ahmed Al Jaber, την Υπουργό Ενέργειας της Μάλτας κα Miriam Dalli, τον Γενικό Γραμματέα του East Mediterranean Gas Forum (EMGF) κ. Osama Mobarez, καθώς και τον Πρόεδρο του World Energy Council και τέως Γενικό Διευθυντή του IRENA κ. Adnan Z. Amin. Δεκάδες τάνκερς από Ρωσία, Κίνα, Ινδία, Μεξικό, Βραζιλία κλπ. σπάνε αυτή την ώρα τον ναυτικό αποκλεισμό των ΗΠΑ και προσεγγίζουν τα λιμάνια της Βενεζουέλας. Ο υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μ.Ρούμπιο είχε μιλήσει χθες για ολικό αποκλεισμό της Βενεζουέλας μέχρι η κυβέρνηση της χώρας συμφωνήσει στους όρους των ΗΠΑ. Συγκεκριμένα είχε δηλώσει ότι «Οι ΗΠΑ θα διατηρήσουν σε “καραντίνα” τη Βενεζουέλα όσον αφορά τη πώληση και μεταφορά πετρελαίου, μέχρι να αναγκάσουν τη νέα κυβέρνηση της χώρας να υπακούσει στις διαταγές του Τραμπ». Απλά τα περισσότερα κινούνται ανατολικά της χώρας στο λιμάνι Βοca Grante. Είναι ερωτηματικό πώς θα αντιδράσουν οι ΗΠΑ, καθώς θα πρέπει με κάποιο τρόπο να σταματήσουν αυτά τα τάνκερ προκειμένου να υπάρξει αξιοπιστία στα λεγόμενά τους. Σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει περίπτωση να μην υπάρξει αποτέλεσμα στην όλη τακτική Τραμπ να κυβερνά την Βενεζουέλα από απόσταση 1000 χλμ. και με τον λαό και την πολιτική ηγεσία της χώρας να είναι απόλυτα εχθρική απέναντί των ΗΠΑ. Θα βομβαρδίσουν πάλι; Ή θα κάνουν νηοψίες σε κινεζικά και ρωσικά πλοία; Καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων στο πλαίσιο του Σχεδίου η 31η Δεκεμβρίου 2025 Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, σε συνέχεια της ανακοίνωσης ημερομηνίας 30/09/2025, υπενθυμίζει ότι η καταληκτική ημερομηνία για υποβολή αίτησης στο πλαίσιο του «Σχεδίου για Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας για Ιδία Κατανάλωση» (Απρίλιος 2024) είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025. Από την 1η Ιανουαρίου 2026, τα νέα συστήματα ιδιοκατανάλωσης θα δραστηριοποιούνται σύμφωνα με τις πρόνοιες της Ρυθμιστικής Απόφασης 02/2024 (Κ.Δ.Π 376/2024) με τίτλο «Ρυθμιστικό Πλαίσιο για τη Δραστηριοποίηση των Ενεργών Πελατών και των Αυτοκαταναλωτών Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές». Σχετική διευκρινιστική ανακοίνωση έχει εκδοθεί από τη ΡΑΕΚ στις 05/09/2025. Η εταιρεία Tokyo Electric Power Co στην Ιαπωνία σχεδιάζει να θέσει και πάλι σε λειτουργία την πρώτη μονάδα του πυρηνικού σταθμού Κασιουαζάκι-Καρίουα, του μεγαλύτερου στον κόσμο, τον οποίο διαχειρίζεται, στις 20 Ιανουαρίου, όπως δήλωσε στους δημοσιογράφους ο πρόεδρος της TEPCO Τομοάκι Κομπαγιακάουα. Αυτήν την εβδομάδα η περιφερειακή συνέλευση της Νιιγκάτα, της περιφέρειας όπου βρίσκεται ο σταθμός, ενέκρινε τη μερική επαναλειτουργία του σταθμού Κασιουαζάκι-Καρίουα για πρώτη φορά μετά την τήξη του πυρηνικού αντιδραστήρα της μονάδας Νταϊιτσί της Φουκουσίμα το 2011. Ο Κασιουαζάκι-Καρίουα, που βρίσκεται περίπου 220 χιλιόμετρα βορειοδυτικά του Τόκιο, ήταν ανάμεσα στους 54 αντιδραστήρες που έκλεισαν μετά τον σεισμό και το τσουνάμι που κατέστρεψαν τον πυρηνικό σταθμό Νταϊίτσι στη Φουκουσίμα, στο χειρότερο πυρηνικό δυστύχημα στον κόσμο μετά το Τσερνόμπιλ. «Καθώς η εταιρία είναι υπεύθυνη για το δυστύχημα στον σταθμό Νταϊίτσι στη Φουκουσίμα, θα εφαρμόσουμε τις σκέψεις και τα μαθήματα που πήραμε. Θα προχωρήσουμε με την επαναλειτουργία, για πρώτη φορά σε 14 χρόνια, επιμένοντας στην ασφάλεια ως προτεραιότητα», δήλωσε ο Κομπαγιακάουα. Η επανάληψη των εμπορικών επιχειρήσεων του αντιδραστήρα υπ’ αριθμόν 6 σχεδιάζεται για τις 26 Φεβρουαρίου, ανέφερε η TEPCO σε χωριστή ανακοίνωση. Η Ιαπωνία έχει επαναλειτουργήσει 14 από τους 33 αντιδραστήρες που εξακολουθούν να μπορούν να λειτουργήσουν, καθώς προσπαθεί να μειώσει την ισχυρή εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα και τον Νοέμβριο παρουσίασε το περίγραμμα πρότασης για έναν μηχανισμό δημόσιου δανείου καθώς θέλει να διπλασιάσει το μερίδιο της πυρηνικής ενέργειας στο ενεργειακό μείγμα. Η συνολική δυναμικότητα του Κασιουαζάκι-Καρίουα φθάνει τα 8,2 γιγαβάτ (GW), που επαρκούν για την ηλεκτροδότηση μερικών εκατομμυρίων νοικοκυριών. Η αναμενόμενη επαναλειτουργία θα εισαγάγει στο σύστημα τη μονάδα υπ’ αριθμόν 6 δυναμικότητας 1,36 GW την επόμενη χρονιά — μία άλλη ίδιας δυναμικότητας θα λειτουργήσει γύρω στο 2030. Η Tepco ενδέχεται να θέσει εκτός λειτουργίας ορισμένες από τις πέντε εναπομείνασες μονάδες, ανέφερε. Η κυβέρνηση του ρεπουμπλικάνου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε χθες Δευτέρα την αναστολή όλων των μεγάλων έργων αιολικής ενέργειας στη θάλασσα υπό κατασκευή στις ΗΠΑ, επικαλούμενη λόγους «εθνικής ασφαλείας», μέτρο που επέκριναν έντονα εταιρεία την οποία αφορά και υπερασπιστές του περιβάλλοντος. Η απόφαση, με άμεση ισχύ, προστίθεται σε σειρά άλλων που στοχοποιούν τη συγκεκριμένη ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, την οποία έχει δηλώσει πως απεχθάνεται ο αμερικανός πρόεδρος. Διατείνεται πως τα αιολικά πάρκα σκοτώνουν πουλιά και φάλαινες και καταστρέφουν «το τοπίο». Και πολλαπλασίασε αφότου επέστρεψε στην εξουσία τον Ιανουάριο τις κινήσεις για να σταματήσει αυτόν τον τομέα δραστηριότητας. Τα μεγάλα έργα αιολικής ενέργειας στη θάλασσα που αναστέλλονται είναι πέντε και βρίσκονται όλα στον Ατλαντικό Ομοσπονδιακός δικαστής ωστόσο ακύρωσε στις αρχές Δεκεμβρίου καίριας σημασίας εκτελεστικό διάταγμα που είχε σκοπό να εμποδίσει έργα αιολικής ενέργειας, κρίνοντας πως ήταν παράνομο. Η αναστολή που ανακοίνωσε χθες η Ουάσιγκτον «δεν έχει καμιά λογική» και «αποτελεί κλιμάκωση των ακατάπαυστων και αστήρικτων επιθέσεων της κυβέρνησης εναντίον της καθαρής ενέργειας», τόνισε χθες Δευτέρα η ειδικός Πάσα Φάινμπεργκ, αναφέρει ανακοίνωση Τύπου της οικολογικής οργάνωσης NRDC. Κι αυτό την ώρα «που υποστηρίζει απαρχαιωμένους και δαπανηρούς ηλεκτροπαραγωγικούς σταθμούς που καίνε άνθρακα, μετά βίας λειτουργούν και μολύνουν τον αέρα μας», υπερθεμάτισε το Environmental Defense Fund, άλλη αμερικανική οικολογική ΜΚΟ, αναφερόμενη στις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης Τραμπ με σκοπό να τονωθεί η εκμετάλλευση ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου του άνθρακα, εξαιρετικά ρυπογόνου. in.gr Η Ουγγαρία υπέγραψε σήμερα συμβόλαιο με τις ΗΠΑ για την παράδοση 400 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ετησίως, όπως δήλωσε ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών Πέτερ Σιγιάρτο. «Αυτό σημαίνει ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, δύο δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG θα φθάσουν στην Ουγγαρία» πρόσθεσε ο ίδιος μέσω ανάρτησης του στην πλατφόρμα κοινωνικής δικύωσης Χ. Συγκεκριμένα, ο Σιγιάρτο έγραψε: «Σήμερα, φτάσαμε σε ένα σημαντικό ορόσημο στην αμερικανο-ουγγρική ενεργειακή συνεργασία, υπογράφοντας σύμβαση για 400 εκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG ετησίως. Αυτό σημαίνει ότι κατά τα επόμενα πέντε χρόνια, δύο δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG θα φτάσουν στην Ουγγαρία. Ενδιαφερόμαστε να αγοράσουμε ενέργεια από όσο το δυνατόν περισσότερες πηγές και μέσω όσο το δυνατόν περισσότερων διαδρομών, εξασφαλίζοντας τις χαμηλότερες τιμές». O Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας κ. Μιχάλης Δαμιανός συμμετείχε στο Συμβούλιο Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που πραγματοποιήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου, στις Βρυξέλλες. Κύρια θέματα στην ημερήσια διάταξη ήταν ο χρηματοδοτικός μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου 2028-2034, η προσφάτως ανακοινωθείσα δέσμη μέτρων για τα ευρωπαϊκά δίκτυα και η συζήτηση για τη σχέση μεταξύ ενέργειας και ασφάλειας. Οι Υπουργοί κατέληξαν σε μερική συμφωνία σχετικά με τον μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» (ΜΣΕ), στο πλαίσιο του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου (ΠΔΠ) για την περίοδο 2028-2034. Η εν λόγω πρόταση παρέχει νομική βάση για επενδύσεις σε διευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών και ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της στρατιωτικής κινητικότητας και των διασυνοριακών έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ο κ. Δαμιανός χαιρέτισε την επίτευξη της συμφωνίας, δίνοντας έμφαση στις πρόνοιες για την ειδική κατάσταση των νησιωτικών κρατών μελών, την καλύτερη ενσωμάτωση της εσωτερικής αγοράς ενέργειας, την άρση της ενεργειακής απομόνωσης και τη μείωση των σημείων συμφόρησης στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις. Συναφώς, υπογράμμισε την ανάγκη για ένα δίκαιο και διαφανές πλαίσιο, το οποίο να λαμβάνει υπόψη τις ιδιαιτερότητες όλων των περιοχών. Ακολούθησε συζήτηση προσανατολισμού σχετικά με τη δέσμη μέτρων για τα ευρωπαϊκά δίκτυα, η οποία ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 10 Δεκεμβρίου 2025. Στόχος της δέσμης είναι οεκσυγχρονισμός και η επέκταση των ευρωπαϊκών δικτύων για τη στήριξη του γρήγορου εξηλεκτρισμού και να βοηθήσει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε οικονομικά προσιτή, ασφαλή και καθαρή ενέργεια. Ο Υπουργός υπογράμμισε τη σημασία της ολοκλήρωσης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και της προώθησης έργων διασύνδεσης, επισημαίνοντας παράλληλα την ανάγκη για αναβάθμιση των δικτύων και έγκαιρη υλοποίηση των έργων, με σκοπό την επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων για προσιτές τιμές ενέργειας και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ. Το όραμα μιας πραγματικής Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Ένωσης δεν περιορίζεται σε υποδομές και αγορές· συνιστά μια κοινή δέσμευση, ώστε όλα τα κράτη μέλη, η βιομηχανία και οι πολίτες να συμμετέχουν ισότιμα στην ενεργειακή μετάβαση, πρόσθεσε. Οι «27» αντάλλαξαν απόψεις με την Αναπληρώτρια Γενική Γραμματέα του ΝΑΤΟ κα Radmila Šekerinska σχετικά με το εξελισσόμενο τοπίο της ενεργειακής ασφάλειας, το οποίο συνδέεται ολοένα και περισσότερο με την προστασία κρίσιμων υποδομών σε όλους τους τομείς. Ο κ. Δαμιανός τόνισε ότι η συνεργασία της ΕΕ και του ΝΑΤΟ είναι σημαντική, για να αντιμετωπιστούν οι σύνθετες προκλήσεις , διασφαλίζοντας πάντοτε ότι όλα τα μέλη και των δυο Οργανισμών επωφελούνται ισότιμα. Υποστήριξε δε μία συντονισμένη προσέγγιση βασισμένη σε σταθερό διάλογο, κοινή κατανόηση της κατάστασης και αμοιβαία επωφελή συνεργασία, με στόχο την ενίσχυση της ενεργειακής ανθεκτικότητας της Ευρώπης. Τέλος, ο Υπουργός παρουσίασε το πρόγραμμα εργασίας της Κυπριακής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ στον τομέα της ενέργειας, επισημαίνοντας ότι στόχος μας είναι μία διασυνδεδεμένη, ασφαλής Ενεργειακή Ένωση που αξιοποιεί πλήρως τις ανανεώσιμες και καινοτόμες πηγές ενέργειας. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι είναι σημαντική η εξασφάλιση προσιτής ενέργειας για νοικοκυριά, επιχειρήσεις και βιομηχανία, υποστηρίζοντας μία καθαρή και βιώσιμη ενεργειακή μετάβαση. Η Κύπρος, σε μια περίοδο όπου η ΕΕ επιδιώκει ταυτόχρονα ενεργειακή ασφάλεια και κλιματική ουδετερότητα, διαθέτει ένα εξαιρετικό σύνολο ευκαιριών και πλεονεκτημάτων για να εξελιχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο της Ανατολικής Μεσογείου. Την αποχώρηση της απο το διεθνές project υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Μοζαμβίκη, στο οποίο ηγείται η γαλλική TotalEnergies ανακοίνωσε τη Δευτέρα η Βρετανία. Μαζι με την αποχώρηση του το Λονδίνο αποσύρει και τη χρηματοδοτική στήριξη ύψους 1,15 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η απόφαση για τη συμμετοχή στο έργο μέσω της UK Export Finance (UKEF) είχε ληφθεί το 2020, λίγο πριν η βρετανικη κυβέρνηση δεσμευτεί να σταματήσει την άμεση κρατική στήριξη σε έργα ορυκτών καυσίμων στο εξωτερικό. Το έργο είχε προγραμματιστεί να καταστήσει τη Μοζαμβίκη σημαντικό εξαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη και την Ασία, αλλά σταμάτησε το 2021 λόγω ισλαμιστικής εξέγερσης. Οι τζιχαντιστικές επιθέσεις έχουν ξαναρχίσει να αυξάνονται στη Μοζαμβίκη, με την Total να μεταφέρει εργαζομένους και εξοπλισμό αεροπορικώς και δια θαλάσσης για λόγους ασφαλείας. Η Total έθεσε ως προϋπόθεση για την επανέναρξη της κατασκευής την έγκριση ενός νέου προϋπολογισμού από την κυβέρνηση της Μοζαμβίκης, τον οποίο ο πρόεδρος δήλωσε ότι ενδέχεται να αμφισβητήσει. «Στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την επανεκκίνηση του έργου, υποβλήθηκε στην (UK Export Finance – UKEF ) πρόταση για τροποποίηση των όρων χρηματοδότησης που είχε συμφωνήσει αρχικά», δήλωσε ο βρετανός υπουργός Επιχειρήσεων Πίτερ Κάιλ σε ανακοίνωσή του. Η κριτική για παραβίαση ανθρωπινων δικαιωμάτων «Οι υπάλληλοί μου αξιολόγησαν τους κινδύνους που περιβάλλουν το έργο και η κυβέρνηση της Αυτού Μεγαλειότητας θεωρεί ότι οι κίνδυνοι αυτοί έχουν αυξηθεί από το 2020». «Η άποψη αυτή βασίζεται σε μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση του έργου και των συμφερόντων των βρετανών φορολογουμένων, τα οποία εξυπηρετούνται καλύτερα με τον τερματισμό της συμμετοχής μας στο έργο αυτή τη στιγμή». Τον Φεβρουάριο, ο διευθύνων σύμβουλος της TotalEnergies, Πατρίκ Πουγιάν , δήλωσε στους επενδυτές ότι οι μέτοχοι της Mozambique LNG ήταν έτοιμοι να ασκήσουν τα συμβατικά τους δικαιώματα για να διασφαλίσουν ότι η UKEF και η Atradius, ο βραχίονας χρηματοδότησης εξαγωγών της Ολλανδίας, θα ενέκριναν τα αρχικά υποσχεθέντα κεφάλαια. Ο βρετανός υπουργός Επιχειρήσεων δήλωσε ότι η UKEF θα αποπληρώσει το έργο για οποιοδήποτε ποσό έχει καταβληθεί. Εκπρόσωπος της UKEF αρνήθηκε να κατονομάσει το ποσό. Εκπρόσωπος του ολλανδικού εξαγωγικού βραχίονα Atradius δήλωσε τον Ιούλιο ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ανεξάρτητη εξέταση δέουσας επιμέλειας για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά ότι «δεν υπάρχει σαφώς καθορισμένη προθεσμία» για την εξέταση αυτή. Τον Μάρτιο, η Αμερικανική Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών ενέκρινε δάνειο ύψους σχεδόν 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το έργο. Καταγγελία κατα της TotalEnergies KΟ μη κερδοσκοπικός οργανισμός για τα ανθρώπινα δικαιώματα ECCHR υπέβαλε τον περασμένο μήνα ποινική καταγγελία κατά της TotalEnergies, κατηγορώντας την για συνενοχή σε βασανιστήρια και εξαναγκαστικές εξαφανίσεις που φέρεται να έχουν διαπραχθεί από κυβερνητικούς στρατιώτες στη Μοζαμβίκη. Η εταιρεία έχει δηλώσει ότι δεν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία. Τον Απρίλιο, η UKEF προσέλαβε τη δικηγορική εταιρεία Beyond Human Rights Compliance LLP για να διερευνήσει τους κινδύνους γύρω από το LNG της Μοζαμβίκης, μετά από δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης σχετικά με τους φερόμενους βασανισμούς, όπως δήλωσαν στο Reuters τρία άτομα που ερωτήθηκαν από την εταιρεία. Το 2023, ένα δικαστήριο του Λονδίνου απέρριψε την αγωγή της περιβαλλοντικής οργάνωσης Friends of the Earth κατά της χρηματοδότησης του έργου από τη βρετανική κυβέρνηση. Η TotalEnergies κατέχει μερίδιο 26,5% στο έργο Mozambique LNG. Η ιαπωνική Mitsui (8031.T) κατέχει το 20% του έργου και η κρατική εταιρεία της Μοζαμβίκης ENH το 15%, μαζί με μικρότερους μετόχους, όπως η ινδική ONGS και η Oil India. Source: ot.gr Ιστορικό ορόσημο στρατηγικής σημασίας χαρακτηρίστηκε η σημερινή υπογραφή της Συμφωνίας Οριοθέτησης της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) μεταξύ της Κύπρου και του Λιβάνου, το οποίο επισφραγίζει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο το επίπεδο των σχέσεων των δύο χωρών, ενώ παράλληλα σημειώθηκε ότι οι δύο χώρες απευθύνθηκαν σήμερα από κοινού στην Παγκόσμια Τράπεζα για μελέτη βιωσιμότητας αναφορικά με τη δημιουργία έργου ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Λιβάνου. Κύπρος και Λίβανος υπέγραψαν μία ιστορική συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ ανοίγοντας το δρόμο της εξερεύνησης για ενεργειακούς πόρους. Η συμφωνία βρισκόταν σε εκκρεμότητα από το 2007 και δεν προχωρούσε λόγω των παρεμβάσεων από πλευράς Τουρκίας προς τις κυβερνήσεις του Λιβάνου. Είναι σαφές ότι υπάρχει ισραηλινός δάκτυλος από πίσω και δεν φανεί καθόλου περίεργο εάν υπάρξει παρόμοια ενέργεια μεταξύ Τουρκίας, Τουρκοκυπρίων και της ισλαμικής πλέον Συρίας. Οι δύο πλευρές υπέγραψαν και μία δεύτερη συμφωνία που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση ανάμεσα στις δύο χώρες. Ο Λίβανος αντιμετωπίζει πολλαπλά προβλήματα στην ηλεκτροδότηση και αναζητεί τρόπους ανάπτυξης ενός αξιόπιστου ηλεκτρικού δικτύου με τη Λευκωσία να δηλώνει έτοιμη να συζητήσει προτάσεις της Βηρυτού και να βοηθήσει τη γειτονική χώρα. pronews.gr |
ΑΡΧΕΙΟ
April 2026
Click to set custom HTML
|

























RSS Feed